Jste alergičtí na nikl? Pozor na odvápňování varné konvice

Nikl sice naše tělo potřebuje, ale asi ne v množství, které denně přijímáme. Kdybychom věděli, ve kterých potravinách a nádobí je ho méně, mohli bychom jeho příjem výrazně snížit.

Nikl patří k prvkům, které nám slouží, ale jen v určitém množství. Protože je nereálné se mu ve stravě zcela vyhnout, je třeba dávat pozor, kde všude se může nacházet, a snažit se jeho příjem snížit. Zejména pokud jste na nikl alergičtí.

Náramek s niklem spouští alergické reakce

Nikl je pro naše tělo potřebným stopovým prvkem, je obsažen v naší DNA, působí při krvácení, aktivuje enzymy a je nutný pro látkovou výměnu sacharidů. Pokud je ale niklu příliš, působí toxicky a jeho soli mají dokonce karcinogenní účinky. Navíc je nikl tím nejčastějším původcem kontaktních alergií. Dříve byl součástí snad všech obyčejných kovových náramků a řetízků. (Pozor, nikl je často součástí i bílého zlata.) Jejich nositel se i po krátkém kontaktu potýkal se svědivou vyrážkou. K dalším alergickým projevům patří bolesti kloubů, vypadávání vlasů, žaludečně-střevní potíže, záněty dásní, migrény a únava.

Čtěte k tématu: Šmarjá, co to je? Alergie na nový gauč a na montérky 

Niklu v jídle se nedá vyhnout

Zatímco náramkům s niklem se vyhnout můžeme, v potravinách to prakticky možné není, neboť se vyskytuje ve všech, přičemž ty rostlinné jsou na nikl bohatší než ty živočišné. Potíže s tím mají dle nejnovějšího průzkumu Státního zdravotního ústavu i ve školních jídelnách. „Dávka niklu je příliš vysoká, ale řešení je těžké. U 75 % školních jídelen byla překročena toxikologická mez pro chronickou expozici. 64 % překročilo denní akutní dávku, po ní se u citlivých osob může spustit alergická reakce,“ uvádí Studie obsahu nutrientů v pokrmech ze školního stravování.

Příjem niklu stravou kolísá mezi 80 až 150 μg/den, ale při určité skladbě stravy může dosáhnout až 900 μg/den. V kombinaci s příjmem niklu z vody, příp. z kuchyňského náčiní, je to nadměrné množství.

Hlavním zdrojem niklu je voda, která zůstává v kohoutku přes noc. Před první ranní kávou tak není od věci vodu z kohoutku odtočit. Obsah niklu v rostlinách, které konzumujeme, eliminujme tím, že budeme jíst hlavně rostliny mladé, neboť ty obsahují niklu méně. Navíc ve vnějších vrstvách zeleniny je niklu více než uvnitř. Pokud budeme konkrétní, vysoký obsah niklu mají luštěniny, listová zelenina, ovesné vločky, ořechy i kakao. Nejbohatšími zdroji z říše živočišné jsou vnitřnosti. 

Ani nádobí není bez viny

Problematické je i nádobí, což potvrdil také výše zmiňovaný průzkum ve školních jídelnách. Z něj vyplynulo, že vyluhování niklu z nerezových materiálů dávku tohoto prvku s velkou pravděpodobností zvyšují. Určitým problémem pro alergiky mohou být rychlovarné konvice s volnou topnou spirálou, a to zvláště když dojde k jejímu vyčištění odvápněním, při němž se část niklu uvolní a při ohřevu přejde do vody. Pro alergiky proto nejsou vhodné nápoje připravené z prvních čtyř až pěti náplní konvice ohřívaných po jejím odvápnění.

Zdroj: Bezpečnost potravin