Hlavní navigace

Divná houba? Sírovec je jedlý a chutný choroš vhodný k přípravě mnoha pokrmů

11. 6. 2021

Sdílet

 Autor: Nina Havlová
Může vážit až několik kilogramů. Když budete mít štěstí a najdete v lese či zahradě sírovec žlutooranžový, máte vystaráno i na několik různých jídel. Mírně nakyslá houba dodá receptům pikantní příchuť.

I když už letos začínají růst v našich lesích běžně sbírané houby, a to i ze skupiny hřibovitých, do skutečné houbařské sezóny je to ještě daleko. Jiné to je, pokud se houbaři nezaměří jen na plodnice vyrůstající ze země, ale také na pařezy nebo kmeny stromů. Zejména na těch listnatých mohou aktuálně narazit třeba na sírovec žlutooranžový.

Jde o jedlý a chutný choroš, ze kterého můžeme doma připravit celou řadu pokrmů, jako je houbová polévka nebo houbový guláš. Lze jej také obalit jako řízek nebo jím obohatit různé omáčky.

Kde hledat sírovec

Sírovec žlutooranžový (Laetiporus sufphureus) roste od května do října. Najít jej je možné v lese i mimo les, například v městských či zámeckých parcích, a to na listnatých stromech, například na dubech, topolech či vrbách. Roste také na akátu, ale sběr sírovců z mírně jedovatých akátů se nedoporučuje.

Sírovce najdeme i na zahradách, kde roste třeba na ovocných stromech a na odumřelých pařezech a kmenech uvedených stromů.

Galerie: Které houby se pletou? Jedlé a jedovaté se podobají

Na vaření se hodí mladé houby

Trsy sírovce jsou často mohutné a mohou vážit i několik kilogramů. K přípravě pokrmů jsou ale vhodné mladé a měkčí plodnice, na které můžeme nejčastěji natrefit právě v současné době.

Kdo má to štěstí, může si tak v podobě jediného trsu odnést (nejen) z lesa surovinu k přípravě několika pokrmů najednou. Neplatí přitom, že by se sírovec neměl sbírat z odumřelých stromů, ale pouze z těch živých. Nejdůležitější pro výslednou chuť, konzistenci i přínos pro zdraví je především stáří (tedy v tomto případě mládí) plodnic, a jejich tepelná úprava.

Sírovec pro zdraví

Konzumace pokrmů ze sírovce přitom skutečně představuje pro člověka nemalý přínos, ať již jsou to výzkumem doložené účinky antibakteriální, antivirové, nebo příznivý vliv látek obsažených v sírovci na prevenci rizik rakoviny.

Experimentálně bylo například prokázáno, že výtažky ze sírovce působí proti střevní bakterii E. Coli nebo proti kvasince Candida albicans. Vědecky byly prokázané i imunostimulační a právě protirakovinné účinky, přičemž k látkám s protirakovinným efektem patří například kyselina eburiková.

V lidovém léčitelství se antibakteriálních vlastností sírovce využívalo v minulosti v Rusku, u nás se pak používal při léčbě cukrovky a také slinivky.

Je mírně nakyslý s pikantní příchutí

Samotný sírovec má přitom mírně nakyslou chuť, a kromě jiného je tak vhodný k nakládání do sladkokyselých nálevů nebo k přípravě smetanových omáček, kterým dodává pikantní příchuť. Přesvědčit se o tom mohou ti, kteří si zkusí doma připravit sírovec v kari omáčce.

Recept: Sírovec v kari omáčce

Suroviny na 4 porce: sírovec, máslo (olej), 2 cibule, 4 stroužky česneku, mouka na zahuštění, kysaná smetana, 1 velká lžíce kurkumy nebo kari, případně polévkové koření, sůl

Mladé plodnice sírovce očistíme. U středu, kde byl sírovec přirostlý k podkladu, kousek odkrojíme (bývá tam tužší) a následně nakrájíme na podélné kousky cca 1×4 cm. Na másle nebo oleji osmahneme cibulku a přidáme nakrájený česnek. Na cibuli s česnekem přidáme sírovce a za stálého míchání krátce osmažíme. Zalijeme horkou vodou a dusíme cca ½ hodiny. V troše vody zamícháme hladkou nebo polohrubou mouku, pokrm zahustíme a povaříme za občasného zamíchání cca 15 minut. Nakonec přidáme kysanou smetanu, v které jsme rozmíchali kurkumu, kterou lze nahradit i kořením kari, krátce povaříme, případně dochutíme – a je hotovo. Dobrou chuť!

K uvedenému receptu je optimální přílohou rýže, lze ale zvolit i jinou alternativu, včetně těstovin nebo klasických knedlíků.

Autor článku

Agrární analytik, novinář na volné noze se zaměřením na zemědělství, potravinářství a životní prostředí.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).