Hlavní navigace

Přípravky na dětskou imunitu: jak fungují, s čím pomohou

18. 9. 2020

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com
Které vitamíny či doplňky stravy jsou nejlepší v boji s dětskými virózami? Univerzální pomocník neexistuje a některé jsou dokonce přeceňované. Přinášíme přehled možností.

Jak pomoci dětské imunitě volně prodejnými přípravky a čím je lze nahradit, radí lékárnice Šárka Nováková. A nabízí také možnosti, kde cenné látky získat přirozenější cestou.

Vitamín C

Je jedním z nejčastěji kupovaných přípravků v období chřipek. Právě vitamín C je asi nejpřeceňovanějším bojovníkem proti běžným nemocem, jako je nachlazení. Výraznější vliv na počet a délku onemocnění byl prokázán jen u sportovců či osob se zvýšenou fyzickou námahou. Přestože je tedy vitamín C důležitý pro mnoho procesů v těle, při boji s častými běžnými onemocněními příliš velkou službu neudělá. Stačí ho doplňovat z pestré stravy (například z šípků, černého rybízu, červené papriky nebo z listové zeleniny).

Zinek

Kolem jeho účinků panují nejasnosti. Jeho přínos je nejspíše jen v začátku onemocnění, konkrétně by měl být podán do 24 hodin od nástupu příznaků. U některých lidí však může způsobovat nevolnost a trávicí obtíže. Zinek je tedy vhodný spíš v případě, kdy chcete využít i některé z jeho dalších benefitů. Ty jsou spíš pro dospělé – přispívání k normální plodnosti a reprodukci či stavu vlasů, nehtů a pokožky. Zdrojem zinku jsou také hovězí maso, ústřice, humři, krabi, dále se najde v pšeničných klíčcích, otrubách, dýňových semínkách nebo vaječných žloutcích.

Vitamín D

V posledních letech se o něm stále více mluví, není ale jednoznačným bojovníkem proti nachlazení. Jeho vědomé doplňování však význam má, neboť jen 1 % osob má v zimě dostatek vitamínu D z obvyklé české stravy. Vitamín D najdeme především v mořských rybách, ve vejcích, v mléčných výrobcích, v droždí a v houbách. V lékárně je, kromě produktů obsahujících jen vitamín D, také v některých přípravcích s rybím tukem.

Galerie: Vitamíny v potravinách

Echinacea (česky třapatka), propolis, rakytník

S růstem popularity fytoterapie (léčivých rostlin) dochází i k růstu popularity echinacey. Účinky této rostliny byly opakovaně potvrzeny. Jak ale milovníci fytoterapie vědí, rostliny mají velmi proměnlivý obsah účinných látek a ne vždy působí po extrakci tak, jak bychom chtěli. Produkty na trhu se velmi liší a klinické testy nebyly u všech těchto produktů prováděny. S jejich účinností je to tedy sporné. Obdobně je na tom třeba propolis neboli včelí tmel, který může za určitých podmínek vykazovat antimikrobiální, protivirové a protinádorové účinky, nebo rakytník a z něj vyráběný olej.

Někdy se uvádí, že by se echinacea neměla užívat déle než 8 týdnů kvůli možnému toxickému účinku na játra. Pro zdravé jedince však ani 4– až 6měsíční užívání echinacey neprokázalo zdravotní riziko.

Probiotika a prebiotika

K probiotikům, někdy též označovaným jako laktobacily, někteří vzhlížejí jako k budoucímu řešení mnohých zdravotních neduhů. Jejich prospěšnost se zkoumá zejména v oblasti trávicího traktu, kde se používají jako prevence průjmových onemocnění. Je jim věnována velká pozornost také v souvislosti s ekzémem, obezitou, migrénou, ale i úzkostí nebo depresí. Problémem však zůstává fakt, že probiotika zahrnují velkou škálu mikroorganismů, přičemž každý člověk má svou vlastní odlišnou mikrobiotu. Je tedy poněkud složité uměle dostat do těla právě ty druhy, které daný jedinec potřebuje. V budoucnu se možná dočkáme personalizované terapie s probiotiky „na míru, do té doby však průmyslově vyráběná probiotika nepředstavují ideální řešení. Probiotika se však vyskytují také přirozeně, zejména v zakysaných mléčných výrobcích, kvašené zelenině či v moderní kuchyni populárním kimči, miso nebo kombuše. Nesmíme zapomínat ani na prebiotika, která jsou jakousi potravou pro probiotika. Prebiotika najdeme například v ovoci a zelenině.

Glukany

V odděleních imunity v lékárně se množí přípravky s obsahem hlívy ústřičné, imunoglukanů či betaglukanů. Všechny tyto produkty využívají právě účinků určité části betaglukanů, které mohou působit nejen proti infekcím, ale i proti rakovině, vysoké hladině cholesterolu, fyzické zátěži a stresu nebo v léčbě kožních onemocnění. I zde se však objevuje jedno velké ALE. Tím jsou problémy spojené s přípravou a konstantní účinností v jednotlivých přípravcích. Důležitá je také čistota betaglukanu a velikost jeho molekuly. Tyto informace však výrobci většinou neuvádějí.

Omega-3 mastné kyseliny

Velmi pozitivně zdraví ovlivňují také omega-3 mastné kyseliny, které se nacházejí zejména v rybím tuku. Přímý efekt ve snížení běžných onemocnění či jejich délce nebyl prokázán, ale omega-3 mastné kyseliny patří k významným látkám. Kromě imunity ovlivňují zrak, pozitivně působí na srdce, ovlivňují rozličné oblasti nervové soustavy, mohou pomáhat s problémy se spánkem, menstruační bolestí či snižovat riziko astmatu u dětí a mladistvých. Mořské ryby (lososa, tuňáka či sardinky) bychom měli konzumovat dvakrát týdně. Pokud v našem jídelníčku není dostatek omega-3 mastných kyselin, můžeme je doplnit např. kvalitním rozvažovaným lékárenským rybím tukem (lékopisný Jecoris aselli oleum). Jestliže dáváme kupovaný rybí olej dětem, je lépe začít s neochucenými variantami, které můžeme případně zamíchat do pokrmu, abychom nepříjemnou chuť maskovali. Obvykle ale právě tyto neochucené varianty i nejmenší děti velmi dobře snáší.

Multivitamínové přípravky pro děti

Zejména na podzim a před Vánoci se plní regály v lékárnách nejrůznějšími multivitamínovými přípravky pro děti, ať už určenými na imunitu, podporu zdravého růstu a další. Tyto přípravky však nejsou samospásné. Nemůžeme od nich čekat zázraky a neslouží ani jako náhrada pestré stravy. Právě vyváženou pestrou stravou uděláme dětem v budování jejich imunity mnohem větší službu. Tyto přípravky je tedy vhodné užívat spíše v případě, kdy dítě z nějakého důvodu nemůže mít zajištěn přísun vitamínů a minerálů z normální stravy.

Odborná spolupráce:

Ing. Mgr. Šárka Nováková

Lékárnice, spolupracuje na projektu České lékárnické komory Lékárnice maminky

Autor článku

Redaktorka Vitalia.cz, zaměřuje se především na problematiku zdravého životního stylu, sportu, nemocí a jejich řešení. Přispívá také do časopisu Maminka.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).