Hlavní navigace

Vynechat cukr a olej? Experti radí, jak zdravě jíst a bezpečně hubnout

 Autor: Depositphotos.com
Začátek nového roku obvykle doprovázejí také nová životní předsevzetí. Jedním z nejčastějších bývá plán jíst zdravě a zhubnout, ke kterému nás v lednu mnohdy motivují i poněkud těsné džíny po vánočním hodování. Ne všechny diety jsou ale z dlouhodobého hlediska prospěšné. Na server Vitalia.cz se tak obrátila jedna ze čtenářek s otázkou, zda je například dobré z jídelníčku zcela vyřadit cukry a oleje. Co na to odborníci?
Veronika Šmídová 21. 1. 2020
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Novoroční předsevzetí si letos dalo dle průzkumů na 42 procent Čechů, tím nejběžnějším každoročně bývá touha zbavit se nadbytečných kil a zdravě jíst. Většina lidí nicméně přiznává, že jim pevná vůle obvykle vydrží jen pár dnů a pak se vrátí ke starým (zlo)zvykům. Právě toho by se čtenářka ráda vyvarovala a nový jídelníček bez sacharózy a oleje dodržovala dlouhodobě. Má ale obavy, zda ji po čase nemůže chybět energie nebo některé živiny.

Potřebujeme všechny základní živiny

Podle oslovených odborníků by se výše uvedené obavy skutečně mohly naplnit – tedy za předpokladu, že se bude zmíněná dieta hnát do extrému.

„V současné době je módním trendem vyřazovat z jídelníčku základní živiny. A to je velká chyba, protože aby naše tělo správně fungovalo, je zapotřebí konzumovat všechny základní živiny. Tedy sacharidy, tuky a bílkoviny,“ říká nutriční specialistka Gabriela Mádrová.

Sacharidy mají své místo, slazené potraviny ne

Sacharidy jsou zdrojem energie pro mozek a krvinky. „Při jejich vyřazení se budeme cítit bez energie, budeme unavení a nesoustředění. Nebudeme podávat výkony,“ upozorňuje specialistka a dodává, že pokud vyřadit sacharidy, tak jen ty jednoduché. „Tím myslím především rafinovaný cukr a výrobky, co jej obsahují,“ upřesňuje.

S vynecháním jednoduchých sacharidů souhlasí také další expertka. „Úplné vyřazení cukru, tedy sacharóz, z jídelníčku je bezpochyby správným krokem. Abychom zabránili nejednoznačnému vysvětlení, můžeme to zjednodušit na vyřazení všech slazených potravin a nápojů. Je jedno, jestli jsou slazeny klasickým bílým cukrem, nebo cukrem hnědým, třtinovým, medem, agávovým sirupem, glukózo-fruktózovým sirupem, umělými sladidly,“ popisuje i nutriční terapeutka Pavla Škarková.

Když nás honí mlsná

Podle odbornice je dobré omezit zejména sladké pečivo, cukrovinky, ochucené mléčné výrobky jako například jogurty, kefíry a slazené nápoje. Takové cukry nejsou pro vyvážený jídelníček potřeba, ovšem to neznamená, že by nás nemohla honit chuť na sladké. I s tou se ale dá poprat.

Galerie:. 15 nejhorších „pamlsků“ na hubnutí: Co čím nahradit?

„Sladkou chuť můžeme kompenzovat čerstvým nebo kvalitním sušeným ovocem bez přidávaného cukru, chuťově zajímavou alternativou je i lyofilizované ovoce (sušené mrazem, pozn. red.). To znamená, že kvalitní bílý jogurt, do kterého si přidáme ovoce podle vlastní chuti, upřednostníme před hotovým ovocným jogurtem, který je nevhodně doslazován,“ říká Pavla Škarková.

Kvalitní tuky ano, stop smaženému

Co se týká tuků, je podle expertů důležité si uvědomit, že jsou pro naše tělo podstatné například pro správné vstřebávání některých vitaminů. „To jsou vitaminy A, D, E, K. Jejich nedostatek sebou nese celou řadu zdravotních komplikací. Pokud se tedy rozhodneme vyřadit tuky, tak ano, ale ty škodlivé. Našemu zdraví rozhodně nepřispívají kokosový olej, palmový olej, sádlo, nekvalitní směsné tuky a všechny výrobky, které tyto tuky obsahují,“ vysvětluje Gabriela Mádrová.

Ani Pavla Škarková nevidí vynechání všech olejů jako nutné ani vhodné. „Souhlasím samozřejmě s vynecháním smažených jídel, ta by se v racionálním jídelníčku vyskytovat neměla. Kvalitní – tedy nerafinované, za studena lisované – oleje jsou však cenným zdrojem omega-3 mastných kyselin, vitaminů a minerálů. Jejich přídavek do již hotového jídla, jako například do salátů, polévek, pomazánek, je žádoucí,“ tvrdí expertka.

Vyloučení olejů z jídelníčku je nicméně samozřejmě možné, je pak ovšem nutné dodat do stravy kvalitní tuky odjinud. „Nesmí se pak zapomínat na jiné kvalitní zdroje tuků, kterými jsou například ořechy, oříšky, semínka, ryby, avokádo, máslo, případně středně tučné až tučné mléčné výrobky,“ nabádá Pavla Škarková.

KL20

Další doporučení pro zdravou výživu i fit postavu

Zároveň odbornice doporučuje s ohledem na zdraví vyloučit z jídelníčku pečivo z bílé mouky, jako jsou rohlíky, veky či suchary, a nahradit je kváskovým chlebem, ideálně žitným.

„Doporučuji se také vyhýbat polotovarům, vařit ze základních surovin a ke každému jídlu doplnit hromadu zeleniny dle vlastní chuti. Teď v zimě klidně i tepelně upravené – například dušené na másle, nebo jen v páře,“ radí nutriční terapeutka.

Odborná spolupráce:

Mgr. Gabriela Mádrová

Nutriční specialistka, vystudovala 1. LF UK obor nutriční terapeut a nutriční specialista. Nutričnímu poradenství se věnuje již několik let v soukromé poradně v Praze. Jejími klienty jsou lidé s nadváhou, obezitou či trpící jinými potížemi s tělesnou hmotností a také lidé s chronickými onemocněními.


Mgr. Pavla Škarková, DiS.

Nutriční terapeutka, vystudovala obor Nutriční terapeut na Vyšší odborné škole zdravotnické v Ostravě. Během studia získala praxi v nutriční ambulanci i v odděleních léčebné výživy v nemocnicích. Ve své absolventské práci se věnovala problematice celiakie u dětí. Nabízí odborné poradenství v oblasti zdravého životního stylu i výživy pro děti, dospělé a seniory.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).