Hlavní navigace

Trápí vás zavodnění a otoky? Přinášíme 5 tipů, jak se pomocí jídelníčku odvodnit

11. 8. 2021

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Teplé počasí může vést k zadržování vody a otokům. Drobnou změnou v jídelníčku se dá dosáhnout výrazného zlepšení. V některých případech vyžádají ovšem i návštěvu lékaře.

Oteklá chodidla, kotníky, prsty nebo i celé končetiny jsou hlavním příznakem nadměrného zadržování vody v organismu. Tento neduh se objevuje nejčastěji v létě a ženy jím trpí dvakrát častěji než muži, protože mají větší sklony k hormonální nerovnováze.

Ty bývají patrné zejména na kotnících a chodidlech. Jsou často doprovázeny pocity tíhy nebo tlaku.

Otoky mohou být varováním

Zadržování vody může souviset i s některými chorobami, špatnou funkcí jater, ledvin nebo srdce. Tématu jsme se podrobně věnovali v článku Otoky nohou u kotníků: příčina může být horko, těhotenství i srdce. Dozvíte se v něm, jak se akutních otoků zbavit, jaké cviky pomáhají a kdy je nutné, vyhledat lékaře.

Dnes se zaměříme na otoky, jejichž pravděpodobnou příčinou je zadržování vody v organismu. Velmi často je to způsobené špatnou životosprávou. I drobnou změnou v jídelníčku se dá dosáhnout výrazného zlepšení.

Sůl ukrytá všude

Jako doporučené množství soli se udává 5 gramů na den, což odpovídá jedné čajové lžičce. U dětí je to ještě méně. Podle hygieniků však Češi překračují tuto hranici více než trojnásobně. Nadměrný přísun soli pak může vést k problémům s vysokým tlakem, funkcí ledvin a také právě k zavodňování organismu a otokům.

Omezit příjem soli ale není vůbec jednoduché, protože se skrývá i v potravinách, u kterých bychom to ani nečekali. Jako třeba pečivo, cereálie, sýry, kupované pochoutkové saláty nebo kořenicí směsi. Navíc si na slanou chuť zvykáme odmalička a připadá nám, že takto by jídlo mělo „správně“ chutnat.

Je to však jen o zvyku a díky postupnému ubírání množství soli v jídlech, která si připravujete, dokážete tělu výrazně ulevit. Prospěje to nejen otékajícím nohám, ale zdraví celkově. Výživový odborník varuje, že od soli se odvyká hůř než od tabáku.

Vodou k odvodnění

Sice by se mohlo zdát, že při problémech se zavodněním není potřeba dodávat organismu více tekutin, ale opak je pravdou. Zadržování vody a otoky se mohou objevit, pokud člověk nedodržuje správný pitný režim. Dospělý člověk by měl vypít dva litry tekutin denně a v horkých dnech až tři litry. Pokud tělo dostává vody málo, má tendenci si ji uchovávat „na horší časy“.

Když se to naopak s množstvím vypité vody přežene, tělo může mít problém ji všechnu zpracovat. A i v tomto případě se mohou objevit otoky. Je-li přísun tekutin dostatečný a rozložený do celého dne, funguje příjem a vylučování vody v celkové harmonii. Ideální je přitom popíjet čistou vodu, limonády plné cukru ani káva ke správnému pitnému režimu nepatří.

Močopudné byliny

Dostat hospodaření s vodou pod kontrolu mohou pomoci i byliny. Řada z nich umí podpořit tvorbu moči a zároveň dodat tělu potřebné minerály.

„Byliny dokáží dodat organismu spoustu látek potřebných pro jeho funkci. Nejlepší a nejsilnější účinek má užívání výtažků ze zárodečných částí – takzvaných gemmoterapeutik. K bylinám, které organismu pomáhají s kvalitou moči, patří lichořeřišnice. Ta zároveň pomáhá organismu odstraňovat viry a bakterie. Potřebné minerály, které organismus potřebuje, dodávají gemmoterapeutika trubkovec, celík a vřes,“ doporučuje bylinkářka Jarmila Podhorná.

Potraviny s draslíkem

Pokud se potýkáte s otoky, doporučuje se zařadit do jídelníčku potraviny bohaté na draslík. Ten je součástí nitrobuněčné tekutiny, která dopravuje do tkání živiny a kyslík, a poté se pomocí kapilár vrací zpět do tělního oběhu. Draslík napomáhá normálnímu hospodaření s vodou, podporuje činnost srdce, nervové soustavy i svalů. Je obsažený například v různých druzích ovoce, jako jsou banány, hroznové víno nebo meruňky. Najdeme ho také v zelenině, jako je mrkev, špenát, celer, rajčata nebo česnek.

Draslík může tělo načerpat i z bylin. „Byliny, které obsahují větší množství draslíku, můžeme využít k podpoře srdce, nervové soustavy a činnosti svalů. Patří sem gemmoterapeutika z břízy, kopřivy, kozlíku, lnice, ořešáku, rakytníku, vrby a vřesu,“ radí bylinkářka.

Konzultovat léky s lékařem

Otoky patří mezi nežádoucí účinky. Problémy s nimi mohou způsobovat různé typy léků, proto je dobré poradit se s vaším lékařem.  Často je to případ třeba hormonální antikoncepce, která nemusí tělu zrovna „sednout“. Spousta žen po nasazení antikoncepce obsahující estrogen přibere pár kilogramů, což bývá způsobeno právě zadržováním vody. Po konzultaci s lékařem se dá přejít na jiný druh ochrany proti početí, se kterým se organismus bude vyrovnávat lépe. Zadržování vody mohou ale způsobovat také kortikoidy nebo běžně užívané protizánětlivé léky jako ibuprofen nebo aspirin.

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).