Hlavní navigace

Proč bychom neměli usínat před televizní obrazovkou?

Redakce

Modré světlo, které září skrze obrazovky televizí, mobilů, tabletů i počítačů, nám narušuje spánek. Tělo si nemůže řádně odpočinout a regenerovat.

Doba čtení: 2 minuty

Televize naproti posteli, mobilní telefon, tablet nebo notebook na nočním stolku – to je běžný obrázek mnohých českých ložnic. Elektronika používaná bezprostředně před usnutím ale zdravému spánku škodí, navíc není prospěšná ani pro zrak.

Spaní nesvědčí světlo

Oči se nepřestávají pohybovat ani během spánku. Kvalitní spánek je ale pro zdraví oka velmi důležitý. Ložnice by měla být dobře zatemněná, televizi nebo počítač je lepší vypnout alespoň hodinu před usnutím, stejně tak je dobré odložit hodinu před usnutím mobilní telefon.

„Modré světlo, které vyzařuje většina elektroniky i některé LED žárovky, významně negativně ovlivňuje kvalitu spánku, potlačuje tvorbu hormonu melatoninu, který se tvoří jen za tmy a který reguluje usínání a jednotlivé fáze spánku,“ říká Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini.

Zatáhněte závěsy i žaluzie

Velký materiál o tom, jak moc potřebujeme světlo i tmu, ale ve správný čas, jsme pro vás nedávno připravili s architektkou Lenkou Maierovou a světlařem Hynkem Medřickým. Od něj jsme se dozvěděli, že intenzita světla, které skrze okna proniká do našich ložnic, desynchronizuje náš cirkadiánní rytmus. (Jde o jeden z biorytmů, tedy kolísání aktivity a bdělosti nejčastěji s denní, měsíční nebo roční periodou.)

Vitalia_narozeniny

„Mnoho lidé mi řekne: Ale já usnu u televize… To však nemá nic společného s hladinou melatoninu, který přichází s poklesem světla a usnadňuje spánek. To, že usnete u televize, je důkaz toho, že jste unavení (říká se tomu homeostatický tlak na spánek – a ten je veliký). I skrz oční víčka vám neustále přichází informace, že je den, protože i televize vyzařuje vlnovou délku modrého světla a člověk se nedostává tak rychle do subjektivního pocitu noci, jako kdyby byla tma. A to, že je noc a že spíme, ještě neznamená, že tělo je v režimu subjektivní noci a probíhají v něm regenerační a imunitní pochody,“ uvedl světlař.

Je tedy důležité usínat v setmělé místnosti, neboť během spánku tělo, a tedy i oči, regeneruje. A pokud zůstaneme u potíží s očima, tak právě nekvalitní nebo nedostatečný spánek může způsobit únavu očí, suchost očí, otoky víček a jiné potíže. „Většina chytrých mobilních telefonů už sice má funkci žlutého světla, která displej se stmíváním automaticky přepne, i tak by lidé měli od koukání do mobilu nechat oči před spaním odpočinout,“ doporučuje Pavel Stodůlka.