Jezděte jen tam, kam smíte
Elektropohon rozšiřuje rádius. Najednou vyjedete i tam, kam byste normálně nevyjeli, ale s tím souvisí otázka, zda tam vyjet smíte? V různých zemích platí různá omezení týkající se ochrany přírodních památek, chráněných území či přírodních rezervací a v mnoha případech platí přísný zákaz vstupu či vjezdu, který se vztahuje nejen na motorová vozidla, ale i na jízdní kola a elektrokola. Zjistěte si proto předem svou trasu, než se vydáte ven.
Myslete i na to, že elektrokolo nepatří na chodník. „Za prvé to zakazují předpisy, za druhé je to opravdu nebezpečné. Chodník je místo pro lidi, kteří se pohybují pomalu, nepředvídatelně a často s dětmi. Pokud už na něj musíte, slezte a kolo veďte,“ říká profesionální cyklista Richard Gasperotti.
Naučte se pravidla
Důvod je prostý: i ten, kdo neřídí auto a neabsolvoval autoškolu, musí znát pravidla silničního provozu. „A nejen to. Základem pro bezpečný pohyb v provozu je schopnost komunikace. Vždy ukazujte zamýšlený směr odbočení, vždy se snažte o oční kontakt s ostatními účastníky, je-li to aspoň trochu možné. Předvídejte a dávejte přednost vždy, když to pravidla předvídají, a jeďte, pokud máte podle pravidel přednost.,“ upřesňuje Gasperotti.
Pro bezpečný pohyb v provozu je také důležité být pro ostatní účastníky – a především řidiče – předvídatelný. Ačkoliv motor elektrokola umožní jezdit rychleji, nezapomínejte, že jste pořád jenom cyklista. Chovejte se proto tak a nekličkujte mezi auty jako motorky.
Respektujte slabší
Vztahy mezi chodci a cyklisty bývají někdy vyostřené. „Myslete na to, že máte relativně těžký ebike, jste rychlejší a máte víc energie, takže jste ve vztahu s chodci silnější. A silnější má dávat přednost slabšímu. Platí to, i když vidíte pejskaře nebo když jedete po silnici a vidíte, že po chodníku jdou děti, které vám mohou i nemusí skočit do cesty. Zpomalte,“ zdůrazňuje cyklista Gasperotti.
Když potkáte chodce, přibrzděte a zpomalte třeba až na jeho rychlost. Pokud přijíždíte zezadu, dejte o sobě vědět. Až poté opatrně předjíždějte.
Myslete na vyšší hmotnost kola
Elektrokola jsou obecně těžší, což je dané přidanou pohonnou jednotkou a akumulátorem. Se zavazadly a nákupem na nosiči může mít klidně až 30 kg, což dost mění fyziku pohybu. Brzdná dráha je delší a zatáčky se pocitově zavírají rychleji. Přizpůsobte rychlost své setrvačnosti.
Mějte nabitou baterii a plánujte trasu
Měli jste ebike celou noc v nabíječce? Přesto si před jízdou zkontrolujte, že máte baterii nabitou na 100 procent. Poznáte to podle toho, že vám svítí všechny diody. Zní to jako samozřejmá rada, ale nepodceňujte ji.
Pokud jde o dojezd, ten je daný nejen kapacitou baterie, ale i mnoha dalšími parametry. Záleží na vaší hmotnosti, na profilu trati – tedy jestli jedete spíš po rovině nebo budete hodně stoupat, na míře nahuštění pneumatik a dále hodně na míře motorové přípomoci, kterou navolíte, a převodu šlapání. To všechno se následně promítne do dojezdu.
Myslete na sjezd
Nepřeceňujte síly ani co se týká vertikálních metrů. Díky elektro přípomoci se na hřebeny hor vyhoupnou i méně zkušení jezdci, kterým pak chybí technické dovednosti pro bezpečný sjezd zpátky do údolí. „Vždy se dívejte, jestli to zvládnete i zpátky!“ apeluje Gasperotti.
Šetřete motor a baterii
Když zvolíte maximální přípomoc (turbo) a přehodíte na nejtěžší převod, sice se moc nenadřete, elektrokolo na rozdíl od toho klasického pojede, ale velmi rychle vycucáte baterii a z dlouhodobějšího hlediska značně snížíte životnost celého pohonného ústrojí od motoru přes pastorky až po řetěz. To vás bude následně stát nemalé náklady na servis či rovnou úplnou výměnu.
„Volte proto spíš menší míru přípomoci a udržujte kadenci šlapání alespoň na 60 až 80 otáčkách za minutu. Řaďte, točte, šlapejte – tohle je klíčové. Prodloužíte životnost elektrokola a sobě zvýšíte kardiovaskulární zátěž, což se pozitivně projeví na vašem zdraví a dobré náladě,“ radí cyklista.
Svá pravidla má podle Gasperottiho jízda do kopce. Pokud používáte aktivní připomoc, zažívá celý pohon extrémní zatížení. „Moment vašeho šlapání je znásoben přípomocí elektromotoru, což při řazení v kritickém okamžiku zvyšuje riziko, že řetěz neodolá tlaku a přetrhne se. Řaďte proto v předstihu před náročným stoupáním. To samé platí i pro změnu režimu přípomoci – pokud potřebujete zařadit silnější, udělejte to dřív, než budete potřebovat zabrat.“
Seďte a šlapejte správně
Pokud se chcete vyhnout zdravotním potížím a bolestem nohou nebo zad, usaďte se správně. Výšku sedla u moderních elektrokol snadno nastavíte teleskopicky – na nasedání sedlo můžete snížit a během jízdy páčkou jednoduše zvýšit. Ideální výška je taková, kdy ve chvíli, kdy je pedál dole na 6 hodinách, máte nohu propnutou.
Myslete i na to, kam míří vaše špičky. Nešlapejte do „A“ ani do „V“, tak byste škodili svým kolenům. Celkovou stabilitu zajistí, když budou špičky směřovat přímo dopředu a nebudete šlapat ani špičkami, ani patami.
Už jste zkoušeli jízdu na elektrokole?
Brzděte oběma rukama
Na rovině se to nepozná, ale v terénu, hlavně při sjezdu, je technika brzdění klíčová. Zadní brzda zpomaluje, ale přední zajišťuje až 70 procent brzdné síly. Jenže když ji zmáčknete prudce a ve špatný moment, může to skončit kotrmelcem. Učte se brzdit jemně, oběma brzdami současně, a hlavně s předstihem.
Pokud chcete brzdit efektivně a přitom bezpečně, pořiďte si elektrokolo vybavené moderním brzdovým asistentem ABS, který rozloží brzdnou sílu mezi obě kola a současně zabrání jejich zablokování, které téměř vždy vede ke smyku a následně k pádu.
Nejezděte dva vedle sebe
„Pokud chceme po řidičích automobilů, aby nás objížděli s odstupem minimálně 1,5 metru, musíme jim k tomu poskytnout prostor. Když budeme dva vedle sebe, bude to horší – pro nás pro všechny,“ uzavírá Gasperotti.