Hlavní navigace

Jak si pořádně užít Vánoce, aby mi nebylo zle

23. 12. 2020

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com
Cukroví z dosahu, pít hodně vody, aspoň orientačně nastavit interval mezi jednotlivými jídly. A taky si můžete dovolit „panáka na slehnutí“. Výživové poradkyně radí, jak zvládnout klasické české Vánoce bez pocitu těžkosti nebo žlučníkového záchvatu a přitom se dobře najíst.

Bramborový salát je přeci zelenina, smažený kapr je přeci ryba a ta je zdravá, cukroví je hlavně z ořechů a ty jsou taky zdravé… Tohle všechno slýchají výživoví poradci běžně, protože dietní Vánoce si většina z nás zkrátka neumí představit. Pro server Vitalia.cz proto odbornice Hana Střítecká a Soňa Lovichová tak trochu přivřely oči nad tím, že toho kapra usmažíme, do salátu dáme majonézu a termín „fit“ cukroví nám nic neříká. A poradily, jak v těch českých Vánocích „bruslit“ bez následných trávicích problémů.

Proč nechat cukroví na balkoně

Samozřejmé je, že si na Vánoce užíváme hojnosti. A že heslo „jíst už jen z nudy“ je nám vlastní. Když to cukroví na tom tácu leží, tak si prostě zobneme, kdykoliv jdeme kolem stolu.

„Pravidla, jak to zvládnout, jsou jednoduchá: nedávat to před sebe,“ říká Hana Střítecká. „Když je cukroví ‚až‘ na balkoně, tak se od té televize většinou nikomu nechce.“

Chytrým tipem je prokládat nabídku na stole třeba zeleninou nebo ovocem, ale pozor na sušené, to je příliš sladké.

„Měli bychom dostatečně pít – tím ale nemyslím alkohol. Tekutina naplní žaludek, a když se cítíme plní, tak už prostě nejíme,“ radí Hana Střítecká.

Tuk a alkohol – vražedná kombinace

Pokud jde o kombinace jídel nebo výběr těch nejnebezpečnějších pro naše zažívání, jednoznačně se na viníka ukázat nedá. Obecněji ale již jednoho označit můžeme, protože je ve všech typických vánočních pochoutkách – tuk.

„Největší potíže působí jednoznačně smažené a těžké jídlo,“ potvrzuje Soňa Lovichová:

„Tuky a spousta sacharidů, které nemáme šanci zpracovat – to je největší zlo, to je každému jasné. Když se k tomu přidá lenošení a návštěvy u rodiny a známých, kde na nás čekají plné stoly jídla, mlsání a hodiny sezení s kapkou nějakého toho alkoholu, problém je na světě velmi rychle.“

O tuku máme trochu mylné představy a často nás nenapadne, kde všude a kolik ho je. Cukroví tak bereme jako sladkost (cukry), ale že je plné másla a ořechů, už nás jaksi nenapadne.

„Když pak přidáme nějaké ty chipsy a oříšky, majonézu v salátu, šlehačku do kafíčka, tak se potíže záhy objeví,“ říká Hana Střítecká. Měli bychom tak přemýšlet nad tím, kolik čeho jíme.

Potraviny, které se zdravě jen tváří

Které vánoční pochoutky se „tváří nevinně“ a zdravě, ale ve výsledku mohou stát za potížemi s trávením?

„V tomhle jsou hodně zrádné oříšky,“ říká rozhodně Hana Střítecká. „I když budou bez soli, jen přírodní, tak pořád obsahují velké množství tuku. A když jich sníme více a přidáme ještě i zbytek ‚svátečního‘ stolu, může opravdu problém nastat.“

S ořechy jako nenápadným nebezpečím souhlasí i Soňa Lovichová.

„Ano, ořechy jsou na jedné straně zdravá záležitost plná prospěšných látek, nicméně je to také tučná potravina. A tuk, přestože se tváří zdravě, je pořád tuk. Nebo kapr. Je to sice ryba, kterou vnímáme jako zdravé maso, ale je to tučná ryba.“

Pokud jde o tuky, je žlučníku jedno, jestli jde o ty nezdravé, obsažené v tučném mase, uzeninách, smetaně, šlehačce, másle, sádle a tučných sýrech, nebo jestli se jedná o zdravé, které najdeme v tučných rybách, ořeších, máku, avokádu apod. Všechny tuky prostě dokážou způsobit stejné potíže.

