Hlavní navigace

Fyzioterapeutka: k uším jsou šetrnější roušky na tkaničky

5. 11. 2020

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com
Na rychlý nákup rouška na gumičky, na několik hodin třeba do zaměstnání spíš ta na zavázání. Přesně to doporučuje fyzioterapeutka Iva Bílková. Vyhnete se zbytečnému svalovému napětí. A jaký cvik uleví bolestem, které vznikají delším nošením roušky?

Povinné nošení roušek patří k základním vládním opatřením proti šíření koronaviru v populaci. Dotýká se většiny lidí, ovšem ne každý snáší zakrytí úst a nosu dobře. Přibývá svalových napětí, bolestí krční páteře nebo bolestí hlavy, o kterých jsme informovali nedávno.

Zabrání virům, ale…

Roušky jsou naší denní výbavou a štěstí má ten, jehož se týkají jen na rychlé přesuny po městě nebo nákupy. Mnoho lidí – a nejen zdravotníků – tráví se zakrytým obličejem celé dny třeba v zaměstnání. A právě oni čím dál více vyhledávají fyzioterapeuta:

„Dlouhodobé nošení roušek a respirátorů má bohužel i svá fyziologická negativa. Lidé, kteří mají ústa a nos zakryté celý den, se často potýkají s vysokým napětím svalů v oblasti šíje, záhlaví, ucha, žvýkacích a polykacích svalů, což má za následek bolesti hlavy a krční páteře,“ shrnuje hlavní fyzioterapeutka Fyziokliniky Iva Bílková.

S gumičkami trpí uši 

Typické jednorázové roušky sice odborníci doporučují jako vhodnější a hygieničtější než ty bavlněné, ale problémy způsobují gumičky za ušima, a to především těm, kdo trpí migrénami. Tlak gumiček za ušima nebo po obvodu hlavy a šíje způsobuje podle odbornice častější a intenzivnější nepříjemné stavy, a to i v případě, že je rouška jen volně nasazená. Velká skupina lidí tyto roušky delší dobu nesnese.

„Na uších a v jejich okolí je plno nervových zakončení a akupunkturních bodů, které ovlivňují chování celého těla. Jakýkoli dotek v oblasti ucha je mnoha lidem nepříjemný a vyvolává spontánní sevření nejen okolních svalů,“ vysvětluje Iva Bílková a zmiňuje, kdo by měl roušku na gumičky vyměnit za jinou:

„Rouška za uši může být zapovězena pacientům po plastické operaci ucha, ale nehodí se ani pro menší děti, kterým se ještě vyvíjí chrupavka ucha a souvislý tah gumiček může jejich uši formovat do tvaru ‚odstávání‘. Koneckonců chrupavka ucha a nosu roste neustále a může kdykoli měnit svůj tvar – její růst není v průběhu života jedince nikdy ukončen,“ popisuje Iva Bílková.

Zatížení páteře

Kvůli mnoha nervovým zakončením za uchem je podle fyzioterapeutky lépe používat roušku s gumičkami za uši na krátké časové úseky – do dopravních prostředků nebo na nákup. Do zaměstnání a na delší dobu jsou vhodnější roušky na zavazování přes hlavu. 

„Každé zakrytí obličeje rouškou či štítem navíc snižuje úhel pohledu a nutí nás zapojovat pohyby hlavy a krku místo očí. Omezuje nás v předklonu hlavy, kterou raději vysouváme bradou vpřed, čímž opět neúměrně zatěžujeme páteř. Pokud má někdo brýle, kvůli proudění vydechovaného vzduchu směrem nad roušku se skla brýlí zamlžují a dotyčný má opět potřebu sledovat svou práci náhradním náklonem nebo předsunem hlavy,“ objasňuje fyzioterapeutka.

V roušce se navíc nedá dostatečně nadechnout a vydechnout. To ubírá na přirozeném posilování středu těla a ještě víc přidává na svalových dysbalancích. „Mnoho bolestí, které se dnes objevují, pramení ze stresu, z napětí svalů, které nošení roušek ještě umocňuje,“ dodává Iva Bílková.

Cvik pro zmírnění svalového napětí z nošení roušek

  • Položte se na záda. Přiložte si ruce dlaněmi na okolí uší tak, že máte ucho mezi ukazováčkem a prostředníčkem. 
  • Silně zatlačte proti lebce. Pomocí krouživých pohybů dlaní posouvejte celou kůži a svaly hlavy po lebce. 
  • V místě, kde ucítíte lehký odpor, se zastavte a provádějte menší intenzivnější kroužky.

poporodni_deprese

Nádech – výdech

Povinnost roušky je daná a můžeme zatím jen vyhlížet, kdy se začnou opatření proti koronaviru znovu uvolňovat. Volný čas bychom tím spíše měli využívat k procházkám v přírodě:

„Tady je možné roušku sejmout, dýchat čerstvý vzduch a soustředit se na hluboký nádech i výdech, při kterém se krásně napřímí celá páteř. Chůze je zdravý pohyb, který posílí imunitní systém, uvolní namáhané svaly a podpoří správnou funkci vnitřních orgánů, to vše je ideální cesta k pevnému zdraví,“ uzavírá Iva Bílková. 

Odborná spolupráce: 

Mgr. Iva Bílková

Vedoucí fyzioterapeutka Fyzioklini­ky v Praze. 

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).