Hlavní navigace

COOP otevřel další samoobslužnou prodejnu. A chystá třetí

13. 7. 2022

Sdílet

 Autor: COOP
Síť COOP pokračuje v otevírání automatických prodejen, kde lze nakupovat 24 hodin denně a sedm dní v týdnu. Druhá se otevřela v Českém Krumlově a tentokrát jde o obchod, kde zákazníci mohou nakoupit i maso nebo si vybírat z široké nabídky ovoce a zeleniny.

Na serveru Vitalia.cz jsme vás již koncem června informovali, že se ještě před začátkem prázdnin v Českém Krumlově otevře další samoobslužná prodejna společnosti COOP. Zatímco pilotní prodejna byla, co se prodejní plochy, malým městským obchodem, krumlovský obchod je již rozlohou standardní samoobsluhou. Zákazníci si tak budou moci vybírat z daleko širší nabídky zboží, která zahrnuje více než čtyři tisíce položek.

Podle Lukáše Němčíka, ředitele rozvoje a marketingu sítě COOP, se zákazníci mění, a je tedy na čase, aby se obchody začaly jejich potřebám více přizpůsobovat. „Chceme testovat automatický provoz v různých formátech a na různých místech. Naše další automatické prodejny se tak mohou příště objevit například u průmyslových areálů, nebo třeba také na venkově, kde se standardní obchod neuživí,“ doplňuje Lukáš Němčík.

Automatické prodejny COOP budou obecně fungovat v hybridním režimu, v praxi tedy v nich bude během standardní otevírací doby vždy k dispozici personál.

Prodejna bude sloužit i turistům

Prodejna v Českém Krumlově je na hranici historického centra a zároveň v blízkosti řady administrativních budov a firem. Pro obyvatele města, zaměstnance firem i tuzemské turisty tak nabídne časově flexibilní a rychlý nákup bez složitého cestování. „Udržet delší otevírací dobu je s ohledem na mzdové náklady komplikované, zároveň však víme, že části zákazníků standardní otevírací doba nestačí, automatický prodej je řešením celé situace,“ vysvětluje Lukáš Němčík.

Galerie: Automatická prodejna COOP v Českém Krumlově

V noci z obchodu mizí alkohol a sladkosti

Z dosavadních statistik automatického prodeje plyne, že lidé si v něm nejčastěji chodí nakupovat do půlnoci a o volných dnech a oproti běžným nákupům více nakupují alkohol, sladkosti a další pochutiny. V návaznosti na zkušenosti ze Strakonic proto krumlovská prodejna bude nabízet i širší škálu prémiového alkoholu a také specializovanou sekci vín.

Prodejna prošla částečnou rekonstrukcí, v rámci které byly také instalovány technologie snižující energetickou náročnost. Například prodejna je nyní částečně vytápěna díky systému rekuperace teplem z kompresorů a v prodejně jsou též instalovány úsporné chladicí vitríny. Celkově prodejna funguje jako centrum služeb, protože jsou u ní instalovány výdejní boxy, bankomat či třeba automat na kávu.

Zákazníci nemají s nákupem bez personálu problém

Automatický prodej je stále ve fázi testování, nicméně první zkušenosti s jeho provozem jsou pozitivní, ve strakonickém obchodě již zákazníci uskutečnili tisíce nákupů. Čísla tak ukazují, že zákazníci si na systém nákupu zvykli velmi rychle.

Galerie: COOP Strakonice: první plně bezobslužná prodejna v ČR

Aby zákazníci mohli nakoupit v automatickém režimu, musí mít bankovní identitu a staženou speciální aplikaci. Samotná platba pak probíhá prostřednictvím běžné samoobslužné pokladny. Celý prostor prodejny je v návaznosti na zavedení nového konceptu pod kompletním dohledem kamerového sytému napojeného na pult centrální ochrany.

Toto napojení umožní řešit případné komplikace i případnou ochranu proti nepoctivým zákazníkům. Zákazníci také mohou využít nouzové tlačítko či se spojit se vzdálenou ostrahou. „Doposud jsme však nezaznamenali žádné technické problémy, a dokonce ani případy krádeží či vandalismu. Stejně tak nebylo zatím využito ani připojení prodejny na pult centrální ochrany,“ komentuje zkušenosti Lukáš Němčík. Pod brandem COOP se již chystají k otevření další prodejny tohoto druhu a aktuálně připravují automatický obchod Konzum v Ústí nad Orlicí.

Bankovní identita

Bankovní identitu (BankID) ve spolupráci se státem podporuje sdružení největších bank působících na českém trhu. Z pohledu automatických prodejen je důležité, že díky bankovní identitě lze jednoduše a spolehlivě identifikovat zákazníka. Díky této digitální občance se také výrazně zjednodušuje komunikace s úřady či využívání různých digitálních služeb u soukromých společností, kde je třeba prokazovat totožnost.

V zahraniční běžná věc, v Česku bezobslužné prodejny teprve začínají

„Ve světě vznikají různé koncepty bezobslužných prodejen, například v takových zemích, jako je Jižní Korea, jsou tyto obchody již zcela běžnou věcí. Velký rozvoj lze registrovat také ve skandinávských zemích nebo západní Evropě. Pečlivě sledujeme současné trendy v maloobchodu a ty nejlepší příklady ze zahraničí se snažíme přenášet do České republiky. Aktivně propojujeme dva světy – vývojářské společnosti a tradiční retailové sítě. V tomto případě jsme nasadili vlastní inovativní řešení, které je nejen efektivní, ale také finančně dostupné. Proto je dobře využitelné i v českých podmínkách,“ představuje model automatického prodeje Pavel Kozler.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).