Jak posílit imunitu v době chřipkové epidemie

Ze všech stran právě nyní slyšíme o chřipkové epidemii. Možná také uvažujete nad tím, co dělat, abyste nemoci odolali. Máme pro vás tipy pro přírodní posílení imunity.

Třeba se inspirujete některými radami od výživových poradců. Samozřejmě každému bude vyhovovat něco jiného. Obvykle pomáhá kombinace více věcí dohromady.

Galerie: Lidové recepty proti nachlazení a chřipce z celého světa

Chřipce a nachlazení lze předcházet také vhodně zvolenou stravou. A když už chřipka udeří, opět vhodně zvolenou stravou lze zmírnit její projevy a uspíšit hojící procesy. „Ideální je pravidelná, pestrá strava z čerstvých surovin bohatá na zeleninu a dvě porce ovoce k dopolední a odpolední svačině. Rovněž do vyvážené stravy patří vhodný pitný režim,“ doporučuje výživová poradkyně Tereza Pechoušová.

3 jednoduché tipy Terezy Pechoušové


Autor: Shutterstock.com

Tereza Pechoušová, hlavní výživová poradkyně Naturhouse, přináší tři jednoduché tipy v boji proti chřipce z hlediska stravy, které si dokáže připravit opravdu každý:

Tip: Zázvor

Zázvor má protizánětlivé a silně zahřívací účinky. Tento kořen vyniká vysokým obsahem účinných látek, jako jsou vitamíny (A, B1, B2, B6, C a E) a minerální látky (draslík, hořčík, sodík, fosfor, vápník, železo atd.). Při pravidelném užívání posiluje obranyschopnost organismu. Díky zahřívacím účinkům se skvěle hodí i při redukci váhy, protože pomáhá zrychlovat metabolismus. Jen pozor, zázvor není pro každého, někomu může vadit jeho štiplavá chuť a někomu může dráždit žaludek,“ upozorňuje výživová poradkyně.

Tip: Česnek a cibule

Česnek s cibulí jsou představitelé typických přírodních antibiotik se širokým spektrem léčivých látek. „Důležité je zde zastoupení vitamínu P. Ten má vysoký antioxidační účinek a rovněž chrání vitamín C před oxidací, čímž zvyšuje jeho využitelnost pro naše tělo. Tato podpůrná kombinace je obzvlášť vhodná při chřipce a nachlazení.“

Tip: Para ořechy

„S dostatečným množstvím selenu v těle se zvyšuje produkce cytokoinů, které pomáhají v boji proti chřipkovým virům. Tyto ořechy v dávce přibližně 30 g obsahují denní doporučenou hodnotu selenu, a díky tomu pomáhají lepší imunitě. Para ořech je nejlepší volba k doplnění tohoto stopového prvku. Dále ho pak můžeme získat konzumací mořských plodů a ryb,“ uzavírá Tereza Pechoušová.

Zuzana Komůrková doporučuje kurkumu a vývar


Autor: Shutterstock.com

Výživová poradkyně Zuzana Komůrková doporučuje neopomíjet základní rady při prevenci v podobě otužování (chladnější sprcha, pravidelné chození s dětmi ven a třeba do bazénu, spát v chladné místnosti), dodržování pitného režimu, který je pomocníkem v boji proti chřipce, a dostatečného příjmu vitaminu C (kysané zelí, ovoce, zelenina, případně doplnit i tabletami). Uvařte si také silný domácí vývar.

„Nastartovat vaši imunitu v chřipkovém období může pomoci i kurkumové smoothie. Kurkuma je takové přírodní antibiotikum a antivirotikum, pročistí organismus i krev, napomůže trávení. Tento nápoj je ideální připravit na snídani, nebo klidně během dne jako dezert,“ doporučuje Zuzana Komůrková.

Tip: Kurkumové smoothie

Suroviny na jednu porci:

  • 1 šálek neslazeného mléka – kokosového, mandlového nebo rýžového nebo klasického kravského nebo kozího
  • 1/2 lžičky kurkumového prášku
  • 1 lžička kokosového oleje nebo jiného kvalitního oleje (ořechového,
    lněného)
  • špetka zrníček z vanilkového lusku
  • špetka skořice
  • špetka černého pepře
  • dle chuti – špetka muškátového oříšku, kardamomu, mletého hřebíčku, k doslazení kokosový cukr nebo kokosový sirup, javorový sirup, med

Nikola Hanyšová sází na přírodu


Autor: Shutterstock.com

Nutriční terapeutka Nikola Hanyšová z vlastní zkušenosti potvrzuje, jak důležité je udržovat pevné zdraví rodiny obzvláště poté, co se vaše rodina rozroste.

