Hlavní navigace

Skutečně mají těhotné spát na levém boku?

25. 10. 2016

Sdílet

Na kterém boku spát v těhotenství, proč těhotné nespí na břiše a zda je skutečně nebezpečný spánek na zádech, vysvětlí gynekoložka Andrea Pašková.

Ohledně těhotenství panuje řada různých doporučení a vyznat se v nich není jednoduché. Často diskutovaným tématem je i poloha těhotné ženy při spánku. Je něco na tom, co se říká? Skutečně by měly těhotné spát na levém boku, jinak je plod v ohrožení? A co další polohy v těhotenství?

„Do spánku na levém boku v těhotenství se nutit nemusíte, výjimkou jsou riziková těhotenství,“ vzkazuje nastávajícím maminkám gynekoložka Andrea Pašková, vedoucí lékařka gynekologie GYN MEDICO. Žena má spát v takové poloze, která je jí co nejpohodlnější, k tomu napomůže i polohování pomocí polštářů. I tak je závěr těhotenství často spojen s nespavostí. „Ta však nemá žádný vliv na plod, který má svůj vlastní rytmus spánku a bdění,“ uklidňuje lékařka.

V těhotenství bývá často doporučováno spaní právě na levém boku. Proč je to výhodné? Čím se liší oproti spánku na boku pravém? 

Spaní na levém boku zlepšuje krevní oběh dítěte a tím také jeho výživu z placenty matky. Poloha na levém boku také napomáhá vašim ledvinám efektivně odvádět přebytečné nebo škodlivé látky a tekutiny z těla. Děloha leží v naprosté většině případů v pravé polovině břicha. Vpravo „běží“ hlavní céva, která odvádí krev z dolní poloviny těla, tzv. dutá žíla. Pokud by těhotná spala na pravém boku nebo na zádech, mohlo by dojít k útlaku této důležité žíly a zpomalil by se odtok krve z placenty.

Lze se dočíst o tom, že se nedoporučuje, či je dokonce nebezpečný spánek na zádech. Jaká rizika hrozí a jaká je jejich pravděpodobnost? Není to pouze mýtus? 

Při poloze na zádech ve třetím trimestru totiž hrozí stlačení velké duté žíly, která vede krev z dolní poloviny těla zpět k srdci a prochází vpravo od dělohy. Může nastat pocit nevolnosti a dušení. Děloha stlačuje močový měchýř a velké břišní cévy, takže krevní oběh je narušen a dýchání ztíženo. Jestliže ale zrovna žena nerodí, nemusí mít v tomto směru žádné obavy. Už vůbec není nutné obávat se toho, že se ve spánku na záda přetočíte nevědomky. Výjimkou jsou jen velmi riziková těhotenství (vysoký tlak, problém s ledvinami, ohrožení plodu), kdy se doporučuje spát na levém boku.

Co když je žena navyklá spát právě na zádech a na boku se prostě nevyspí? Co v takových případech doporučujete? 

Při normálním průběhu těhotenství má budoucí maminka spát v takové poloze, která je jí co nejpohodlnější a přinese jí klidný a co nejméně rušený spánek.

Je v těhotenství nebezpečné spát na břiše?

Jakmile jsou rozměry i hmotnost plodu větší, může se zdát spánek na břiše nepříjemný, nebo dokonce technicky nemožný. Maminka má spát v poloze, která je jí co nejpohodlnější.

Galerie: Tipy na polohování v těhotenství

Jaké výhody a nevýhody mají jednotlivé trimestry těhotenství z hlediska kvality spánku? V jakém trimestru se žena nejlépe vyspí a kdy jsou naopak nejčastější problémy se spánkem?

