Už dvacet let Lidl během roku vystřídá až čtyřicet tematických týdnů, kterými se snaží ozvláštnit svou běžnou nabídku, a odlišit se od konkurence. V roce 2015 řetězec poprvé spustil akci s nádechem nostalgie, který pojmenoval ho Retro týden. Od té doby patří k nejoblíbenějším akčním týdnům. I dnes, kdy Retro týden v Lidlu slaví první kulaté jubileum.
Které výrobky patří k nejoblíbenějším, proč už v nabídce není mléko v sáčku, a jsou potraviny vyráběny podle původních receptur, nebo jde jen o změnu obalu?
Inspirace z Maďarska
S nápadem na Retro týden přišel v roce 2014 nákupčí Lidlu David Vítek, kterého inspiroval jeden tematický týden v maďarském Lidlu. Nešlo o retro styl, ale v daném týdnu byly v nabídce produkty s pestrobarevnými obaly. A právě ty mu připomněly dobu dávno minulou.
„Tehdy mě napadlo, kdo jiný než my, by mohl přijít s tématem retro. Představili jsme s kolegy nápad našim dodavatelům a oslovili jsme i firmy, které s námi tenkrát nespolupracovaly. Všichni byli nadšeni,“ komentuje tehdejší přípravy David Vítek.
Původní jen některé receptury
Práce to ale nebyla jen pro marketingové oddělení Lidlu, ale hlavně pro dodavatele Lidlu, kteří museli začít hledat ve svých archivech staré etikety a vybírat, jaké produkty by mohli pro Retro týden vyrobit. Tam, kde to současná legislativa a výrobní procesy dovolovaly, sáhlo se po originálních recepturách.
Většinou šlo o masné produkty, jako tlačenka či salám Vysočina, podle původní receptury je i dezert Metro. Pouze pro Lidl se nyní vyrábí Citrocola. „Změnily se různé legislativní parametry, proto nebylo možné všude dodržet původní výrobní proces,“ řekla za Lidl Kateřina Štichová. V jiných případech se výrobci snažili co nejvíce přiblížit původním produktům.
První akce uhranula mlékem v sáčku
První Retro týden se podařilo zákazníkům připravit o pár měsíců později, v roce 2015. První reakce byly nad očekávání pozitivní. Retro týden vyvolal velký zájem. Zákazníci o produktech diskutovali přímo v prodejnách, na internetu si sdíleli vzpomínky a doporučovali si, jak uchovávat například mléko v pytlíku, aby se neroztrhlo. To se tak na začátku stalo nejvíce komentovaným produktem.
I když se v průběhu let nabídka sortimentu v rámci Retro týdne proměnila, některý výrobky jsou stálice a prodávají se velmi dobře. „Nejoblíbenější produkty za celých 10 let jsou Kofola, Májka a Bohemia Sekt, oblíbené jsou ale také dezerty jako Mila, Metro, polévky ze sáčku,“ jmenuje Kateřina Štichová.
Některé výrobky ale z nabídky zmizely. Jde hlavně o produkty z prvních Retro týdnů, neboť tehdy Lidl nabízel výrobky především z let 70. – 80. „Dnes se již nevyrábí například Pitralon, nebo mléko v pytlíku. A právě s mlékem v pytlíku jsme museli řešit logistický problém, protože mléko v sáčku se u nás už nevyrábělo, vyrábělo se na Slovensku. A tam jsme zase řešili jeho krátkou trvanlivost, tak jsme museli vymyslet logistický proces, jak ho zákazníkům dovézt čerstvé,“ odhaluje zákulisní problémy Kateřina Štichová.
Nicméně když poprvé Lidl mléko v sáčku naskladnil, okamžitě se vyprodalo, a bylo po starostech. Dnes už ho na pultech ale také nenajdeme, právě z výše uvedených důvodů. „Já osobně doufám, že se ještě někdy vrátí,“ neztrácí naději Kateřina Štichová.
3× ročně 60 různých retro výrobků
V každém Retro týdnu v Lidlu najdete kolem šedesáti výrobků v legendárních obalech. A zatímco před deseti lety se v nabídce objevovaly hlavně výrobky ze 70. a 80. let, dnes se do něj zařazují i výrobky z let devadesátých, kde se složení od současných výrobků tolik neliší. Jde tedy v řadě případů hlavně o retro obal. Dříve, v začátcích Retro týdnů v Lidlu, byly ale rozdíly ve složené opravdu velké.
Legendární týden se v Lidlu opakuje zpravidla třikrát do roka a jeho nabídka se pokaždé mírně liší, zařazují se stále nové produkty.
Příklady produktů z Retro týdne
Babetka, Metro, Pitralon, mýdlo Jelen, Barbus, Auron, Kopřivový šampon, Vaječný šampon, Metro, Indulona, Vitacit, Pedro, Horalky, instantní polévky, paštiky a další.
Mezi oblíbené stálice po celou dobu patří Kofola, Májka a Bohemia Sekt.