Hlavní navigace

Ptáčci na sáčcích s moukou jsou symbol, říká výrobce biopotravin. Probio by se raději obešlo bez obalů

9. 3. 2021

Sdílet

 Autor: Probio
Firmu zaměřenou na biopotraviny založili již téměř před třiceti lety dva muži s titulem Ing. – Martin Hutař a Karel Matěj – s cílem vytvořit malou společnost, která by je uživila v horách. Jak říkají, trochu se jim to vymklo z rukou.

Společnost Probio je přední výrobce biopotravin v České republice. V jeho týmu pracuje v současnosti již kolem sto dvaceti lidí. Areál u Kralického Sněžníku, bývalý brownfield (původně textilní továrna rodiny Bühlových), se rozrostl, firma provozuje tři bio mlýny, balírny, sklady, administrativní budovu. A produkuje řadu potravin v bio kvalitě a v krásných obalech.

O těch jsme se také chtěli původně s Martinem Hutařem, spolumajitelem a zakladatelem Probia, bavit. Ale přes téma sáčků s ptáčky, motýly a čmeláky jsme se dozvěděli mnohem víc.

Věří (a vědí), že hospodařit ekologicky je zároveň ekonomické

Martin Hutař je povoláním i duší zemědělec s jemným citem a porozuměním pro přírodu, dění v ní a vše živé. Také milovník dobré rockové hudby, tak trochu rebel a vizionář. Stál u zrodu ekologického zemědělství v České republice. Je přesvědčen, že hospodařit ekologicky je zároveň ekonomické. Principy ekologického zemědělství se pro něj postupně staly životní filozofií, která platí pro život v rodině, obci, společnosti i na celé planetě.

Sám říká, že měl štěstí, že potkal Karla Matěje, který, ač strojař, se do podnikání pustil s ním. „Myslím, že jsme se dobře doplňovali. Karel měl na starosti obchod a já výrobu a zemědělství,“ vzpomíná Martin Hutař.

Od počátku měli společnou motivaci – podnikat se selským rozumem v hrsti, ohleduplně a zodpovědně – nepoškozovat krajinu, vodu, půdu, rostliny a živočichy jim připadá samozřejmé. Ani neuvažovali, že by to mělo být jinak. A stále více jsou přesvědčeni, že ekologické zemědělství je cesta budoucnosti.

Martin Hutař má navíc, mimo vše uvedené, také rád ornitologii, což je více než důležité. „Jedním z důvodů, proč jsem se pustil do ekologického zemědělství, je vztah k přírodě a celoživotní zájem o ornitologii. Vlastně ten poznatek, že ptáci jsou nejviditelnějším organismem, který determinuje kvalitu životního prostředí,“ popisuje. Kamarádství s ornitology, aktivní členství v České ornitologické společnosti a jejich zdravé hecování se nakonec promítlo i do grafiky a designu nových obalů Probia.

Rozkaz zněl jasně: Na obalech mouky budou ptáčci

Jak zákazníci Probia jistě zaznamenali, obaly výrobků firmy prošly postupnou proměnou.

Pro obaly biopotravin platí na jednu stranu formálně stejná pravidla jako pro ostatní potraviny. Samozřejmě s tím rozdílem, že je na nich uvedené logo „bio“, tedy „bio“ zebra – pruhované zeleno-bílé české logo, nebo logo EU „bio“ lístek. To zákazníkovi zaručuje, že kupuje kontrolovaný certifikovaný produkt. „Biopotraviny v současné době patří k nejkontrolovanějším a nejbezpečnějším potravinám na trhu. Jejich výroba je zcela transparentní, mají dohledatelný původ a zaručují vysokou kvalitu. Podléhají zákonu o ekologickém zemědělství a spadají pod kontrolu přímo státu,“ říká Martin Hutař.

Ale je tu ještě další aspekt – co obal vyjadřuje, co říká zákazníkům. „Pokud se bavíme o estetice našich obalů, pak mají jasné poselství – tady jsou zabalené biopotraviny, potraviny z polí bez chemie, potraviny pěstované v souladu s přírodou, s naším zdravím. A určitě je obal i prostor pro sdělení informací, edukaci a vzdělávání. Možnost, jak předávat hlavní myšlenku, proč, co nákupem biopotravin zákazník získá, všechny souvislosti a pozitivní dopad ekologického zemědělství na naše zdraví i krajinu. To vnímáme jako nesmírně důležitou část naší práce. Myslím, že se nám to daří a že důležité jsou upřímnost a pravdivost prezentovaných tvrzení. Máme radost, že to zákazníci přijali…“ doplňuje Martin Hutař.

Při tvorbě obalů prý hrály hlavní roli emoce, až na druhém místě věcná kritéria. „Příroda je nekonečná inspirace. Inspirují se jí vědci, technici, hudební skladatelé, architekti… a i my v Probio,“ říká spolumajitel. Takže to byla spíše volnost, naladění se na značku, „kým“ od počátku svého vniku až dosud je. Je pěstitelem bioosiv, farmářem na poli, kde nepoužívá pesticidy, je výrobcem biopotravin, o které pečuje tak, aby prospívaly lidem i krajině, je mlynářem, který si váží svého řemesla…

„Ale vlastně jedno zásadní kritérium zde bylo: Na obalech mouk budou ptáčci. Tak zněl příkaz,“ směje se zakladatel firmy.

