Hlavní navigace

Skyr je hit: přidává se do Lučiny i do zmrzliny

Sdílet

 Autor: Koláž Vitalia
Skyr čím dál víc proniká na mlékárenský trh v ČR. Islandskou lahůdku už najdete nejen samostatně, ale i v celé řadě běžných mléčných výrobků, kterým ubírá tuk a přidává proteiny. Nově ho obsahuje Tradiční pomazánkové, Lučina i řada zmrzlin.

Dnešní doba by se mohla nazývat „Skyrmania“, protože popularita skyru, fermentovaného mléčného výrobku původem z Islandu, se velice rozšířila, přinejmenším po celé Evropě. Je to dáno zejména tím, že tento produkt je – díky vysokému obsahu bílkovin (až 13 %), nízkému obsahu tuku a široké škále vitamínů a minerálů – obecně uznáván jako velmi výživná potravina spojovaná se zdravým životním stylem.

A to jsou hlavní důvody, proč výrobci mléčných produktů skyr vpravují do svých produktů. Přičemž ho sami mnohdy ani nevyrábí. Kam si skyr již našel cestu a do jakých výrobků se přidává ve světě? Ptali jsem se výrobců i šéfa Českomoravského svazu mlékárenského Jiřího Kopáčka.

Co se dozvíte v článku
  1. Skyr není jogurt ani tvaroh
  2. Skyr ve zmrzlině i Lučině
  3. Pomazánkové obohacené skyrem
  4. Nanuky se skyrem nejsou úplná novinka
  5. Skyr si našel místo i v Lučině
  6. Novinky se skyrem jsou trend

Skyr není jogurt ani tvaroh

Jde o fermentovaný mléčný výrobek, který má již více než tisíciletou tradici v islandské kuchyni. Je sice velmi podobný jogurtu, ale jogurt to není. Jeho chuť je méně mléčně nakyslá, trochu drsná, ale přitom jemná, stejně tak jako jeho konzistence. Přečtěte si další články na téma skyr.

Skyr ve zmrzlině i Lučině

Je v módě reformulovat výrobky (upravovat složení), nejen ty mléčné; snižovat v nich některé látky, energetickou hodnotu či vylepšovat nutriční složení. Prostě je dělat zdravějšími, tak, jak si to zákazník přeje. Právě skyr je jedním z výrobků, které tyto požadavky perfektně splňuje.

„Proč toho tedy nevyužít a nezkombinovat benefity skyru i s jinými mléčnými produkty? V České republice se to skutečně rozšířilo velice výrazně,“ říká Jiří Kopáček. Aktuálně se v obchodech prodává nová Lučina se skyrem, Pomazánkové se skyrem, ale i mražené smetanové krémy se skyrem od výrobce zmrzlin Tipafrost.

„V letošní soutěži o Mlékárenské výrobky roku 2021, jejíž hodnocení proběhlo minulý týden, jsme také měli šest skyr výrobků, a právě Lučina se skyrem a Pomazánkové se skyrem byly hodnoceny jako opravdu špičkové,“ popisuje šéf mlékárenského svazu.

Pomazánkové obohacené skyrem

Ačkoliv se skyr v Česku začal tak prosazovat, jeho výrobci u nás nijak zásadně nepřibývají. První výrobce skyru v Česku, Bohušovická mlékárna, totiž zvládá zásobovat kdekoho, v prvé řadě ale Choceňskou mlékárnu, která je, stejně jako Bohušovická, součástí české rodinné společnosti ACCOM.

Výsledkem vůbec první kooperace sesterských mlékáren byl loni v srpnu produkt nazvaný Pomazánkové & Skyr.

„Již delší dobu jsme zkoušeli různé kombinace Choceňského tradičního pomazánkového s jinými složkami (například různé typy tvarohů) s cílem obohatit jej o tolik žádané bílkoviny. Ale teprve se zavedením výroby skyru v Bohušovické mlékárně se nám za poměrně krátkou dobu několika málo měsíců podařilo spojit výhody obou těchto výrobků do nového produktu s vyšší přidanou hodnotou,“ uvedl Michal Buša, manažer jakosti Choceňské mlékárny.

Jde, jak už název deklaruje, o kombinaci Choceňského tradičního pomazánkového a zakysaného skyru. Toho je uvnitř kelímku rovných čtyřicet osm procent. Oproti Choceňskému tradičnímu pomazánkovému obsahuje více než dvojnásobné množství bílkovin a o skoro polovinu méně tuků. Podle našich informací se už teď připravují další příchutě tohoto výrobku.

Nanuky se skyrem nejsou úplná novinka

Bohušovická mlékárna nezásobuje ale jen svou dvě stě kilometrů vzdálenou sestru v Chocni, skyr dodává i na Vysočinu výrobci zmrzlin Tipafrost. Potvrdil nám to obchodní manažer Tipafrostu Kamil Hejzlar. „Od Bohušovické mlékárny máme také propůjčenou grafiku mléčného výrobku skyr,“ dodává. Proto na první pohled nanuky vypadají, jako by jejich výrobcem byla právě Bohušovická mlékárna.

Tipafrost už od roku 2018 vyrábí nanuky Skyr natur, lesní směs a čoko-pomeranč (obsah skyru 43 %) nebo v kelímcích v příchutích natur a lesní směs (kde je obsah skyru 52 %).

Skyr si našel místo i v Lučině

Vůbec nejžhavější novinkou, která k sobě do kelímku přizvala islandskou tradiční potravinu, je Lučina se skyrem. Na českém trhu je od začátku dubna letošního roku. Složení nové Lučiny je naprosto jednoduché, jen tvaroh, skyr (30 %), syrovátka, mléčné bílkoviny a sůl. Nic víc.

„Má vysoký obsah bílkovin a o 65 % méně tuku než Lučina 100 g. Je tedy ideální pro aktivně žijící osoby, které preferují zdravý životní styl a zajímají se o to, co jí, ale zároveň nechtějí dělat kompromis mezi zdravím a chutí, a právě to přináší Lučina & Skyr,“ zdůrazňuje Lenka Kiclerová ze společností Savencia Fromage & Dairy Czech Republic, do jejíhož portfolia výrobky pod názvem Lučina patří.

Savencia Fromage & Dairy ze strategických důvodů nechce uvádět svého dodavatele skyru, ale vzhledem k možnostem na českém trhu jej lze vytušit.

Novinky se skyrem jsou trend

V zahraničí podobné využití skyru v jiných produktech zatím není tak běžné, v západní Evropě zatím stále dominuje skyr jako takový, velmi často také v bio kvalitě.

Jiří Kopáček nám prozradil, na jaké zajímavé kombinace již narazil při svých zahraničních cestách:

„Nejčastější jsou to zejména skyr-drinky a smoothie (např. německá značka Milram), nebo skyr-zmrzliny a malé čerstvé sýry se skyrem (opět značka Milram). Na trhu jsem viděl také pomazánky (v Německu označované jako Brotaufstrich = nátěrka na chléb) se značkou Sigurdsson (Velká Británie). Dokonce jsem narazil i na alternativu, sójový fermentovaný výrobek od společnosti Alpro označovaný jako Alpro Skyr Style. Takže je zřejmé, že tento trend není neobvyklý a spíše očekávám, že se bude ještě více rozšiřovat,“ naznačuje šéf mlékárenského svazu další vývoj.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).