Hlavní navigace

Rodinný terapeut: Děti nepotřebují drahé věci, ale rodiče a jeho vzor

2. 11. 2021

Sdílet

 Autor: Depositphotos
ROZHOVOR – Rodiče chtějí pro své děti to nejlepší, ale mýlí se v tom, co to je. „Utekl nám význam rodinné intimity, pohody a zájmu,“ říká lektor a terapeut Jiří Halda. Není snadné fungovat jako vzor a situaci rodičům komplikuje i model výchovy, který formoval je samotné.

„Uvidíš, až budeš mít vlastní děti!“ Věta, jež se rodičům vrací jako bumerang a otvírá celý nový vesmír otázek o tom, jak vychovávat své potomky. Jak se zhostit úlohy vzoru ve výchově? Jakým hlavním chybám se vyvarovat? Jakých zásad se držet? Jak vstupují do výchovy dítěte návyky, které formovaly jejich rodiče?

Záchranné lano v této spleti otazníků podává lektor Jiří Halda, jenž se tématu výchovy dlouhodobě věnuje. V rozhovoru přibližuje některé zásady a postřehy. Na plánované přednášce na téma V každé chvíli jste jim vzorem, která se koná v Brně ve středu 10. listopadu, se pak spolu s ním můžete podívat podrobněji na to, jak se naše chování přetváří na vzorce, které v podvědomí dětí mohou přetrvávat po desetiletí, a jak se z tohoto kruhu návyků děděných z generace na generaci vymanit.

Z vaší zkušenosti, co nejvíc trápí rodiče při výchově jejich dětí? Co jsou ty nejpalčivější problémy, s nimiž se potýkají?

Rodiče by dětem rádi dopřáli co nejhezčí dětství. Ale většinou to vyhodnotí jako stav, kdy dítě všechno má, nic se po něm nechce… A pak jsou zklamaní, že si ničeho neváží a nic mu není dost. V důsledku strachu z materiálního nedostatku jsme se slepě upnuli především na materiální dostatek a z toho nám „utekl“ význam rodinné intimity, pohody a zájmu.

Dále rodiče příliš nezvládají dětský vzdor, sourozenecké vztahy a samozřejmě často neslučitelné představy o výchově.

Jaké chyby dělají dospělí v pozici vzoru pro své děti?

Klíčové pojmy pro výchovu jsou vlídnost, trpělivost, jednotnost a důslednost. Rodiče jsou často nervózní, nejistí a netrpěliví – to je to nejtěžší. A také se neumí příliš domluvit, domluvu dodržet a také dotáhnout do konce.

Stejně jako hodně rodičů nechápe, že výchova probíhá pozorováním a nápodobou chování, tedy vzoru. Takže všechno, co dětem říkáme, že je správné, máme dělat, a to, co označujeme za nesprávné, nedělat.

Pokud byste měl vypíchnout jedno zlaté pravidlo, jehož by se rodiče měli držet, co by to bylo?

Milí rodiče, buďte ke svým dětem vlídně trpěliví a dělejte všechno tak, jak chcete, aby to dělaly vaše děti.

Výchova dětí dává zabrat, někdy je to doslova vysavač energie. I ti, kdo mají ambice se svým dětem věnovat a být jim zdravým vzorem v těžkých okamžicích, sklouznou k tomu, že opakují to, co sami zažili ze své výchovy, nebo k tomu, co je pro ně v daný moment nejpohodlnější. Jak se s tím dá bojovat?

Bojovat s vlastním vzorem je velmi těžké, skoro bych řekl až hrdinské. Nápodoba je prostě nejúspornější způsob fungování, takže na něj až slepě spoléháme. To těžké je změnit se.

Jinak být trpěliví, vlídní, jednotní a důslední je stav nejmenší energetické investice. Právě proto, že se nervujeme, rozčilujeme a různě spolu bojujeme, je důvod, proč je výchova tak únavná. Ale chce to mít nadhled a chtít.

Generace současných rodičů je dost odlišná od generace svých matek a otců. Jaké výzvy přináší dnešním rodičům fakt, že doba se změnila a už se nedají jen tak aplikovat vzorce, které fungovaly ještě před třiceti lety?

Ono je to ještě složitější. Dříve vlastně děti nevychovávali rodiče, ale starší děti a jejich povinnosti. Svět byl předvídatelný, stejně jako život. Dnešní doba je jiná především v tom, že je čím dál těžší děti na život připravit, když jejich budoucí kariéry jsou často v oborech, které ještě ani neexistují.

Proto výzva pro 21. století je snaha dělat to správně, respektovat dětské vývojové optimum, být k sobě ohleduplní a být spolu rádi. Myslím si, že se to celé dá shrnout do „nového oboru“ psychologie – učit lidi se naladit, neživit v sobě hněv a křivdy, ale pracovat s nimi a potýkat se s nimi. Je to jiné a nové, ale není to nic, co by nebylo možné.

Mgr. Jiří Halda

Učitel, speciální pedagog, logoped, lektor, rodinný terapeut a diagnostik. Specializuje se na děti v předškolním věku. Zaměřuje se především na problematiku výchovy dětí, předškolní zralosti a procesů učení. Je absolventem Pedagogické fakulty v Hradci Králové a Univerzity Palackého v Olomouci. V letech 1993–2006 působil jako učitel a speciální pedagog na základních a speciálních školách a v Pedagogicko-psychologické poradně v Olomouci. Od roku 2006 působí jako lektor, diagnostik, intervent a personální poradce.

Přednáška V každé chvíli jste jim vzorem se koná ve středu 10. listopadu 2021 od 20.30 hodin v Univerzitním kině Scala v Brně.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).