Probio vyrábělo pod různými značkami

Bioharmonie, Biolinie, Naše Biofarma… To všechno byly produkty spojené s firmou Probio. Už se v tom ztrácíte? Nejste sami. I v Probiu se stále častěji potkávali s tím, že je ani jejich zákazníci za tolika značkami nenacházeli. Proto se rozhodli pro čitelnou značku Probio, která koresponduje s názvem společnosti a postupně produkty ze značek Naše biofarma a Bioharmonie balí pod značku Probio.

Původní rozdělení sortimentu

  • Společnost původně zákazníkům nabízela své biopotraviny pod dvěma značkami – základní suroviny byly značky Bioharmonie. Šlo především o obiloviny, luštěniny, olejniny, mouky, krupice, těstoviny a další.
  • Řadu Biolinie vyvinuli pro ty, kteří ještě s biopotravinami nemají moc zkušeností a sáček „zrní“ by je spíše odradil. Biolinie proto nabídla již připravené bio směsi na rychlou a snadnou přípravu polévek, dezertů, rizot či palačinek, praktickou sterilovanou zeleninu, snídaňové kaše a cereálie či polévkové bujóny.
  • Pak na popud samotných zákazníků a jejich poptávce po pouze českých biopotravinách vznikla řada výrobků Naše biofarma. Ta nabídla základní biopotraviny, které jsou stoprocentně českého původu. Pokud surovina došla, bylo třeba počkat na další českou sklizeň.

Nicméně všechny výrobky firmy Probio nebudou nikdy pouze v jedné značce, i vzhledem k tomu, že řadu výrobků balí do privátních značek řetězců. Ale, jak Martin Hutař potvrzuje, ještě některé další produkty čeká proměna a „sjednocení“.

„Je pro nás důležité, aby zákazníci věděli, že jsme firma, která je na trhu téměř třicet let, že většina našeho sortimentu jsou výrobky z našich mlýnů a od českých a regionálních zemědělců. Také z toho důvodu plánujeme přejmenovat naši ekologickou farmu ve Velkých Hostěrádkách, kde pěstujeme část produkce, kde jsme v tom každodenním kontaktu s přírodou, jejími změnami a učíme se od ní… a uvědomili jsme si, že by byla velká škoda, kdyby o nás a naší práci tohle zákazníci nevěděli…“ říká Martin Hutař.

Nyní společnost produkuje několik produktových řad, které se odlišují i svými obaly. Hlavním artiklem jsou různé mouky, dále krabičky s předpřipravenými potravinami a do třetice kategorie, které v Probiu pracovně říkají „pohanka a špalda“ – většinou jde o základní suroviny – kroupy, krupici, vločky, otruby…

Na netypické obaly přicházejí milé reakce od zákazníků

Obaly Probia nejsou jen pěkné na pohled, ale celkem si na nich i „počtete“. Působí totiž také coby osvěta. Například na různých moukách jsou obrázky různých druhů ptáků i s vysvětlením, proč tu jsou.

Probio výrobky v novém

  • Obaly na „mouky“ – to jsou ptáčci a kuchyně – recept, vzkaz a to květované cokoliv, třeba ubrus na stole, závěs u kuchyňského okna, zástěra babičky, ke které jsme jako malí jezdili na prázdniny.
  • „Pohanka a špalda“ mají jednodušší obaly. Znázorňují vždy dvě a dvě roční období. Zelený obal (na potraviny s garancí bez lepku), to je zima a jaro, zimu prezentují hýli a jakoby vločky a jaro potom zelený pruh dole. Ten symbolizuje jarní obilí na poli. Oranžový obal, to je léto a podzim. Léto – čmelák a oranžový pruh, jako letní zralé klasy obilí, podzim potom už žloutnoucí listí.
  • A pak tu jsou „krabičky“, které přitahují do kuchyně svou jednoduchostí přípravy všechny generace. Inspirují k ochutnání nových plodin a jejich kombinací, inspirují k povídání, k poznání a ke hře.

„Původně jsem chtěl, aby byl na moukách zobrazen skorec – úžasný pták, který žije a hnízdí u řeky kousek od firmy, ale vizuálně se moc nehodí, je celý černobílý… Nakonec o dominantních ptáčcích na obalech (strnad, červenka, konopka) nerozhodlo, že žijí v polním biotopu, na naší farmě ve Velkých Hostěrádkách atd., ale jejich vizualizace, grafika apod. Prostě ptáčci vzbuzují pozitivní reakce. Chtěli jsme lidi zaujmout, aby se jim líbili a otevřeli jim cestu k biopotravinám,“ popisuje Martin Hutař.