Co dělat, když je nám o Vánocích těžko

  • Při pocitu těžkosti uleví hořčiny.
  • Dospělí si mohou trochu pomoci pivem nebo hořkými likéry, pomůže i žlučníkový čaj.
  • Vyzkoušet se dá mátový, fenyklový, heřmánkový nebo šalvějový čaj. Tyto čaje obecně podporují trávicí systém a ulevují od těžkostí.
  • Do dalších jídel se doporučují bylinky jako saturejka, majoránka a oregano, popř. šalvěj. Všechny mají blahodárné účinky na zažívání a pozitivní vliv na trávení.

Uzobávat se dá chvíli, ne nepřetržitě

Je celkem jasné, že o Vánocích nejíme s takovou pravidelností, jak jsme často zvyklí během běžných pracovních dní, které rozděluje snídaně, oběd a večeře s nějakými svačinami. „Kontinuální uzobávání“ během celých svátků ale organismus zvládá těžko. Podle Soni Lovichové se tak vyplatí aspoň rámcově sledovat čas a dělat intervaly mezi jednotlivými jídly:

„Tělo potřebuje nějaký čas na zpracování potravy. Nejlépe dodržovat rozestupy mezi jídly cca 2,5 až 3 hodiny. Vezměte v potaz, že tělu trvá zhruba dvacet minut, než potravinu začne trávit. Pokud máte chuť uzobávat, zaměřte se na zeleninu a mějte ji vždy po ruce. Je lehce stravitelná a nebude vás trápit svědomí. Nicméně nejlepší způsob, jak se vyhnout uzobávání, je vyrazit si na procházku z dohledu těchto lákadel.“

A přesně tenhle recept doporučuje i Hana Střítecká. K tomu radí raději nedoplňovat misky na stolech – když tu nebudou, nebude z čeho uzobávat.

Procházkou k dobré náladě

  • Během pohybu venku se rozhýbou střeva, spálíme energii získanou z jídla a pití, vyčistíme hlavu, nadýcháme se venkovního čerstvého vzduchu, ne vydýchaného a suchého jako doma.
  • Procházka posiluje kardiovaskulární a lymfatický systém. 
  • Psychicky si člověk takříkajíc pročistí hlavu a uvolní se. 
  • Pozitivní nálada je při pohybu na čerstvém vzduchu v přírodě takřka zaručena.

Kola, pivo, nebo „panák“ na slehnutí?

Vyhnout se alkoholu o Vánocích obvykle nezvládnou ani ti, kdo si obvykle nedají ani skleničku vína. Rovněž se ve velkém konzumují různé limonády a džusy. První, na čem se dá v pohodě ubrat, jsou tak sladké a slazené nápoje.

Jak to odbornice vidí s oblíbeným pivem nebo „panáčkem“ na slehnutí? A co říkají na rady napít se při nevolnosti koly?

„Pivo k mastnému či panák hořského digestivu pomoci může, ale lepší je se vůbec nedostat do situace, že tuto pomoc potřebujeme. Tedy nepřejídat se a nekonzumovat pořád jen velmi tučné jídla nebo pochutiny,“ zdůrazňuje Hana Střítecká.

„Kolu bych navrhla jedině v případě, že člověku je už tak zle, že zvrací. Cukr nebo sladidla v ní neutralizují žaludek, překyselený některými druhy pokrmů. Bavíme se ale o málem množství, nikoli vypít jí dva litry,“ dodává Soňa Lovichová (podrobněji se tématu věnujeme v článku Pomáhá kola na nevolnost? Ano. Zjišťovali jsme proč). „A pokud jde o malé množství alkoholu, tak jediné pozitivum vidím v tom, že alkohol má schopnost zasahovat do metabolismu cholesterolu, který je obsažen ve žluči. Alkohol uvolňuje krátkodobě hladkou svalovinu ve stěně žaludku. Tímto způsobem může snižovat pocit plnosti žaludku.“

Alkohol ale také zpomaluje trávení – takže to, co krátkodobě pomůže, současně tlumí celkový trávicí proces.

„U piva jsou asi nejprospěšnější hořké chmelové látky, které podporují vylučování žluče, čímž je příznivě ovlivněn proces trávení. Opět se ale bavíme o skleničce piva, která by mohla být přípustná. Nicméně pivo obsahuje spoustu kalorií, na to nezapomínejme,“ uzavírá Soňa Lovichová.

Odborná spolupráce:

Mgr. Soňa Lovichová

Výživová poradkyně Naturhouse


Ing. Hana Střítecká, Ph.D.

Výživová specialistka, vysokoškolská pedagožka, lektorka a odborná garantka a ředitelka spolku FÉR potravina.

Autor článku

Redaktorka Vitalia.cz, zaměřuje se především na problematiku zdravého životního stylu, sportu, nemocí a jejich řešení. Přispívá také do časopisu Maminka.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).