Hlavní navigace

Taky jíte zeleninu jen přepasírovanou přes čuníka?

Autor: SXC
Redakce

V každém supermarketu je ovoce a zeleniny, až oči přecházejí. Zdálo by se, že konečně můžeme vybírat – i v zimě máme borůvky či maliny. Jenže Češi dají často přednost párkům.

Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

V České republice se v průměru ani zdaleka nesní tolik ovoce a zeleniny, kolik doporučuje Světová zdravotnická organizace (WHO). Co do jejich spotřeby jsou Češi třetí od konce v Evropě.

Ve své zprávě to uvedla Evropská rada pro informace o potravinách (EUFIC) a popisuje to agentura ČTK. Nejvíce zeleniny a ovoce podle ní spořádají Poláci. Průměrný Čech těchto potravin denně spotřebuje 253 gramů, do toho nejsou započítané džusy. Odborníci na výživu z WHO přitom doporučují, aby dospělý člověk do svého jídelníčku každý den zařadil nejméně 400 gramů ovoce a zeleniny. Tuto doporučenou dávku zvládnou jedině Poláci s 577 gramy denně, dále pak Italové, Němci a Rakušané.

Nejméně zeleniny snědí Islanďané

Ještě méně ovoce a zeleniny než obyvatelé Česka podle EUFIC jedí Švédové, na samém konci je Island, kde se jich v průměru na obyvatele zkonzumuje necelých 200 gramů. EUFIC, nevládní organizace se sídlem v Bruselu, se ve své zprávě zaměřila na devatenáct zemí v Evropě.

Přečtěte si také: Ovocné džusy. Víte, co pijete? 

Zjistila, že spotřeba ovoce a zeleniny je vyšší na jihu kontinentu než na severu, z jižních zemí v průzkumu byla ale jen Itálie. V zemích ležících na severu lidé prý jedí více čerstvé zeleniny, na jihu jsou jejím zdrojem hlavně polévky.

Světová zdravotnická organizace odhaduje, že nedostatečný příjem ovoce a zeleniny způsobuje 14 procent úmrtí v důsledku rakoviny zažívacího traktu a 11 procent úmrtí v důsledku srdečních chorob. V Česku lékaři každý rok rakovinu tlustého střeva a konečníku odhalí u více než 8 tisíc lidí, zhruba 4,5 tisíce zemře. V počtu těchto případů se ČR pohybuje na prvních místech světového žebříčku. Odborníci se shodují na tom, že zdraví tlustého střeva ovlivňuje strava.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).