Hlavní navigace

Kmín nejen chutná, ale také pomáhá na dobré trávení

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com
Koření, které si oblíbili kuchaři a kuchařky napříč světem, je zároveň v mnoha ohledech skvělým přírodním léčivem, což potvrzují i vědecké studie. Zejména takzvaný římský kmín pomůže při potížích se zažíváním, má potenciál snižovat cukr v krvi i hladinu cholesterolu a také může přispět ke snížení rizika infekcí, přenášených potravinami.

Kmín je součástí mnoha světových kuchyní a neschází ani v té české. Navíc se používá už dlouho jako přírodní léčebný prostředek. Moderní studie potvrdily některé ze zdravotních benefitů, pro které je toto koření známé, včetně podpory trávení a omezování infekcí, přenášených potravinami. Výzkumy také přinesly i některé nové poznatky. Například, že kmín pomáhá při snižování váhy i kontrole hladiny cukru a cholesterolu v krvi.

Kmín byl hojně používaný už od starověku

Kmín, který pravděpodobně pochází z oblasti zvané Levanta (přibližně území dnešních států Sýrie, Jordánsko, Libanon, Izrael a Palestinská autonomie), je používán jako koření po tisíce let. Semena, nalezená při archeologických výzkumech v Sýrii, pocházejí z 2. tisíciletí před naším letopočtem a hlášena jsou také z několika egyptských nalezišť, pocházejících z období Nové říše (asi 1570–1069 př. n. l.).

Starověká egyptská civilizace kmín používala jako jednu ze složek do konzervačních prostředků užívaných při mumifikaci. Významným kořením byl také v mínojské kultuře na starověké Krétě, kde byly nalezeny symboly pro kmín v soupisech, které dokumentují zásoby zdejších paláců.

V antickém Řecku byl pak kmín při stolování umístěný ve vlastní nádobce, podobně jako se dnes uchovává třeba pepř, a tato praxe byla zaznamenána také v Maroku.

Galerie: Poznáte koření „před a po“?

Službu udělá kmín mletý i celá semena

Hojně využívaným kořením byl kmín také v kuchyni starověkého Říma. V Indii se po tisíciletí používá jako tradiční přísada do mnoha receptů a tvoří základ mnoha dalších směsí koření. Do Ameriky byl kmín přivezen španělskými a portugalskými kolonisty.

Dnes se rostlina pěstuje především na indickém subkontinentu, dále v severní Americe, Mexiku, Chile a Číně.

Vzhledem k tomu, že kmín bývá často součástí krmiv pro ptáky, vyvážených do velkého počtu zemí, může se rostlina vyskytovat na mnoha územích. Své nezastupitelné místo má v kuchyních po celém světě pro svou výraznou chuť a vůni.

Lze ho použít mletý nebo jako celá semena, jeho chuť z něj dělá ideální přísadu zejména pro některé dušené pokrmy, polévky anebo omáčky. Využívá se také jako přísada do láků na okurky, do pečiva či sýrů.

Kmín zklidňuje podrážděné zažívání

V přírodním léčitelství je nejběžnější použití kmínu při mírnění zažívacích obtíží. Moderní výzkumy potvrzují, že může skutečně pomoci normalizovat proces trávení, například zvýšením aktivity trávicích enzymů, přispívá také k uvolňování žluči, která pomáhá trávit tuky a další živiny ve střevech.

V jedné studii hlásilo 57 pacientů se syndromem dráždivého tračníku zlepšení příznaků po užívání koncentrovaného prostředku z kmínu po dobu 14 dnů.

Některé složky kmínu prokázaly slibné výsledky při léčbě diabetu. V jedné z klinických studií koncentrovaný prostředek z kmínu zlepšil markery cukrovky u jedinců s nadváhou.

I při cukrovce může pomoci obyčejný kmín

Obsahuje rovněž složky působící proti některým dlouhodobým účinkům cukrovky. Jedním ze způsobů, jak cukrovka poškozuje buňky v těle, je působení konečných produktů pokročilé glykace (AGEs, z anglického advanced glycation end products), které jsou produkovány v krevním oběhu, pokud je hladina cukru v krvi vysoká po dlouhou dobu, jako je tomu právě u diabetu.

AGEs vznikají, když se cukry vážou na bílkoviny a narušují jejich normální funkci. Jsou pravděpodobně zodpovědné za poškození očí, ledvin, nervů a malých krevních cév. Kmín obsahuje několik složek, které hladinu AGEs snižují.

Zatímco studie testovaly výše uvedené účinky koncentrovaných doplňků s kmínem, další ukázala, že rutinní užívání kmínu jako koření může pomoci kontrolovat hladinu cukru v krvi při cukrovce. Zatím však není zcela jasné, co je za tyto účinky zodpovědné, a ani to, kolik kmínu je třeba, aby bylo docíleno tohoto efektu.

Působí jako regulátor cholesterolu

Kmín také podle výsledků jiných studií vyrovnává hladinu cholesterolu. V jedné z nich množství 75 mg kmínu, užívané dvakrát denně po dobu osmi týdnů, snížilo hladinu krevních triglyceridů.

V jiné studii byly hladiny LDL („špatného“) cholesterolu sníženy téměř o 10 % u pacientů užívajících kmínový extrakt měsíc a půl.

Jedna studie, provedená na 88 ženách, zkoumala, zda kmín ovlivňuje také hladinu HDL („dobrého“) cholesterolu. Poté, co přidaly do svého jídelníčku jogurt se 3 gramy kmínu dvakrát denně po dobu tří měsíců, měly vyšší hladinu LDL cholesterolu než ty, které jedly jogurt bez kmínu.

Kmín zatočí i s bakteriemi

Jednou z tradičních rolí kmínu jako koření je díky jeho antimikrobiálním vlastnostem snížení rizika infekcí, přenášených potravinami. Několik jeho složek omezuje růst bakterií a určitých druhů hub. Při trávení kmín uvolňuje složku zvanou megalomicin, která má antibiotické vlastnosti.

Další studie ukázala, že kmín může snížit rezistenci určitých bakterií na léky. Semena kmínu jsou také dobrým zdrojem železa.

Různé dávky na různé problémy

Některých zdravotních benefitů, které toto koření nabízí, lze docílit pravidelným používáním kmínu jako koření k dochucení jídla. Jde například o antioxidanty, železo a potenciální vliv na snížení hladiny cukru v krvi.

Další, jako je třeba snížení váhy a vliv na hladinu cholesterolu, už vyžadují vyšší dávky, ideálně ve formě doplňků stravy. Kmín má tedy mnoho co nabídnout, což je prověřeno tisíciletími, a i moderní vědci o tom předkládají důkazy.

Autor článku

Novinářka na volné noze se zkušenostmi z tištěných i online titulů. V současné době pracuje pro vlastní portfolio klientů. K tematice zdraví a zdravého životního stylu má blízko díky původní profesi zdravotnického pracovníka.