„Jeden z našich synů je ještě školkového věku a mám vyzkoušeno, že když školku nenavštěvuje, jsme všichni zdravější, avšak jen co začne chodit do školky, už se to doma bacily jen hemží. A v pětičlenné rodině je to pak maraton, kdy po uzdravení jednoho padá hned další člen rodiny a tak stále dokola. Bylo tedy nutné zaměřit se na posílení imunity, proto nabízím pár našich osvědčených tipů a rad. Nám se vyplatilo sáhnout spíše po přírodních zdrojích. Mezi naše favority patří několik bylinek.“

Tip: Lichořeřišnice

Opomíjená květinka s poněkud krkolomnějším názvem lichořeřišnice, kterou si můžete vypěstovat, ale lze koupit i tinkturu či sirup. Lichořeřišnice se používá jako přírodní antibiotikum, lze ji používat i preventivně.

„Doporučuji dávat vždy hned v prvopočátku nemoci, kdy velmi pomáhá například při začínajícím kašli, rýmě, dokáže ničit mnoho bakterií, dokonce mnoho lidí potvrzuje zlepšení i v boji například se zlatým stafylokokem, který jinak odolává. Užívat ji mohou děti, těhotné i kojící ženy. My ji obvykle kapeme do čaje. Pokud byste měli svou vypěstovanou lichořeřišnici, ideální by byl například sirup z čerstvých listů a medu. Pomáhá i při chronických potížích horních a dolních cest dýchacích, vleklých bolestech v krku. Lichořeřišnice pomáhá posílit imunitní systém a může velmi účinně doplňovat i léčbu antibiotiky a zkrátit dobu rekonvalescence,“ popisuje Nikola Hanyšová.

Tip: Tymiánová mast a tymián

Tymián je znám svými antiseptickými a antibiotickými účinky a významně posiluje imunitu. Čaj můžete popíjet preventivně například v období chřipkových epidemií.

serial_prilohy

I tymiánová mast má mnoho účinků. Velmi nápomocné je potírání hrudníku a zad dětí při dlouhotrvajícím a namáhavém kašli. „My jsme se s ní poprvé setkali, když už jsme vyzkoušeli snad vše možné i nemožné na novorozenecké koliky, a právě tato mast nám byla doporučena jako léčivý ‚zázrak‘. Mast je mnohdy nabízena za nemalé peníze, avšak velmi snadno ji můžete vyrobit i doma, a tak nemáte vyzkoušením co ztratit. Receptů na výrobu domácí masti najdete mnoho.“

Tip: Sirup z hlívy ústřičné

„Kromě toho ale zařazujeme vždy v období, kdy jsme vystaveni větší koncentraci nemocí či jsme jinak oslabení (objevení oparů, nadměrná únava, stres apod.) několik dalších pomocníků. Jedná se o echinaceu, ženšen a hlívu ústřičnou,“ popisuje nutriční terapeutka. Dětem dává v období nemoci zvýšenou dávku sirupu z hlívy ústřičné. „Opakovaně se nám podařilo zažehnat nemoc u dalších členů rodiny. Nasadíme sirup, jakmile jeden onemocní, a zdá se, že pomáhá. Přeji pevné zdraví.“ 

Odborná spolupráce:

Tereza Pechoušová

Hlavní výživová poradkyně Naturhouse.

Pomáhá a radí výživovým poradcům v síti poraden zaměřené na zdravé hubnutí a výživu.


Zuzana Komůrková

Výživová poradkyně a lektorka, spolumajitelka Studia Cesta ke změně. Specializuje se na poradenství pro vegetariány a vegany  či klienty s potravinovými intolerancemi.


Mgr. Nikola Hanyšová

Nutriční terapeutka, osobní trenérka. Vystudovala výživu na 3. LF UK. Věnuje se poradenské a trenérské činnosti, založila vlastní poradnu Buďveformě.cz.

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 21. 2. 2018 12:55