Hlavní navigace

Chrápete? Může za to i tvar vašeho obličeje

 Autor: Depositphotos.com
Chrápání je nepříjemný zvuk, který dokáže být důvodem mnoha vážných partnerských hádek. Postiženi jsou nejenom spolunocležníci, ale i samotní „chrápající“, protože nemají tak kvalitní spánek. Nejvíce chrápání trápí muže po čtyřicítce.
Redakce 6. 1. 2020
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Samotné chrápání vzniká při dýchání vibracemi měkkých tkání hltanu. Během spánku je sníženo napětí svalů, které tvoří svalovou trubici, skrze kterou dýcháme. Menší měrou se na chrápání může podílet i nos, resp. vnitřní partie nosu při větším vybočení nosní přepážky nebo při chronické rýmě.

S chrápáním začínáme nejčastěji v dospělosti zejména po 40. roku věku. A muži chrápou dvakrát více než ženy. Ať už se to pánům tvorstva líbí, nebo ne, za jejich zvukovým fenoménem vznikajícím rezonancí v oblasti dýchacích cest může často nadváha. Další příčinou, proč muži trpí chrápáním častěji než ženy, je v průměru větší objem tkání v oblasti krku a hrudníku, které tlačí na dýchací cesty. V neposlední řadě je to také častější konzumace alkoholu, která způsobuje ochabnutí svalstva v oblasti dýchacích cest.

Uvádí se, že jistou roli hraje i dědičnost, přičemž chrápání není přímo určeno geneticky, ale určitou skladbou dědičných faktorů, jako je tvar obličeje a oblasti hltanové úžiny.

Jak přestat chrápat

Změňte polohu při usínání

Lidé, kteří mají tendence chrápat, by neměli usínat na zádech, protože tato poloha chrápání umocňuje. Pokud usínáte na boku nebo na břiše, tak máte větší šanci dopřát svým spolunocležníkům klidnější noc. Ideální je spát na břiše, kdy máte paži položenou pod polštářem, na kterém ležíte. A pokud se během noci stále převalujete zpět na záda – tak vyzkoušejte legendární tip: Zašijte si do zadní části pyžama golfový míček nebo tenisák. Ten zabrání převalování ve spánku na záda. Na pomoc si také vezměte vyšší polštář, protože pokud ležíte v mírně vyvýšené poloze, dojde k lepšímu zprůchodnění dýchacích cest.

Nejčastější příčiny chrápání:

  • nadváha
  • prodloužené měkké patro
  • zbytnění krčních nebo jazykové mandle
  • vychýlení nosní přepážky
  • nosní polypy
  • větší objem tkání v oblasti krku a hrudníku

Zvlhčovače jako prevence

„Jako prevence proti chrápání je také dobré doma používat zvlhčovače vzduchu, protože suchý vzduch může být pro naše sliznice dráždivý a způsobovat chrápání. Do zvlhčovače můžete dát bylinné extrakty z máty nebo eukalyptu, které dobře působí na uvolňování dýchacích cest,“ říká Jan Kastner, lékař, odborník na spánkovou medicínu z Perfect Clinic. Před usínáním také dobře místnost vyvětrejte. Ideální teplota na spánek je 18–20 stupňů Celsia.

Pozor na alkohol a cigarety

Nežádoucí zvukové efekty při spaní prohlubuje též kouření a konzumace alkoholu před spaním. Cigarety dráždí měkké tkáně a dochází díky tomu ke zduření a vzniku chrápání. Kouření byste měli omezit úplně.

Alkohol by se neměl pít dvě hodiny před spánkem, protože působí na celkové uvolnění svalů v krku, které vede k chrápání. Navíc alkohol způsobuje častější buzení během noci. Na vznik chrápání má vliv i braní sedativ. Ty mají při spánku stejné účinky jako alkohol.

Laser na pomoc

Pokud již proti chrápání nepomáhají žádné „babské rady“, je na čase zajít k lékaři. Často totiž může chrápání znamenat i vážnější zdravotní problém. Charakteristický zvuk chrápajících, střídaný krátkým tichem, může být doprovodným příznakem velmi závažného stavu. Konkrétně jde o soubor příznaků spánkové apnoe: patří do rámce tzv. hypoventilačního syndromu.

KL20

Spánkovou apnoi lze léčit přístrojem, jenž zajistí trvalý přetlak v dýchacích cestách. Sestává z masky upevněné kolem hlavy a překrývající nos. Tato část – romantikům připomíná vybavení pilota tryskového letadla – je spojená hadicí s agregátem elegantního elipsovitého tvaru. Ten žene vzduch do obličejové masky.

Pokud je u vás spánková apnoe vyloučena, může vám ale pomoci laserová avuloplastika (zkr. LAUP), která sníží či odstraní chrápání u 80–90 % pacientů. Ta se provádí u klasických „chrápačů“ (ne apnoiků). Jedná se o operaci v místním znecitlivění, zákrok by se mohl přirovnat k návštěvě u zubního lékaře. Samotný ambulantní zákrok obnáší snesení „přebývající“ části měkkého patra laserem. „Celková doba zákroku je asi 15–20 minut. Nezbytnou podmínkou dobré efektivity zákroku je i pacient bez větší nadváhy, neměl by tedy být operován člověk, jehož BMI (body mass index) překračuje hodnotu kolem 30. Jednak proto, že lidé s větší nadváhou trpí ve vyšší míře spánkovou apnoí, a také proto, že u pacientů s nadváhou má LAUP menší efekt,“ dodává Jan Kastner.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).