Pravidla pro profesionální řidiče, řidiče-seniory nebo řidiče s oprávněním na skupiny C, C+E, D nebo D+E se změnila od ledna 2025. Začala platit novela vyhlášky, jež říká, za jakých podmínek může zejména praktický lékař vydat posudek povolující řízení aut a jiných dopravních prostředků.
Jenže lékaři začali upozorňovat na to, že podmínky jsou v praxi nesplnitelné a některé i nesmyslné (psali jsme zde). Do ordinací totiž novela přinesla zmatky a pacienti začali mít obavy, aby nepřišli dočasně o možnost řídit. Po třech měsících Ministerstvo zdravotnictví zasáhlo a vlastní chyby začalo opravovat.
Proč se vyhláška nepovedla
Šlo zejména o to, že vyhláška rozšířila výčet diagnóz, kvůli kterým žadatelé nově museli kromě praktického lékaře nejdříve ke specialistovi.
Nejpatrnější byla změna u pacientů s nemocemi týkajícími se srdce a oběhové soustavy, kdy ke kardiologům museli i ti s lehkými formami nemocí. O ně se ale běžně starají praktičtí lékaři, takže šlo o povinnost navíc. K tomu ještě placenou z kapsy žadatele.
Kardiologové navíc upozorňovali, že jejich ordinace byly už před změnou dost vytížené, takže žadatelé o posudek by museli čekat měsíce. A mezitím by jim vypršel původní dokument. Bez posudku by však nemohli za volant.
Léčíte se s nějakým onemocněním srdce?
Ministerstvo zdravotnictví sice argumentovalo, že řidiči proto musí o posudek žádat dříve, lékaři ale kontrovali, že pokud žadatel půjde ke kardiologovi měsíce předem, bude hrozit, že vydají posudek někomu, jehož zdravotní stav se mezi vyšetřením a vydáním lejstra mohl čistě teoreticky změnit. Proto by vyšetření specialistou měli nařídit znovu.
Ministerstvo ustoupilo
Rébus nakonec rozetnulo samo ministerstvo, které ve středu 26. března vydalo k novele takzvané výkladové stanovisko, tedy popis toho, jak mají lékaři v případě žádosti o posudek postupovat (jeho zkrácené i plné znění najdete zde).
Ve stanovisku rezort mimo jiné píše:
- Pokud péče o pacienta s daným onemocněním spadá do odborné kompetence posuzujícího lékaře, může odborné vyšetření provést sám posuzující lékař.
- Odborné vyšetření ambulantním specialistou není nutno nechat znovu provádět, pokud má posuzující lékař k dispozici zprávu o odborném vyšetření od ambulantního specialisty a má rozumný důvod předpokládat, že se v mezidobí posuzované aspekty zdravotního stavu pacienta nezměnily.
Více o obsahu dokumentu najdete zde v textu redaktorky z Měšce.cz.
Nadto ministerstvo avizovalo, že vyhlášku v krátké době změní podruhé. V současnosti se také pracuje na novelizaci vyhlášky, která bude platná od 1. července 2025,
uvedl v tiskové zprávě mluvčí Ondřej Jakob.
Lékaři: Změny situaci uklidní
Zeptali jsme se proto lékařů i advokáta, který pro ně pracuje, zda kroky ministerstva skutečně pro řidiče znamenají úlevu a pro ordinace zklidnění provozu. Shodli se, že ano. Fakticky se vše vrací do starých kolejí.
Stanovisko a názor ministerstva vítám,
uvádí advokát Sdružení praktických lékařů ČR Jakub Uher. Za podstatné považuji dvě věci, které stanovisko ministerstva konstatuje. První je, že pokud mám u pacienta, který je v péči specialisty, zprávu, tak jí lze využít, i když není úplně nová,
vysvětluje.Druhou, že dle ministerstva může odborné vyšetření provést v rámci své odbornosti i praktik. Pokud tedy pacient není v péči žádného specialisty, celé posouzení může provést pouze praktik. Týká se částečně kardio, ale třeba i diabetu a podobně,
dodává Uher.
Znění metodického pokynu je logické, za mě situaci uklidňuje,
podotýká praktická lékařka Ludmila Bezdíčková. Řada jejích kolegů už od ledna postupovala tak, jak ministerstvo nyní píše. Pokud kardiolog do zprávy neuvedl jasnou kontraindikaci k řízení vozidla, někteří praktičtí lékaři žadatele na odborné vyšetření neposílali. „Nebylo a není reálné všechny posílat na kardiologii,“ vysvětluje Bezdíčková.
Je to určitě dobrý krok na cestě k odstranění problémů a věřím, že odstraněny budou 1. červencem,
domnívá se kardiolog Zorjan Jojko, jenž vede Sdružení ambulantních specialistů.
Ve vyhlášce jsou faktické chyby
Červencová novela by měla z vyhlášky vystrnadit i faktické chyby, které nyní obsahuje. Je v ní třeba uvedeno, že řídit by neměl ten člověk, kterému vysoký krevní tlak způsobil zesílení svaloviny levé srdeční komory menší než tři centimetry. Správně by mělo být uvedeno, že toto zesílení musí být větší, protože odkazuje na pacienty se zanedbanou léčbou vysokého tlaku, u nichž je velmi na pováženou, zda je pustit za volant,
upozorňuje na jeden z příkladů Jojko.
K chybě došlo záměnou znamének větší než
a menší než
. Pokud by ve vyhlášce zůstala, vedlo by to až k absurdním situacím, kdy by lidé s lehkými zdravotními potížemi, kterých je celá řada, nemohli řídit a u těch, u nichž vysoký krevní tlak ‚stojí za to‘, by se řeklo: Pardon, ale o vás ta vyhláška nemluví,
vysvětluje lékař. Jen pro představu: Standardní síla svaloviny levé srdeční komory je méně než 1,2 centimetru.
První verze novely vyhlášky se nepovedla navzdory tomu, že se na jejím vzniku podílely i odborné lékařské společnosti. Podle nich ale poslední slovo měl úřad. Ministerstvo argumentovalo, že vyhlášku muselo novelizovat kvůli přenesení evropského práva. To má zajistit, aby předpisy pro řidiče byly stejné napříč státy.