Hlavní navigace

Pestrá strava – sexy sousloví, význam nejasný

Michaela Klofcová

KOMENTÁŘ – Pestrá strava je základ. Všeho. Zdraví, imunity, má vliv na psychické rozpoložení člověka. Skrz působení přes střevní mikrobiom ovlivňuje prakticky veškeré pochody těla, a tím i ducha. Ale řekněte mi, co to přesně je.

Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Pestrá strava je tím, čím je v politice „nastavování procesů v rámci optimalizace“. Tedy sexy chimérickým souslovím, za kterým si jen stěží lze představit něco zcela konkrétního, neoddiskutovatelného a všeobecně platného.

Všem mým známým ji doporučuje jejich praktický lékař a ve slovníku nesmí chybět ani leckterým specialistům. Při požádání o konkrétní příklady ale nastává táž situace – odkázání na „web“ (který? Kam?), popřípadě ještě nějaký leták s barevnou výživovou pyramidkou plnou piktogramů.

Na vrcholu (potravinové pyramidy)

Většinou v ní nechybí několik prvků (pečivo – pozor, bílá vymletá mouka, ryby – pozor, rtuť, oleje – pozor na všechny živočišné i některé rostlinné), které zase neobsahují jiné pyramidky.

Některé z nich dokonce na svém vrcholu obsahují alkohol a průmyslově zpracované potraviny, jiné mají v základu rychlé cukry z vymleté rýže a bílého (popřípadě tmavého, tj. někdy bílého – obarveného, nikoliv méně lahodného celozrnného) pečiva.

Sem tam nechybí margarín, protože leč si máslo zažilo pranýřování v předchozím období, dozvuk této máselné nenávisti je ještě silně patrný. Pozici naopak drží panenský olivový olej, jehož přínos pro organismus je neoddiskutovatelný. Zatím, a i tady platí všeho s mírou.

Módní diety

Paleo dieta a vegetariánství se nedávno spojily v novou módní dietu, která nabízí výhody obého, ale cukr zůstal satanášovým zástupcem a nelichotivého postavení se mu navzdory cukrovarnické lobby dostává i prakticky ve všech dietních směrech. Dobře mu tak.

Na mírný ústup se vydala bezlepková dieta, která pro osoby netrpící celiakií nebo glutenovou senzitivitou a intolerancí skutečně nemá dle odborníků valného smyslu, chápeme-li ji doslova. Ostatně v povolených potravinách pro tuto dietu nalezeme jednoduše vše, co neobsahuje stopy glutenu – ječmen, žito, oves a pšenici. Tedy například bramborový tuzemáček nebo smažené brambůrky. Tedy potraviny, které sice nezatíží střevo lepkem, ale rozhodně mu nepomohou díky jiným složkám těchto „pochutinek“.

 

Ztráta soudnosti

Co z toho vyplývá? Především (více méně nedobrovolná) ztráta soudnosti a celospolečenský nárůst úzkostí spojených s fenoménem zdravého stravování a pestré stravy. O fenoménu ortorexie jsme psali před více než osmi lety a tlak na co nejlepší stravování nijak neustává, spíše naopak. Maminky na dětských hřištích plácají přes ruce dítka sahající pod sladkostech od nových kamarádů. Výrobci „nutričně vyvážených“ jídel v prášku či nápoji, krabiček i úzce specializovaných kuchařek zažívají zlaté časy.

Každý tlak generuje výhody i nevýhody. Školy chtějí nový potravinový koš, protože v rámci toho starého se do výživových tabulek vejde kde co. V hledáčku je i úroveň stravování na místech, která mají zdraví přímo generovat – v nemocnicích.

Na druhou stranu – informací už je prostě příliš. I sebepřísnější snaha, respektive právě ta o dokonalé stravování končívá frustrací ze stavu půdy, kyselých dešťů a ovzduší. Když se k tomu přidají ještě možné špatné transportní a skladovací podmínky, jsou i jinak vyzdvihované biopotraviny potenciálně takřka toxické. Ne-bio je zase nedozrálé a prakticky se kvůli i tak mrzké výživové hodnotě nesmí nijak tepelně upravit. Jenže pak jej žaludek často nemůže strávit. Proč?

Žvýkat, dýchat a radovat se z jídla

Protože produkce kyselin rozkládajících v našem těle potravu a transportující vyživující látky skrze tenké střevo dále do organismu potřebuje hlavně svatý klid. Žvýkat, dýchat a radovat se z jídla. Veškeré úzkostné a stresové pochody v organismu ale odvádějí krev ze zažívání a ostatních vnitřních orgánů směrem do svalů, ostatně, tělo se připravuje na boj nebo útěk. To je dobrá zpráva pro výrobce potravních doplňků – různých zažívacích enzymů, laktobacilů apod. Horší už pro všechny, u kterých se více či méně objeví syndrom dráždivého tračníku – psychosomatické onemocnění, u kterého stresový faktor hraje prim.

Přitom existuje jedno doporučení, které se jako nit táhne všemi výživovými i filosofickými směry – rovnováha, harmonie. Pít vodu, ze které se tělo skládá. Hýbat se, protože to je pro tělesnou schránku nezbytné. Usmívat se, protože dobrá nálada zlepšuje vstřebávání prospěšných látek ze stravy. Ale je-li to potřeba, i hřešit. Ale opět s rozumem a výjimečně. Když se za svou každoměsíční kremroli psychicky zbičujete, jaký význam pro vás bude mít si ji dopřávat?

Galerie: Chtějí být jako Ken a Barbie. Končí jako trosky

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).