Test autosedaček: jakou určitě nebrat?

Autor: Britax

Kvalitní dětská autosedačka v automobilu je naprostou samozřejmostí a nezbytností. Pokud aktuálně vybíráte novou, možná vám v rozhodování pomůže dTest, který autosedačky nechal otestovat. Zde jsou vítězové a poražení.

Už před dvěma lety, kdy jsme vyrazili do německého Ulmu, do tamní líhně autosedaček Britax, jsme si uvědomili, jak je důležitá ochrana těch nejmenších na sedadlech našich automobilů. Crash test, jemuž jsme tam přihlíželi, nás nenechal na pochybách, že kvalitní autosedačka je naprostá nezbytnost a jedno hloupé rozhodnutí „vždyť je to jen kousek, to pro dnešek zvládneme bez autosedačky“ může být skutečně osudové. Jakou sedačku vybrat a jaké se vyhnout? dTest některé nechal otestovat. Náročnosti testů většina testovaných autosedaček vyhověla, ale našly se mezi nimi i modely obsahující škodlivé látky, sedačky s nedostatečným stupněm bezpečnosti nebo také obtížnou manipulací.

Galerie: Test autosedaček Britax v německém Ulmu

i-Size je budoucnost

V současné době jsou v platnosti dva bezpečnostní standardy, které určují kritéria pro homologaci autosedačky. Tím starším je směrnice ECE R44/04, pod níž spadají všechny současné autosedačky tradičních hmotnostních skupin. Mladším a ve vzdálenější budoucnosti jediným standardem je systém i–Size. Autosedačky vybavené tímto zádržním systémem jsou nyní primárně určeny pro děti do 105 cm. Brzy by však měla vstoupit v platnost druhá fáze směrnice, která bude ošetřovat i-Size autosedačky i pro větší děti.

Sedačky, které se směrnicí i-Size neřídí, nepotřebují pro získání homologace absolvovat boční nárazové testy. dTest nejen že do svých testů zařazuje boční crash testy u všech modelů, ale celkově je v hodnocení bezpečnosti a kvality mnohem přísnější. „Zkouška čelního nárazu probíhá v rychlosti 74 km/h, následky bočního nárazu se prověřují v rychlosti 27 km/h. K testování se vždy používá nejmenší a největší figurína vhodná pro přepravu v dané konfiguraci sedačky,“ říká Hana Hoffmannová, šéfredaktorka dTestu.

Čtěte k tématu: Zatáhnout, povolit i srážka se zdí, tak probíhají testy autosedaček 

Vítězové a poražení

Ukázkovým vítězem testu autosedaček v kategorii 0+ nebo i-Size se stala sedačka Cybex Aton 5 pro děti do 13kg. „Nejen že velmi dobře ochrání vaše dítě při čelním i bočním nárazu, ale velmi snadná a rychlá je také její instalace a samotné poutání dítěte. Navíc potah této autosedačky lze snadno sejmout a prát v pračce,“ popisuje Hana Hoffmannová. „Nárazovými zkouškami obstojně prošel také model Joolz iZi Go Modular by BeSafe, nicméně spotřebitele musíme varovat před obsahem nežádoucí látky v potahu této autosedačky. Testy zde zjistily přítomnost tris-fosfátu, který se řadí mezi potenciální karcinogeny,“ dodává Hana Hoffmannová.

Galerie: Podle čeho vybíráme autosedačky?

Kombinované sedačky bývají překombinované

Vícerozsahové neboli rostoucí či kombinované autosedačky umožňují odnímání různých součástí, a tím úpravu pro menší či větší dítě. Představa, že si dítě vystačí od narození až do dvanácti let s jedinou autosedačkou je sice lákavá, ale podle výsledků testů ne zrovna ideální. Dobrým příkladem je model Joie Every Stage. Výsledky nárazových zkoušek byly v jeho případě vyhodnoceny silně podprůměrně, přičemž nejhorších výsledků bylo dosaženo při čelním nárazu, a to zejména ve variantě pro 9 až 18 kg. „Problematická je také obsluha rostoucích autosedaček. Vzhledem k tomu, že sedačka umožňuje tři různé způsoby instalace, zvyšuje se tím riziko pochybení,“ upozorňuje Hana Hoffmannová.

Na sociálních sítích jasně vede, ale ve skutečnosti?

Testy organizace dTest se ve většině případů zaměřují na výrobky, které jsou oficiálně dostupné na českém trhu. Tentokrát udělal dTest výjimku a otestoval na sociálních sítích často propagovanou autosedačku Mifold Grab-and-Go-Car BoosterSeat. Tu lze momentálně zakoupit jen v zahraničních e-shopech. „Nejedná se o klasickou autosedačku, ale v podstatě o velmi tenký skládací podsedák, který pomocí klipsen drží bezpečnostní pás dole, aby bylo dítě pevně připoutáno. Po stránce bezpečnosti nemůže Mifold nahradit klasickou autosedačku. Stejně jako obyčejné podsedáky bez zádových opěrek nenabízí žádnou ochranu před bočním nárazem,“ varuje před koupí Hana Hoffmannová, šéfredaktorka spotřebitelského časopisu dTest.

Video: Sedačka Mifold Grab-and-Go-Car BoosterSeat, na internetu chválená, ale testy prokázaly, že klasickou sedačku nenahradí.

Zdroj: TZ dTest