Dlouho prý o podobě diskutovali a měli také obavy, jestli tyto motivy nejsou moc laciné, takové zneužití přírody… „Že tomu tak není, nám naštěstí zákazníci potvrdili sami – hned prvními milými a podporujícími reakcemi. K biopotravinám ta pestrost a barvy přírody neodmyslitelně patří…“ vysvětluje spolumajitel.

Na obalech se – podle druhu – můžete dozvědět také ledacos o surovinách, pěstování i užitečné tipy pro vaření. Třeba kde hledat další recepty nebo sehnat kvásek. Podle majitelů nelze jmenovat jednoho autora, jde o souhru a spolupráci, která stojí na propojení, úctě k bio, k poctivé práci a naší planetě… „Všichni si ‚sedíme‘,“ popisuje lapidárně Martin Hutař.

Pan čáp s čápaty a biopotraviny s pexesem

V Probiu chtěli obaly zábavné a hravé, protože taková příroda je, zvláště když se k ní dobře chováme. „Biopotraviny tou přírodou jsou a věříme, že je již lidé nemají spojené s klišé – ‚biopotraviny, to jsou ty, co je stříkají v noci‘, že již vnímají jejich vliv na životní prostředí, na naše zdraví,“ říká bio zemědělec.

Například na krabičkách směsí jsou malé tipy, kratičké informace, které mnohdy směrují zákazníka na web společnosti, kde se v již delších článcích může dozvědět více na dané téma. „Třeba jak je to vlastně s těmi čmeláky, opravdu vyletí ze svých hnízd první opylovat květy, zatímco včely ještě spí? Nebo odkazují na online kameru na hnízdo čápů, které si ptáci postavili na komíně v areálu naší společnosti. Zrovna vloni jsme si s nimi užili docela dobrodružství, když čápice uhynula v silné bouřce, čápata uvěznily v hnízdě uvolněné větve, čáp je nedokázal krmit, takže nakonec museli zasáhnout ornitologové, vylézt na padesátimetrový komín a dvě čápata přechodně umístit do záchranné stanice. Vše, až na čápici, dopadlo naštěstí dobře, čápata byla vrácena do hnízda a čáp je dokázal krmit a nakonec i z hnízda vyvést.“


Autor: Probio

V krabičkách řady pro snadné vaření najdou zákazníci i dílky pexesa. Zatím je to třiadvacet dvojic, další se chystají, na dvou obalech jsou krabičky k sestavení na uložení pexesa. Nejde o úplně typické pexeso, každá kartička je jiná, ale každá dvojice má společné indicie: „Dají se k sobě přiřadit třeba dle vývojové fáze rostliny – květ vlčího máku a makovice, modrásek s roztaženými křídly, který je opravdu modrý, a modrásek se staženými křídly, který je paradoxně hnědý. Tak nějak jsme to seskládali… A směsi jsme vyvinuli tak, aby byly vhodné pro všechny věkové skupiny, což se nám potvrzuje, když slyšíme, že děti připravily pro mamky a táty třeba k sobotní snídani lívance nebo vafle, a to je fajn. Takové naučné praktické krabičky. A taky nás těší, když nám známí místo pozdravu řeknou: Už vystřihujeme!“ popisuje Martin Hutař.

Nejlepší obal – žádný obal, říkají v Probiu

Obal plní především funkci ochrany potravin tak, aby byla uchována jejich kvalita, výživová hodnota, vůně, chuť… Přestože jejich obaly jsou krásné, originální a oblíbené, spolumajitel se netají tím, že nejraději by viděl obaly jiné – totiž žádné:

„Obaly jsou velké téma a je nám jasné, že z ekologického hlediska je ten nejlepší obal – žádný obal. Proto již delší dobu dodáváme potraviny i tzv. bezobalově ve vratných kyblících.“ Obchodníci z kyblíku naplní své zásobníky a vrátí dodavateli obal zpátky k doplnění. Vejde se do nich až šest kilogramů suché suroviny a jsou vyrobeny ze speciálního nezávadného ekologického materiálu, který je certifikovaný na balení potravin. Kyblíky jsou zálohované klasicky tak, jak jsme zvyklí u vratných lahví. „Pokud bychom si mohli vybrat, tak toto je pro nás ten nej obal-neobal. Chrání potraviny i přírodu. Ne všichni však upřednostňují bezobalový prodej, a potom nastupuje klasický obal, kdy se snažíme hledat cesty jednosložkových obalů, obalů s podílem recyklátů atd. Ale vždy je na prvním místě bezpečnost a kvalita potravin.“

V současnosti jdou v Probiu cestou bezpečného recyklátu, kdy se ze starého vytvoří nové. Testují a už i využívají etikety s recyklovaným papírem. U směsí tam, kde to šlo, zmenšili obal – takže oproti některým „přifouknutým“ kolegům jiných značek vypadají jako trpaslíci. A dlouhou dobu již také používají na doplnění balíčků objednaných na e-shopu starou lepenku, kterou na řezačce perforují. Tímto směrem se v Probiu chtějí ubírat i nadále. „Je to jeden dlouhý nekončící proces,“ říká Martin Hutař.

Autor článku

Šéfredaktorka serveru Vitalia.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).