Hlavní navigace

Test dětských autosedaček: jedna pohořela kvůli obsahu chemických látek

 Autor: dTest
Během cest na dovolené v nich děti tráví hodiny. Zdaleka nejde jen o bezpečí z hlediska možného nárazu. Autosedačky také obsahují různé nebezpečné chemické látky a u některých to chce navíc opravdu důkladné zamyšlení, jak je do auta upevnit. Na všechno se zaměřil časopis dTest. A odhalil i propadlíka právě kvůli přílišnému obsahu chemie, konkrétně zpomalovačů hoření.
Redakce 2. 7. 2020
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Zkouškám dětských autosedaček se v dTestu věnují pravidelně, letos je však čekal modernizovaný program. „Nárazové zkoušky probíhaly v novějším modelu vozu a úpravy doznaly i figuríny, které byly vybavené některými citlivějšími senzory,“ upřesňuje šéfredaktorka dTestu Hana Hoffmannová. Cíle však zůstaly stejné, a to prověřit pohodlí, snadnou manipulaci, ale také chemickou nezávadnost, a hlavně bezpečnost.

Miminka jako v bavlnce. A co dál?

Sedačky prošly testem v mnoha ohledech – ochrana před čelním a bočním nárazem, stabilita na sedadle vozu a vedení pásů, obsah zdraví nebezpečných látek. Výsledky se dají shrnout takto: s rostoucím orientačním věkem dětí, pro něž je daná kategorie sedaček určena, stoupá i množství odhalených nedostatků.

Tato sedačka měla potíže s ochranou proti bočnímu nárazu
Autor: dTest

Tato sedačka měla potíže s ochranou proti bočnímu nárazu

Modely pro děti přibližně do jednoho roku získaly shodně velmi dobré hodnocení a sedačky pro děti do osmnácti měsíců, respektive čtyř let, byly hodnoceny dobře. Zástupce pro věkovou skupinu do sedmi let už ale odcházel jen s uspokojivým výsledkem. To se týkalo především „rostoucích sedaček“, přestože u nich zejména v kategorii od čtyř do dvanácti let převažovala za ochranu dítěte dobrá známka. Jediná dostatečná padla v této souvislosti v dílčí zkoušce ochrany před bočním nárazem a vysloužila si ji sedačka Mifold Hifold Fit and Fold Booster určená právě pro děti přibližně od čtyř do dvanácti let. 

Galerie: Test autosedaček

Nežádoucí látky v autosedačkách

Propadlíka odhalila samostatná zkouška zaměřená na obsah nežádoucích látek. 

„Části autosedaček, které mohou přijít do styku s dítětem, testujeme na přítomnost toxických chemických látek, například polycyklických aromatických uhlovodíků (PAU), ftalátů, zpomalovačů hoření, fenolů a dalších,“ říká Hana Hoffmannová. Potěšující je, že naprostá většina testovaných autosedaček obstála velmi dobře, nebo alespoň dobře. 


Autor: dTest

Tato sedačka obsahuje nadlimitní množství nebezpečných chemických látek

„V potahu sedačky Babyauto Buddy i-Size pro děti od přibližně 4 do 12 let však byly nalezeny zpomalovače hoření v množství překračujícím limity nařízení EU pro dětské hračky. Nedostatečnou tak sedačka získala nejen za tuto dílčí zkoušku, ale i v celkovém hodnocení,“ vysvětluje Hana Hoffmannová. 

KL20

Pravidla pro dětské autosedačky

  • Každé dítě, které neváží alespoň 36 kg nebo neměří alespoň 150 cm, musí být při jízdě usazeno v autosedačce. Věk v tomto ohledu nehraje roli. 
  • Při výběru sedačky nerozhoduje věk, ale váha a nověji také výška dítěte. 
  • Máte-li autosedačku zvolenou podle hmotnosti dítěte, může se stát, že jí dítě odroste, aniž by překročilo váhový limit. Poznat to lze například podle výšky zádové opěrky. Pokud hlava dítěte okraj opěrky převyšuje a opěrku již nelze zvýšit, je čas na přesednutí do větší sedačky. 
  • Velmi důležité je dostatečně pevné a zároveň pohodlné připoutání dítěte k sedačce. Mezi tělo dítěte a bezpečnostní pásy by se neměly vejít více než dva prsty. 
  • Zvlášť při dlouhých cestách mohou být užitečné sedačky s pultíkem, o nichž se mezi rodiči šíří informace o rizicích spojených například s podklouznutím dítěte pod pultíkem. Statistiky však ukazují, že míra závažnosti následků autonehod nesouvisí se způsobem poutání dítěte, ale s kvalitou provedení daného modelu sedačky. Zda je s pultíkem, nebo bez, o bezpečnosti dítěte nerozhoduje. 
  • Převážíte-li v autě více dětí, než kolik může být do vozu umístěno autosedaček, musejí být další děti, jsou-li starší tří let, připoutány bezpečnostním pásem. 
  • Děti mladší tří let musí být vždy přepravovány v autosedačce. Autosedačka může být umístěna i na předním sedadle, a to jak po směru jízdy, tak i proti němu. Je-li umístěna proti směru jízdy, je nutné vypnout airbag. 

Riziko chybné instalace

Pokud jde o obsluhu, jedinou dostatečnou získala autosedačka Maxi-Cosi Beryl pro děti do sedmi let, a to za riziko chybné instalace. K té totiž může dojít velmi snadno. V dTestu hodnotili snadnost instalace a počet kroků, které je při ní nutné provést. 

S touto sedačkou riskujete chybnou instalaci
Autor: dTest

S touto sedačkou riskujete chybnou instalaci

„Při převážení osmnáctikilového a těžšího dítěte je v případě tohoto modelu nutné systém kromě isofixových kotev zajistit i pásem vozidla, aby nedocházelo k přetížení isofixu. To je značně netradiční a matoucí řešení,“ dodává k tomu Hana Hoffmannová. Poměrně rozšířenou známkou za riziko chybné instalace byla uspokojivá, kterou dostaly například všechny testované sedačky pro věkové skupiny přibližně do čtyř let a dále rostoucí sedačky pro cestující od roku do čtyř let. Uspokojivá se nevyhnula ani některým modelům pro miminka do jednoho roku. Naopak rostoucí sedačky pro věkovou kategorii od čtyř do dvanácti let si s tímto testem poradily až na jedinou výjimku dobře nebo velmi dobře. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).