Hlavní navigace

Kdo pije více mléka? Češi, nebo Slováci?

18. 5. 2021

Sdílet

 Autor: Depositphotos
18. května slavíme Mezinárodní den mléka. To letos dostává od svých konzumentů ten nejhezčí dárek – nárůst ve spotřebě. A to jak na Slovensku, tak v Česku; v krabicové i bezlaktózové nebo bio podobě.

Krabicové nebo bio, každé mléko dnes slaví, je totiž Mezinárodní den mléka. V rámci spotřeby českých a slovenských domácností, tvoří zhruba 1,5 % v Česku a 2 % z celkových výdajů na rychloobrátkové zboží na Slovensku. A jeho spotřeba se zvyšuje.

Kupujeme mléko stále víc. Ať už krabicové nebo bez laktózy

Mléko patří mezi potraviny, které za poslední rok nechyběly v téměř žádném nákupním košíku. Při porovnání české a slovenské domácnosti sice v nákupech suverénně vítězí Slováci, ale ten nárůst byl zaznamenám v obou zemích.

Vlivem pandemie posílila hlavně trvanlivá mléka, ale i například mléka bezlaktózová se loni těšila vyšší oblibě. Průzkum trhu metodou Spotřebitelského panelu, který připravila agentura GfK dále zdůraznil, že se zvýšily i výdaje za mléko v bio kvalitě.

Kde je obliba mléka největší?

Mléko živočišného původu nakupují téměř všechny domácnosti v obou zemích. V posledních letech můžeme pozorovat stabilní čísla v počtu kupujících. Z hlediska výdajů na mléko však jednoznačně dominují slovenské domácnosti s průměrnými výdaji na úrovni téměř 80 EUR ročně. České domácnosti mají znatelně nižší výdaje, které se pohybují na úrovni 1330 CZK (v přepočtu přibližně 50 EUR) ročně.


Autor: GfK

Na Slovensku je taktéž i vyšší průměrná frekvence nákupů; slovenská domácnost si mléko v uplynulém roce zakoupila v průměru 37×, česká domácnost jen 27×.

V Česku za mléko nejvíce utratily domácnosti s teenagery, na Slovensku s menšími dětmi školního věku. Ve výdajích jsou nadprůměrně zastoupená menší sídla (do 5.000 obyvatel). Za ochucená mléka nejvíce utratily domácnosti s dětmi ve školním věku, na Slovensku i ty s teenagery.

Nákupy mléka během pandemie

Mléko patří k základním potravinám, které nakupujeme pravidelně a není citlivé na sezónnost. Přestože si kategorie mléka udržuje stabilní počet kupujících, v minulém roce došlo k zvrácení klesajícího trendu nákupů na Slovensku a oživení této kategorie v Česku. Celkově se v porovnání s minulým rokem zvýšila spotřeba domácností v obou zemích, konkrétně o 11 % na Slovensku a o 9 % v České republice.

Z hlediska typu balení posílilo v objemu i ve výdajích krabicové balení, a to v obou zemích. Analogicky jsme z hlediska typu mléka zaznamenali nejvíce rostoucí trend pro trvanlivé mléko ošetřené UHT metodou. Tento typ mléka nakupovaly domácnosti obou zemí častěji a zároveň ve vyšším objemu než ve stejném období minulého roku.

Na Slovensku i v Česku došlo k výraznému meziročnímu růstu nákupů mléka bez laktózy. Nákupy takového druhu mléka rostou strměji v Česku, avšak na Slovensku je spotřeba v absolutních objemech vyšší i díky většímu počtu kupujících.

Podmínky chovu jako faktor při rozhodování

Do nákupního rozhodování vstupuje mnoho faktorů. Jedním z nich jsou podmínky, z jakých dané produkty pocházejí. Až 55 % slovenských domácností a 49 % českých domácností přiznává, že právě nehumánní podmínky chovu zvířat vstupují do rozhodování o tom, zda si zakoupí vybraný produkt. Tomuto trendu nasvědčují zvýšené výdaje domácností na bio mléko. Dá se tedy teoreticky očekávat další pozitivní vývoj tohoto segmentu i v této kategorii.

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).