Hlavní navigace

Jíst bez problémů se zažíváním? Význam enzymů ve stravě

 Autor: Depositphotos.com
Enzymy jsou nedílnou součástí lidského organismu a složkou nezbytnou pro naše zdraví. V těle jich najdeme velké množství – až tři tisíce různých druhů. Tyto bílkoviny jsou jen dalším dílkem do skládanky zdravého životního stylu.
Michaela Polcarová 13. 2. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Problémy s trávením zažil snad každý z nás, ať už na častější bázi, či nás postihnou jen zřídka. Zažívací potíže zahrnují nadýmání, průjmy, bolesti v oblasti žaludku nebo pálení žáhy. Všechno to jsou stavy nám nepříjemné a signalizující zdravotní obtíže, které bychom měli řešit. Na vině může být právě nedostatek enzymů v naší stravě.

Co jsou enzymy

Slovo enzym pochází z řeckého enzymos a znamená způsobit změnu nebo kvasit. Jsou to biokatalyzátory, podílející se na funkci našeho těla.

Enzymy jsou látky bílkovinné povahy, které v těle rozkládají veškeré živiny, jako jsou sacharidy, bílkoviny, tuky, a štěpí je na látky jednodušší, které se využívají jako stavební materiál pro buňky.

V těle se vyskytují ve třech formách. První jsou trávicí enzymy, které se nacházejí v trávicím traktu a slouží ke štěpení potravy na jednodušší části, které slouží ke stavbě a obnově tkání.

Druhou formou jsou metabolické enzymy prospívající našemu myšlení a vývinu.

A posledním druhem jsou exogenní enzymy, které čerpáme primárně ze stravy. Jedná se o potraviny, které nejsou tepelně upravovány.

Funkce enzymů v těle a v potravinách

Enzymy jsou nezbytné pro správné zažívání a podporu našeho trávení. Slouží k řádné činnosti žaludku a střev, a tím podporují vstřebávání veškerých živin a vitamínů. Mimo to pomáhají k hojení ran a rozpouštění krevních sraženin.

Enzymy mimo to přispívají ke zrání masa či sýrů, u ovoce jsou zodpovědné za jejich sladkost.

U některých potravin enzymy dokáží potlačovat aktivity jednotlivých surovin, aby nedocházelo ke kažení potravin.

K čemu vede nedostatek enzymů

Předpokladem pro lidské zdraví je plná aktivita enzymů tělu vlastních. Ty napomáhají odvádění jedů z těla, odbourávání cholesterolu, zabraňování trombóz nebo regulaci imunitního systému.

Bez pravidelné konzumace dochází k narušování životních funkcí. Během nedostatku enzymů v těle můžeme pociťovat letargii, bolesti v oblasti břicha nebo větší náchylnost k nemocem.

Mimo to u dlouhodobého nedostatku je zvýšené riziko poruchy tvorby hormonů v žlázách, náchylnost k civilizačním chorobám, poruše odstraňování odpadních látek z jater a ledvin nebo ateroskleróze.

Jak si zajistit správný příjem enzymů

Čím jsme starší, o to méně naše tělo produkuje enzymy, jenže jejich potřeba a důležitost pro správnou funkčnost našeho těla stále zůstává.

Nejlepšími zdroji pro jejich adekvátní příjem je konzumace potravin v té nepřirozenější formě, je tudíž dobře vyhýbat se zpracovaným druhům. Vybírejte proto kvalitní potraviny, nezpracované. Pro zachování enzymů je důležitá i tepelná úprava pokrmů. Enzymy jsou v surovinách ničeny, pokud teplota vaření přesáhne 42 °C, nebo při předčasné sklizni či dlouhodobém skladování.

V potravinách se enzymy vyskytují přirozeně, nebo jsou tam dodávány uměle. Nejlepšími přírodními zdroji jsou ořechy, semena, čerstvé ovoce, zelenina a klíčky; k dalším konkrétním příkladům se ještě dostaneme dále. Pokud konzumujeme potraviny, kde se enzymy vyskytují v přirozené formě, náš organismus snižuje činnost trávicích enzymů, které nejvíce pracují během vstřebávání zpracovaných potravin, a díky tomu přispíváme k prodlužování svého života.

