Hlavní navigace

Jak si obstarat léky v karanténě? Existuje i donášková služba

19. 11. 2020

Sdílet

 Autor: Skautská pomoc lékárnám
Karanténa nebo izolace kvůli pandemii koronaviru se týká tisíců lidí. Většina z nich ale potřebuje léky, které užívá pravidelně, nebo i ty na akutní stavy nemoci. Osobní návštěva lékárny se dá nahradit několika způsoby.

První možností je rodinný příslušník, který léky vyzvedne, a ten musí být nachystaný na otázky lékárníka. Další – před pár dny zavedenou službou – je donáška od skautů, se kterými Česká lékárnická komora (ČLnK) zahájila nedávno spolupráci. Ta pomáhá nejen lidem, kteří jsou v karanténě, ale třeba i seniorům nebo rizikovým skupinám obyvatel. 

Žádosti pacientů se množí

„Za této výjimečné a mimořádné situace musíme reagovat na množící se žádosti pacientů v karanténě a zároveň respektovat to, že v žádném případě nesmí dojít k ohrožení zdraví pacientů vlivem nesprávného užívání léků. Tato situace platí jak pro pacienty s akutním onemocněním, tak pro ty, kteří mají opakovanou preskripci. I u těchto zdánlivě jednoduchých opakujících se případů je naprosto nezbytné, aby lékárník zkontroloval, zda pacient užívá léky správně, rozumí dávkování apod.,“ vysvětluje prezident ČLnK Aleš Krebs.

Pacient v karanténě může zjistit, že mu dochází dlouhodobě užívané léky nebo má předepsány léky zcela nové – například antibiotika. Jak by měl postupovat?

Rodinný příslušník a rodinná lékárna

První logickou možností je požádat zdravého rodinného příslušníka, aby léky vyzvedl. Aleš Krebs doporučuje, aby se léky vyzvedávaly v lékárně, kam chodí pacient obvykle sám. Tady ho totiž nejlépe znají, a mohou se tak dobře orientovat. Ten, kdo léky vyzvedává, ale musí počítat s tím, že se bude lékárník na určité věci ptát a že požádá, aby spolu s léčivy předal pacientovi i kompletní informace.

Které informace potřebuje lékárník znát:

  • Potřebujete své léky okamžitě, nebo máte ještě nějakou zásobu?
  • Užíváte léky dlouhodobě, nebo je máte předepsány nově?
  • Neužíváte nějaké další léky či doplňky stravy?
  • Nemáte nějaké nové obtíže? 
  • Nezměnil se váš zdravotní stav?
  • Může lékárník zaměnit váš lék, pokud v lékárně nebude dostupný, od jiného výrobce se stejnou účinnou látkou (využít tzv. generické substituce)?

Osobní návštěva lékárny

  • Standardní lékárenská péče napříč celou republikou je pro pacienty plně zajištěna i nadále. I díky důsledným a dlouhodobým opatřením zůstávají lékárny pro pacienty otevřené a bezpečné.
  • Při výdeji léků na recept je vhodnější využít načtení eReceptu prostřednictvím dokladu totožnosti (občanského průkazu či pasu). 
  • Jedná se o další účinné hygienické opatření, které omezí předávání mobilů z rukou pacienta do rukou lékárníka a zpět, které je časté při načítání identifikátoru eReceptu z SMS. Navíc výrazně zrychlí celý proces načítání eReceptů.

Léky může donést skaut

Nově mohou s donáškou léků pomoci i skauti, s jejichž organizací navázala spolupráci ČLnK. Služba je organizovaná, bezplatná a funguje celorepublikově. Vyzvednutí léků zajišťují přímo vyškolení skautští dobrovolníci, kteří mají potřebné instrukce k tomu, aby došlo k předání léků včetně nezbytných informací od lékárníka.

„Projekt umožňuje organizovanou, transparentní a cílenou pomoc přesně těm pacientům, kteří nemohou požádat například zdravého rodinného příslušníka nebo svého ošetřovatele, aby jim léky vyzvedl ve své lékárně, kterou obvykle navštěvuje. Kromě karanténních pacientů jsou to zejména senioři a lidé z rizikových skupin. Díky tomuto projektu se k takovým lidem napříč republikou dostanou nejen potřebné léky, ale s nimi i nezbytné informace, které lékárník běžně sděluje přímo pacientovi. Lékárník tedy i v tomto případě provede dispenzaci, díky proškolenému dobrovolníku může přímo kontaktovat pacienta a zajistit i předání kompletní informace pacientovi spolu s léčivy,“ říká Aleš Krebs.

Jak funguje donáška od skautů

  • Pacient zavolá lékárníkovi a proberou vše potřebné.
  • Lékárník předá kontakt na telefonickou linku Skautské pomoci.
  • Pacient následně zavolá na tuto telefonickou linku a operátor mu vysvětlí, jak služba funguje. Požadavek pacienta je pak zadán do systému a dobrovolníci v oblasti, kam požadavek spadá, dostanou notifikaci.
  • Konkrétní dobrovolník v terénu si požadavek převezme a následně bude telefonicky kontaktovat pacienta. Domluví se s ním na termínu předání léků a všech dalších podrobnostech. 
  • V poslední fázi dobrovolník vyzvedne léky a společně s informacemi od lékárníka je předá bezkontaktní metodou pacientovi. 
  • Bližší informace k projektu a telefonní linka jsou k dispozici na www.skautskapomoclekarnam.cz.

Pomoc v praxi

Jak taková pomoc probíhá? Pacient zavolá do své lékárny, kterou obvykle navštěvuje, a celou situaci zkonzultuje s lékárníkem.

„Ten mu poté předá kontakt na telefonickou linku projektu Skautská pomoc lékárnám. Pacient pak sám na linku zavolá a s vyškoleným operátorem projektu se domluví na dalších podrobnostech,“ vysvětluje proces zapojení lékáren viceprezident ČLnK Martin Kopecký.

poporodni_deprese

Po domluvě s pacientem operátor zadá požadavek do systému a dobrovolníci v oblasti, kam požadavek spadá, dostanou notifikaci. Konkrétní dobrovolník v terénu si tento požadavek převezme a následně bude telefonicky kontaktovat pacienta. Domluví se s ním na termínu předání léků a všech dalších podrobnostech. 

„V poslední fázi dobrovolník vyzvedne léky v lékárně a společně s informacemi od lékárníka je předá bezkontaktní metodou pacientovi. Díky tomu je zajištěno, že se spolu s léky k pacientovi dostanou i všechny potřebné informace. V případě nejasností může pacient lékárníka kdykoliv telefonicky kontaktovat a upřesnit si k léčbě vše potřebné. Některá upřesnění mohou být potřeba už před samotným výdejem léku, ale některé otázky vyplynou až ve chvíli, kdy má pacient začít lék užívat, například i v kombinaci s jinou léčbou,“ dodává Martin Kopecký.

Odborná spolupráce:

PharmDr. Martin Kopecký, Ph.D.

Praktikující lékárník a viceprezident České lékárnické komory


Mgr. Aleš Krebs, Ph.D.

Praktikující lékárník a prezident České lékárnické komory

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).