Hlavní navigace

Cvičit jde i s brzdou na kočárku

Lenka Krbcová

Každá žena během těhotenství přibere a téměř každé zůstane nějaké to kilo navíc i po porodu. 11 jednoduchých cviků vás dostane do formy.

Doba čtení: 2 minuty

Během těhotenství každá nastávající maminka přibere na váze. Optimální přírůstek je 8–14 kilogramů, často však ženy přiberou víc. Po porodu mohou být se svou postavou nespokojené a budou chtít nadbytečné kilogramy shodit. Kromě zdravého jídelníčku by do svého programu měly postupně zařadit i pravidelný pohyb.

Cvičení pomůže nejen zbavit se nadváhy, ale předejde i souvisejícím zdravotním problémům. Napomůže také lepšímu zotavení v šestinedělí. Jak správně a efektivně cvičit doma nebo venku s kočárkem radí Renata Větrovská, odborná poradkyně projektu Žij zdravě a rekondiční instruktorka.

Ačkoliv žena v šestinedělí přirozeně hubne, bez pohybové aktivity se po porodu do kondice nedostane. „Maminky by měly postupně začít cvičit již v prvních dnech po porodu. Nejen kvůli své postavě a kilogramům navíc, ale i proto, aby své tělo zpevnily, posílily svaly pánevního dna a zabránily problémům spojeným s nesprávným držením těla,“ říká Renata Větrovská a dodává: „K dosažení původní váhy je třeba cvičit pravidelně alespoň 30 minut denně a být trpělivá. Každá žena totiž hubne jiným tempem.“ 

Čtěte také: Jsme svědky epidemie císařských řezů

S jednoduchým cvičením by měly maminky začínat již první den po porodu. Jde o speciální cviky na prokrvení dolních končetin – například kroužení nohou v kotníku, pokrčení nohou v kolenním a kyčelním kloubu sunutím po podložce. Dále mohou provádět cílená dechová cvičení – položit ruce na bříško nebo na dolní žebra a snažit se dýchat pod ruce a jakoby do stran. Tyto cviky mohou maminky provádět v každé volné chvilce, nejméně však třikrát denně po dobu přibližně 5 minut.

Další uvedené cviky by měla maminka zvládnout zhruba pátý den po porodu, tedy po příchodu domů z porodnice. Mezi ženami však existují značné rozdíly, které souvisí s jejich dřívější kondicí i průběhem samotného porodu. Důležité je proto při cvičení bedlivě naslouchat svému tělu a zpočátku příliš nepřetěžovat břišní svalstvo. „Jestliže se novopečená maminka na cvičení necítí nebo má nějaké pochybnosti, měla by se vždy poradit se svým ošetřujícím lékařem,“ doplňuje Renata Větrovská.

Zdroj a další informace: http://www.zijzdrave.cz/

Přečtěte si: Šestinedělí: Jak ho přežít a nezbláznit se