Hlavní navigace

Nakupujete potraviny online? Na co si dát pozor

1. 11. 2019

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com
Nákup potravin po internetu roste. Pro zákazníky vytváří poněkud odlišné situace, než jaké nastávají při nákupu potravin v kamenných obchodech.

Pro online nákup potravin není na škodu seznámit se alespoň s některými základními principy, které se tohoto způsobu nákupu týkají. Už i proto, že počet online nakupujících zákazníků roste a podle prognóz v budoucnosti ještě mnohem rychleji než dosud poroste.

Zatím jen dvě procenta

V naší zemi sice zatím podle statistik nakupují online potraviny zhruba 2 procenta lidí, což je více než v sousedním Německu (1,5 procenta), ale méně než ve Španělsku (2,4 procenta) nebo Francii (5,6 procenta).

V některých asijských zemích je to ale mnohem více, například v Číně (14 procent) nebo v Jižní Korei (19,1 procenta).

Nejpočetnější kategorií nakupující potraviny po internetu v ČR jsou ženy ve věku od 25 do 44 let s jedním až dvěma dětmi, které se zajímají o kvalitu potravin, žijí ve městech a mají střední až vyšší příjem.

Online supermarkety se soustředí na města a lokální dodavatele

Na města se proto logicky soustředí i online prodejci potravin. Například Rohlik.cz, což u této společnosti v současné době obnáší deset destinací. (Na trhu je momentálně několik firem zaměřených na online prodej potravin, kromě Rohlíku např. Košík.cz a iTesco. Podívejte se na podrobné porovnání online supermarketů.) Rohlík se přitom snaží profilovat, jak při prezentaci aktivit společnosti uvedla vedoucí nákupního týmu Miroslava Vopatová, jako subjekt, který sází na spolupráci s tuzemskými farmáři, a to i s těmi malými.

Galerie: Jak to vypadá ve skladech Rohlik.cz

To mimo jiné znamená, že požadované zboží nemusí být vždy k dispozici, protože zejména dodávky od malých výrobců potravin nevydrží donekonečna. Například jedna regionální pekárna dokáže dodat jen osmdesát kusů chleba čtyřikrát v týdnu. Přesto je i takový dodavatel v nabídce uvedené společnosti, což je pozitivní zpráva jak pro spotřebitele, vzhledem k tomu, že si může objednat celou řadu lokálních a regionálních potravin, tak pro menší dodavatele, kteří se naopak se svými malými objemy do sítí kamenných obchodů nedostanou.

Co se může přihodit při online nákupu

Držme se pro příklad pravidel zmíněného Rohlíku. Zákazníci si volí dobu dodání zboží, a pokud ne, předpokládaná doba dodávky jsou dvě hodiny. Zákazník je přitom o pohybu vozidla přivážejícího zboží, případně o zpoždění, informován prostřednictvím SMS.

Pokud je zpoždění více než patnáct minut, má nárok na vrácení části peněz, pokud jde přitom o pravidelného zákazníka, řeší se reklamace formou takzvaných kreditů, přičemž jeden kredit je jedna koruna. Pokud jde o náhodný nákup, dostává zákazník zpět peníze.

Vyčerpá-li se na skladě požadované zboží, může zákazník buď akceptovat náhradní produkt, nebo se o něj sníží cena dodávky, nebo lze, pokud jde o zásadní položku, zrušit celou objednávku.

Pokud se blíží konec doby trvanlivosti, má zákazník nárok na slevu – jde-li o poslední den doby trvanlivosti objednávaného zboží, činí sleva polovinu původní ceny potraviny.

Benefity nákupu online

Uvedená společnost přitom nabízí celou řadu programů jako „seniorský klub“ – cenově zvýhodněné potraviny vhodné pro starší generaci, „prémium klub“ s přednostním zavážením příslušných klientů, „cenový trhák“, což je obdoba slevových akcí, které ale tvoří jen 10 procent z nabídky, nebo objednávky přímo po telefonu, bez nutnosti procházet nabídku na portálu společnosti. Tam je také kontakt na zákaznickou linku, kde lze operativně řešit případné problémy a dotazy.

Firem nabízejících online nákupy a dodávky potravin je samozřejmě na našem trhu víc, například již zmíněné iTesco a Košík nebo Potraviny domů. Podmínky se tak mohou od výše popsaných poněkud lišit. Důležitých je však několik věcí – i při nákupu zboží, které zákazník vidí až v okamžiku, kdy je mu dodáno (nebo mu není dodáno), má relativně dost možností, jak se případným problémům bránit.

Pro kvalitu potravin je pak významným prvkem rychlost dodávky a zkrácení dodávek od pěstitelů nebo producentů přímo k zákazníkovi, což znamená vyšší čerstvost potravin.

A pro životní prostředí je tento způsob nákupu také přínosný – místo, aby se spotřebitelé vydávali za nákupy jednotlivě, obslouží jedno vozidlo deset až dvanáct zákazníků najednou, což je příspěvkem ke zlepšení ovzduší právě ve městech, kde je to nejvíce potřeba.

Galerie: iTesco – zákulisí prodeje potravin online 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Agrární analytik, novinář na volné noze se zaměřením na zemědělství, potravinářství a životní prostředí.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).