Hlavní navigace

Pitný režim není nesmysl

Markéta Tesařová

S nástupem letních měsíců a s nimi spojených vysokých teplot bychom si měli připomenout důležitost správného pitného režimu. V čem se liší u dětí a dospělých? Patří mezi vhodné nápoje čaj? Jak na správný pitný režim?

Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Voda je pro náš organismus nepostradatelná. Mezi její funkce patří např. rozpouštění některých vitamínů (vit. C, sk. B…), podílí se na distribuci živin na místo určení, zbavuje organismus škodlivých látek a pomáhá udržovat správnou teplotu těla.

Voda tvoří přibližně 60 % našeho těla v závislosti na věku. Nedostatek vody v organismu může způsobit potíže akutní, ale také chronické povahy. K vylučování vody z našeho těla dochází prostřednictvím moče, stolice, dýchání, pocení a evaporace.

Akutní příznaky dehydratace

  • ztráta tekutin do 2 % tělesné hmotnosti: bolest hlavy, únava, ospalost, pokles celkové duševní a fyzické výkonnosti
  • ztráta tekutiny 5 % a více: snížení odolnosti vůči psychické a fyzické zátěži, oběhové selhání, šokový stav

Mírný, ale dlouhodobý nedostatek tekutin může mít také závažné zdravotní důsledky, jako jsou bolesti hlavy a kloubů, obstipace, porucha funkce ledvin a dalších orgánů.


Autor: Photo by Pontus Ohlsson on Unsplash, podle licence: Public domain

Ideálním nápojem je čistá voda

Na druhou stranu, také nadbytečný příjem tekutin našemu tělu neprospívá. Může docházet k přetěžování ledvin a srdce, následně k oslabení jejich funkcí. Nebezpečné je také vypití velkého množství vody v krátkém časovém úseku. Takové chování může vést k hyponatremii s fatálními následky.

Jak poznat, zda je náš pitný režim optimální?

První signál, který nám naše tělo dává při potřebě doplnění tekutin, je pocit žízně. Ale ani na ten se nemůžeme zcela spolehnout, jelikož se objevuje až při ztrátě tekutin 1–2 % z naší tělesné hmotnosti a ve vyšším věku dochází fyziologicky k jeho oslabení (hypodipsii).

Mezi další příznaky dehydratace, na které bychom si měli dát pozor, je sucho v ústech, malé množství tmavě žluté moči, tendence k obstipaci, snížený tonus a suchost pokožky, únava a bolest hlavy.

Nadbytek tekutin se může projevit častým močením, klidovým pocením a vlhkými dlaněmi nebo ploskami nohou.

Jaká jsou doporučení v pitném režimu?

Dospělé osoby ve věku 18–60 let by měly za den vypít 35 ml/kg tělesné hmotnosti.

Pro starší nad 60 let se doporučuje příjem 30 ml/kg tělesné hmotnosti.

Více v článku Konec dohadů: pijte podle toho, kolik vážíte.

Příjem tekutin by měl být průběžný během celého dne.

Osoby, které mají onemocnění srdce, ledvin nebo močových cest, by měly pitný režim upravit po konzultaci s ošetřujícím lékařem.

Mezi vhodné nápoje se řadí:

  • čistá, nezávadná voda z vodovodu – ta by měla tvořit největší podíl v pitném režimu
  • vhodnější je voda neperlivá – sycené vody mohou způsobit trávicí potíže
  • balená voda – stolní, kojenecká, pramenitá, slabě mineralizovaná (s obsahem minerálních látek 200–400 mg/l)
  • přírodní minerální voda (s obsahem minerálních látek do 1500 mg/l) – do 500 ml za den
  • ovocné a zeleninové šťávy ředěné s vodou v poměru 1:1
  • slabé, neslazené čaje (zelený, černý, bylinkový, ovocný)

Nápoje, které není vhodné pravidelně zařazovat do pitného režimu: 

  • kolové nápoje
  • ochucené a slazené minerální vody
  • energetické nápoje
  • mošty, neředěné džusy
  • alkohol
  • káva a silné černé a zelené čaje
  • přírodní léčivá voda (např. Vincentka, Rudolfův pramen)

Pacientům, u kterých je součástí terapie omezení v pitném režimu (např. pacienti podstupující dialýzu), doporučujeme do svého pitného režimu započítávat také polévky, mléčné nápoje, ovoce a zeleninu s vyšším obsahem vody (vodní meloun, hroznové víno, okurka salátová).

Navýšení příjmu tekutin se doporučuje při:

  • zvýšené fyzické aktivitě
  • nadměrném pocení
  • zvracení a průjmových stavech
  • období zvýšených venkovních teplot

Dbát na správný pitný režim je důležité celoročně. Nicméně, v období letních teplot, kdy se také více věnujeme sportovním aktivitám, je třeba pozornost při příjmu tekutin zvýšit. Dopřávejte vašemu organismu dostatečnou hydrataci, a vyhněte se tak nepříjemným potížím.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).