Jejich příjem můžeme navýšit i pomocí enzymových doplňků. Doplňky stravy mohou pomoci s obnovou zažívání, redukcí nadýmání a s problémy s pálením žáhy. Z lékařského hlediska vysoké dávky enzymů podporují léčbu rakoviny slinivky, tlustého střeva nebo zmírňují nepříjemné projevy chemoterapií. Jsou k dostání v lékárnách nebo prodejnách zdravé výživy. Naleznout je můžete jako součást doplňků ze superpotravin, jako je chlorella, mladý ječmen, nebo v prášku z baobabu.

Nejvhodnějším časem, kdy enzymy dodávat pomocí doplňků, je před jídlem či nalačno pro jejich lepší vstřebatelnost a využití. Doporučuje se je kombinovat spolu s probiotickými potravinami pro podporu vstřebávání a zažívání.

Galerie: Zdroje probiotických bakterií v potravinách

Mezi žrouty enzymů pak patří nadváha, nedostatečná pohybová aktivita a stres.

Stejně jako obvykle platí, že ani s enzymy bychom to neměli přehánět. Jejich nadměrná konzumace vede k přetěžování organismu, které se může projevit ve formě vyčerpání, zvýšené únavy, obezity nebo náchylnosti k infekcím.

Potraviny bohaté na enzymy

  • Papája obsahuje enzym papain sloužící ke správnému trávení masa a bílkovin obecně.
  • Ananas obsahuje bromelain podporující trávení, navíc je i protizánětlivý.
  • Včelí pyl, coby zdroj například medu, je snad nejpřírodnější potravinou vůbec. Obsahuje téměř všechny živiny, které jsou pro náš organismus důležité. Navíc obsahuje enzym amylázu štěpící škrob, tedy sacharidové potraviny.
  • Obecně fermentovaná zelenina je zdrojem živin a živých enzymů, která je navíc bohatá na probiotika. Přemíra stravy bohaté na živé enzymy však vede k přetížení zažívacího ústrojí, což může vyústit v nadměrnou plynatost, zácpu, průjem nebo nadýmání.
  • Banány obsahují enzymy amylázu a maltózu, které se podílejí na rozkladu složitých sacharidů a vstřebaných cukrů.
  • Kefír je kvasný mléčný nápoj z kravského mléka a kravských zrn. Tato zrna jsou kombinací bakterií, kvasinek, bílkovin a tuků. Společně vytvářejí příznivé společenství mikroorganismů podporující náš trávicí systém. V kefíru nalezneme enzymy, jako je lipáza nebo laktóza, která se podílí na štěpení mléčného cukru.
  • Výčet zakončíme poslední dobou velmi populárním avokádem, které obsahuje lipázu pro správné trávení tuků. Avokádo mimo to pomáhá snižovat záněty.

S enzymy v kuchyni

Dbát na zdravý životní styl je prvním krokem ke správnému zažívání. U enzymů je podstatné dbát i na samotnou přípravu jídla. Je třeba mít na paměti, že při různých druzích přípravy se enzymy vytrácejí v jiném množství. Jak již bylo zmíněno, ztrácejí se již při teplotě 42 °C.

Každá přírodní potravina v syrovém stavu obsahuje kompletní výbavu enzymů, kdežto v tepelně upravených pokrmech se ztrácejí, a tělo je tak nuceno si potřebné enzymy tvořit samo. To znamená, že začne spotřebovávat větší množství energie, než je třeba, začne využívat vitamíny, aminokyseliny a minerály. Tím se tělo zbytečně ochuzuje o potřebné živiny.

Přirozené množství enzymů získáme zejména ze syrové stravy, enzymových doplňků a čerstvých šťáv konzumovaných nalačno.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).