Vášeň pro zmrzlinu se u zakladatele Crème de la Crème Honzy Hochsteigera zrodila přesně 16. května 2002 v Husově ulici v Praze. Tehdy vešel do zdejší cukrárny a dal se do řeči s někdejšími italskými majiteli. Neměl práci a dohodl se s nimi, že u nich začne pracovat. V té době neměl žádné ambice zmrzlinu vyrábět, jen ji hojně ochutnával. Začal jezdit do Itálie, kde nakonec čtyři roky zůstal a naučil se i zmrzlinu vyrábět. Následně jezdil po Evropě otevírat franšízy italské zmrzliny, zprovozňovat výrobní technologie a učit personál vyrábět zmrzlinu.
Po návratu z italského Trenta do Prahy hledal Honza podnik, pro který by mohl vyrábět zmrzlinu z přírodních, kvalitních surovin. Paradoxně však o ni nebyl zájem. A tak si – nemile překvapen tím, jaké suroviny většina cukráren používá – otevřel podnik sám.
„Dařilo se nám vlastně od začátku, lidé ocenili kvalitu naší zmrzliny i nevšední druhy, které jsme podle vlastní receptury brzy začali vyrábět,“ poznamenává zmrzlinář, který má dnes ve Zmrzlinovém salonu na Národní 23 v nabídce až 60 druhů zmrzliny a za svoji dosavadní desetiletou kariéru vyrobil dokonce přes 320 různých druhů.
Sázka na desítky let staré stroje
Crème de la Crème si zakládá na řemeslné výrobě, k výrobě používá historické vertikální stroje SED od Carpigiani, které jsou sice desítky let staré, ale svou kvalitou a spolehlivostí často předčí i ty nejmodernější technologie.
V roce 2015 Honza Hochsteiger vyrobil celkem 29 tun zmrzliny, v roce 2024 to bylo už 208 tun a za celých deset let se celkem vyrobilo 1130 tun zmrzliny, z toho až 92 tun pistáciové zmrzliny. Na výrobu 1130 tun zmrzliny se za deset let spotřebovalo 260 tun cukru, 340 000 litrů mléka a 34 000 litrů smetany.
Nejprodávanější druhy zmrzliny roku 2024:
- Pistácie – 17 tun
- Mango – 12 tun
- Vanilka – 9 tun
- Čokoláda – 8 tun
- Jahoda – 7 tun
Chlebová s kmínem
Honza Hochsteiger se nebojí ani neobvyklých chutí. Mezi nejbizarnější experimenty patřila zmrzlina z olomouckých syrečků nebo gorgonzoly, které zanechaly ve výrobně nezapomenutelnou „vůni“. Pro prestižní restaurace a hotely vyrobil i velmi netradiční speciality jako například lanýžovou zmrzlinu, kefír s estragonem, šťovík s mátou nebo chlebovou s kmínem, které měly v pečlivě sestaveném menu své specifické místo a smysl. Honza Hochsteiger ale není zastáncem divných druhů zmrzlin jen proto, aby byly výstřední.
Experimentování ho ale baví, někdy je to ale běh na dlouhou trať. Například veganský lískový oříšek mu dal pěkně zabrat, finální verzí se stala až sedmnáctá varianta, a trvalo skoro šest měsíců, než byl zmrzlinář spokojen s výsledkem.
Jakou máte nejradši zmrzlinu?
Od mrkvového sorbetu k pistáciové legendě
„První zmrzlinu, kterou jsem vyrobil ještě před vznikem Crème de la Crème, někdy v roce 2002, byla mrkvová. A i přestože nebyla hnusná, jak to známe z vtipu o zajíčkovi, nebyla ani úplně dokonalá, protože mrkev je sladká a sorbety mají být vždy trochu kyselé,“ směje se Honza Hochsteiger.
Dnes je nejprodávanějším druhem v Crème de la Crème pistáciová připravovaná z pistácií verde di Bronte ze Sicílie. Zatímco v roce 2015 se jí vyrobilo 2300 kg, v roce 2024 už to bylo více než 17 tun zmrzliny. Za celých deset let se vyrobilo 92 tun pistáciové zmrzliny.
Crème de la Crème v datech a číslech
Zatímco první zmrzlinárna v Husově ulici vznikla s rozpočtem 600 000 korun, poslední nejnovější provozovna na Strossmayerově náměstí si vyžádala investici až 4,6 milionu korun. Zatímco první provozovna v Husově se otevírala bez úvěru a ve vlastní režii, dnes již společnost využívá odborníky, projekt a realizační firmu.
Nicméně na své začátky, kdy provozovny stavěl svépomocí, je Honza pyšný a jeho úplně první provozovna v Husově bude podle něj mít vždy v jeho srdci speciální místo.
- 6.4.2015 – otevřena zmrzlinárna Husova
- 21.4.2018 – otevřen Zmrzlinový salon Národní
- 3.9.2018 – otevřena zmrzlinárna Průběžná
- 1.5.2020 – otevřena zmrzlinárna Francouzská
- 6.4.2021 – otevřena zmrzlinárna Pod kaštany
- 9.6.2023 – otevřeno zmrzlinové muzeum na Národní, v prostorách Zmrzlinového salonu
- 20.7.2024 – otevřena zmrzlinárna Strossmayerovo náměstí na Letné
„Naše vášeň pro kvalitní zmrzlinu se nemění. Chceme i nadále nabízet poctivé, autentické chutě a možná přidat další provozovny,“ říká Honza Hochsteiger s tím, že veškerý zisk – i po deseti letech – investuje zpět do výroby, modernizace starších poboček nebo například do nákupu rozvozového auta.