Hlavní navigace

Mýtus o „zdravých“ ovocných šťávách

Autor: Wallpaperflare.com, podle licence: Public domain
Mnoho z nás má čerstvou ovocnou šťávu za skvělý způsob, jak získat obrovskou dávku vitamínů. Odborníci tvrdí, že jejich pití není tak zdraví prospěšné, jak se soudilo, a naopak mohou mít vliv na vznik některých civilizačních chorob.
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Na první pohled vypadá celá věc logicky. Ovoce je zdravé a šťáva z něj pochází, takže i ona musí mít benefity pro vaše zdraví a kondici. Ale má to svá úskalí.

Problém jménem odšťavňování

Základním problémem celé věci je to, že během odšťavňování přijde vniveč většina vlákniny. Po jejím odstranění se fruktóza z ovocné šťávy vstřebává v těle poměrně rychle. Tekutiny totiž procházejí žaludkem do dalších úseků trávicího traktu rychlejším tempem než pevné látky. Pití ovocné šťávy tak vede k rychlejším a větším změnám hladiny glukózy a inzulinu, než je tomu po konzumaci celého ovoce.

Spotřeba příliš velkého množství fruktózy, jednoho z přirozeně se vyskytujících cukrů v ovoci, byla vědci spojena s vysokým obsahem cukru v krvi, přírůstkem hmotnosti a zvýšeným rizikem diabetu typu 2. typu (například zde Intake of Fruit, Vegetables, and Fruit Juices and Risk of Diabetes in Women, Reducing Childhood Obesity by Eliminating 100% Fruit Juice, The role of fructose in the pathogenesis of NAFLD and the metabolic syndrome).

Málo vlákniny, hodně kalorií

Ukažme si malý příklad. Asi 115 ml 100% jablečné šťávy neobsahuje téměř žádnou vlákninu, ale najdete v ní 13 gramů cukru a 60 kalorií. Podobně má 100% hroznová šťáva ve stejném množství (115 ml) zhruba 20 gramů cukru. Šťávy obsahující jak ovoce, tak zeleninu mohou sice poskytovat více živin než šťávy vyrobené pouze z ovoce, ale i tak jim hodnotná vláknina stále chybí. Dieta s vysokým obsahem vlákniny přitom znamená nižší riziko vzniku ischemické choroby srdeční, vysokého krevního tlaku, cukrovky a cévní mozkové příhody a doporučuje se, aby dospělí lidé konzumovali asi 30 gramů vlákniny denně.


Autor: Photo by Anna Wlodarczyk on Unsplash, podle licence: Public domain

Snáze vypijeme sklenku ovocné šťávy, než bychom snědli množství ovoce potřebné na její přípravu

Šťávy jsou navíc vyrobeny z takového množství ovoce, které by člověk v pevném stavu málokdy najednou snědl, jsou hodně koncentrované. „Je velmi snadné vypít velké množství ovocné šťávy, což znamená více kalorií. A zvýšení kalorií znamená nárůst tělesné hmotnosti,“ upozorňuje Heather Ferrisová, odborná asistentka na lékařské fakultě University of Virginia.

Zapomeňte na detoxikaci

Dalším důvodem popularity ovocných šťáv je argument, že mohou pomoci k detoxikaci těla. „Celé tvrzení o tom, že ovocné šťávy detoxikují organismus, je klam,“ říká Roger Clemens, profesor farmacie na University of Southern California, „každý den konzumujeme látky, které mohou být toxické, a naše těla odvádějí skvělou práci při jejich odstraňování.“

Obecně detoxikační diety málokdy specifikují toxiny, o kterých tvrdí, že je odstraňují, a důvěryhodné důkazy o tom, že se tak děje, schází. Vaše tělo se skutečně může zbavit většiny toxinů přes játra, výkaly, moč a pot. I když někteří lidé uvádějí, že se během a po detoxikačních dietách cítí soustředěnější a energičtější, toto zlepšení může být jednoduše způsobeno odstraněním průmyslově zpracovaných potravin, alkoholu a jiných nezdravých látek ze stravy. „Zdravé tělo se detoxikuje samo,“ říká v rozhovoru pro server Vitalia.cz také Eva Hájková, specialistka v preventivní, funkční medicíně a výživě.

Sladká voda s pár vitamíny

A šťáva není ani prostředkem k získání živin. „V částech ovoce, které se při odšťavňování odstraňují, například v jablečných slupkách, je hodně živin. Nakonec dostanete jen sladkou vodu s pár vitamíny,“ dodává Heather Ferrisová s tím, že to není ideální způsob, jak dosáhnout doporučovaného denního množství čerstvého ovoce a zeleniny, protože jen o vitamíny se v tomto případě nejedná.


Autor: Pxfuel.com, podle licence: Public domain

Při odšťavňování ztrácíme prospěšné látky. Něco jiného je moštování.

Jde například i o zvýšení příjmu vlákniny, která však při odšťavňování ve stravě schází i nadále. Nadměrný příjem ovocných šťáv může ve výsledku vést například k přibírání na váze či zvýšené kazivosti zubů. Opatrnost je nutná hlavně u dětí. Podle Americké asociace pediatrů není vůbec vhodné podávat ovocné šťávy dětem mladším než 1 rok a od tohoto věku podle ní existuje přibližné doporučené množství: od 1 roku do 3 let by to mělo být zhruba do 1,2 dcl, od 4 do 6 let je to maximálně 1,8 dcl a nad 6 let pak 2,4 dcl.

Pít je můžeme, ale s rozumem

Není samozřejmě nutné se pití čerstvých ovocných šťáv zříkat. Je to jistě stále lepší než nic, protože určité množství vitamínů a antioxidantů vám přece jenom dodají.

Je však třeba uvědomit si i to, že s každou porcí šťávy přichází do našeho těla také fruktóza a kalorie, se kterými někdy zapomínáme počítat.

Pamatujte i na to, že pití šťáv nemá stejné zdravotní benefity jako konzumace celého ovoce.

tipli

Na ovocné šťávy by si měli dát pozor také lidé, kteří mají problémy s ledvinami, anebo užívají některé léky.

Závěrem tak lze opět poznamenat, že ovoce a zelenina jsou nejzdravější a mají největší přínos pro organismus, pokud je můžeme konzumovat vcelku. Pokud vám v tom brání jakákoliv omezení, například zdravotní, jsou zdravější a odborníky více doporučovanou variantou ovocná smoothie, kdy se zpracuje a ve formě pyré konzumuje celé ovoce.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).