Vyhraj lékárničku s VZP, lákají podvodníci. Chtějí se dostat k penězům klientů

Sdílet

Stránky, s jejichž pomocí chtějí podvodníci z lidí vytáhnout citlivé údaje
Autor: VZP
Všeobecná zdravotní pojišťovna opět varuje před podvodníky. Rozesílají jejím jménem falešný dotazník spokojenosti se soutěží o lékárničku. Výhra účastníky nečeká, dotazník slouží k tomu, aby podvodníci z respondentů vytáhli citlivé údaje a připravili je o peníze.

Po falešných textových zprávách zkouší podvodníci připravit klienty Všeobecné zdravotní peníze dál, jen jiným způsobem. Lidem, a to i těm, kteří nejsou klienty VZP, rozesílají k vyplnění průzkum spokojenosti. Ten se tváří jako iniciativa pojišťovny. Za jeho vyplnění slibují výhru – „medicínský kit“ v hodnotě čtyř tisíc korun. Místo odměny však uživatelé riskují ztrátu peněz a citlivých dat, varuje VZP v tiskové zprávě.

Jak vás chtějí připravit o peníze

„Účastníci falešného průzkumu odpovídají na jednoduché otázky a bez ohledu na výsledek jim systém oznámí, že ‚vyhráli‘,“ popisuje Jan Svoboda, ředitel Odboru bezpečnosti VZP. „Pak jsou vyzváni k vyplnění osobních údajů a údajů o platební kartě kvůli údajné úhradě poštovného. Ve skutečnosti ale dochází ke zneužití těchto údajů a oběti mohou přijít o úspory na účtu,“ dodává Svoboda.

Nejde přitom o banalitu. I nevinně tvářící se dotazník může vést k velkým finančním ztrátám.Tváří se jako dotazník spokojenosti, ale jde o podvod

 Podivná stylistika, časový tlak… I to může napomoci rozeznat, že jde o podvod.

Autor: VZP

Jak se bránit podvodníkům

Rady, jak úspory uchránit, jsou jednoduché: Neklikat, nesdělovat osobní údaje a především neuvádět data pro přístup k bankovnímu účtu.

Pojištěnci VZP by měli věnovat zvýšenou pozornost tomu, zda jsou skutečně na stránce pojišťovny i e-mailovým adresám, z nichž zprávy přicházejí. A také by měli vědět, že žádné odměny za průzkumy pojišťovna nenabízí a nikdy nevyžaduje platební údaje od klientů za účelem výher nebo doručení odměn. 

VZP se terčem podvodníků stává opakovaně, protože jde o největší tuzemskou zdravotní pojišťovnu. Má kolem šesti milionů klientů. Šmejdi tím, že budí dojem komunikace právě s touto institucí, proto zvyšují šanci, že okradou více lidí.

Co dělat, když narazíte na podobný průzkum

  • Nikdy nezadávejte platební údaje kvůli „poštovnému“, abyste získali výhru.
  • V případě podezření kontaktujte info@vzp.cz.
  • Vždy si ověřujte, že jste na oficiální stránce VZP: www.vzp.cz.
  • Upozorněte své okolí, zejména seniory, kteří mohou být častým cílem.

Autor článku

Redaktorka Vitalia.cz. Vystudovala žurnalistiku a češtinu na Univerzitě Palackého v Olomouci, pracovala v Deníku, na webu TV Nova a iDNES.cz. Píše o zdravotnictví. Je držitelkou novinářských cen Psychiatrické společností ČLS JEP za rok 2021 a 2022. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).