V prvním trimestru těhotná pociťuje nepřekonatelnou potřebu spánku v libovolné denní době. Tento jev je častý a běžný. Jeho příčinou jsou hormonální změny, jimiž prochází organismus. Ve druhém trimestru je obdobím zklidnění ve všech směrech. Tyto skutečnosti přispívají k vytvoření pocitu uspokojení, který přispívá ke klidnému spánku. Tím spíše, že žena ještě může spát v libovolné poloze, včetně polohy na břiše; plod se přizpůsobuje jakékoliv pozici a v žádné není stlačen tak, aby byl omezován. Od pátého nebo šestého měsíce tyto ideální podmínky pomalu mizí. Těhotná obtížně hledá pozici pro pohodlný spánek, v noci ji trápí křeče, zdá se jí hodně snů, popřípadě ji budí pohyby děťátka. To vše jasně vysvětluje, proč je závěr těhotenství často spojen s nespavostí. Ta však nemá žádný vliv na plod, který má svůj vlastní rytmus spánku a bdění.

Stěžují si těhotné ženy často na kvalitu a nedostatek spánku? 

Poruchy spánku v těhotenství jsou zcela normální a velmi časté. Jde většinou o důsledek úzkosti, stresu, hormonálních výkyvů a v neposlední řadě i tělesného nepohodlí. Jak těhotenství postupuje, je stále těžší najít pohodlnou pozici, ve které byste se mohla vyspat.

Jaké bylinky lze bezpečně při nespavosti v těhotenství užívat? 

poporodni_deprese

Pokud jsou potíže se spánkem jen mírnějšího rázu, můžete se je pokusit mírnit pomocí bylinných čajů. Vhodný je kozlík lékařský (kořen), v lékárnách je možné koupit i kozlíková dražé, a meduňka lékařská (nať). Dobrá čajová směs pro uklidnění je z kozlíku, meduňky a máty peprné ve stejném poměru. Vhodné je použití přírodní kosmetiky – éterické oleje přinášejí tělesnou úlevu, harmonizují psychiku a emoce. Pomůže vám i masáž.

Další možnosti, jak usínat bez chemie, najdete v článku Přírodní prostředky na spaní – nezpůsobí návyk.

Tipy pro dobrý spánek v těhotenství

Co doporučuje lékařka Andrea Pašková těhotným ženám pro lepší spánek?

  • V průběhu dne zásobujte své těhotné tělo spoustou tekutin, ale než se vypravíte do postele, příjem tekutin utněte. Bude se vám lépe spát a přitom snížíte frekvenci nočního močení.
  • Pokuste se najít cvičení, které byste mohla praktikovat pravidelně. Uděláte tak dobrou věc i pro svou krevní cirkulaci a redukujete noční křeče nohou. Redukujte stres a úzkost.
  • Snažte se v těhotenství vybudovat stálou a příjemnou večerní rutinu, která uvolní vaše tělo a připraví jej na nadcházející spánek. Může to být šálek čaje, kapitola z oblíbené knihy, horká sprcha nebo třeba masáž ramen, kterou vám poskytne váš partner. Pevný každodenní rituál vám pomůže uvolnit se a lépe usnout. Pokud máte v těhotenství problémy s pálením žáhy, spěte s hlavou podloženou polštáři. Vyhýbejte se kořeněným, kyselým a smaženým jídlům, která mohou symptomy zhoršovat.
  • Pokud se nevyspíte dostatečně v noci, zdřímněte si během dne. Stačí si najít klidné místo, na kterém si půl hodiny během dne zdřímnete a redukujete tak únavu. Kupte si polštáře (buď speciální pro těhotné, ale vystačíte si i s běžnými), které vašemu měnícímu se tělu poskytnou žádoucí oporu. Většině těhotných vyhovuje spát na straně s jedním polštářem pod kolenem a dalším pod břichem.
  • Samozřejmostí je úplná eliminace kofeinu a alkoholu, které nejenže škodí plodu, ale způsobují také nespavost. Pokud máte problémy s nevolností, jezte do polosyta a vyvarujte se dlouhých intervalů mezi jednotlivými jídly.

Odborná spolupráce:

MUDr. Andrea Pašková, Ph.D.

vedoucí lékařka gynekologie GYN MEDICO, www.gynmedico.cz

Pracuje na Gynekologicko-porodnické klinice VFN v Praze,  působí také v centru asistované reprodukce Iscare a v gynekologické ambulanci GYN MEDICO je vedoucí lékařkou. Autorka řady odborných článků.

Autor článku

Psaní článků pro internetové magazíny se věnuje již od roku 2010. Na serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na zdravotní problematiku.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).