Hlavní navigace

Na tradiční cibulačku smažte cibuli půl hodiny

Autor: Nina Havlová
Petr Havel

Variant přípravy cibulačky je celá řada, mnohé z nich jsou ale spíše cibulačky francouzské. Naše skutečně tradiční cibulačka by měla vycházet z tradičních surovin a především je nutný dostatek času k tomu, aby správně a dobře chutnala.

Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Cibule jako základ téměř všech myslitelných pokrmů je nejen dnes a nejen v naší zemi nejpoužívanější zeleninou vůbec. Historie používání cibule je ostatně doložitelná již několik tisíc let, a to především jako prostředku k podpoře zdraví a imunity lidského organismu. Přehled blahodárných účinků cibule je velmi dlouhý, podrobněji se mu věnujeme např. v článku Ponožky s cibulí uvolňují hlen.

Galerie: Uvařte si tradiční cibulačku

EU: Cibule ze Všestar je jedinečná

Pro patrioty, milovníky klasické české kuchyně i tradičních domácích surovin je možná zajímavější, že stejně jako u všech hospodářských plodin se i složení cibule mění podle lokality, ve které se pěstuje.

A je to i určitý paradox; přestože je obecně známá spíše cibule všetatská, je co do složení a identity daleko lépe popsána cibule všestarská, která je jednou ze šesti našich zemědělských komodit s právem ochranného označení EU v kategorii Chráněné označení původu (CHOP). Tímto označením Evropská unie oficiálně přiznává Všestarské cibuli vlastnosti, které jsou jedinečné a tedy oceněníhodné.

Všestarská cibule je nej, protože…

Možná největší význam má oproti jiným cibulím velmi nízký obsah pro tělo škodlivých látek; Evropská komise ale ocenila i naopak vyšší obsah prospěšných látek a samozřejmě dlouholetou tradici pěstování Všestarské cibule v Polabí, a to od roku 1964, po dobudování tamního závlahového systému.

Jednou z předností uvedené cibule je podle popisu pro účely udělení CHOP vysoký obsah železa. Zatímco podle šetření USDA (National Nutrient Database) je průměrný obsah železa v cibuli 2,1 mg/kg, Všestarská cibule má obsah železa 2,55 mg/kg, tedy zhruba o čtvrtinu více. Ještě příznivější je oproti normálu ve Všestarské cibuli vysoký obsah vitaminu B3 (niacinu), kterého je v cibuli běžně zhruba 0,11 mg/100 g, Všestarská cibule ale obsahuje 0,208 mg/100 g niacinu, tedy zhruba dvojnásobné množství.

Významná je také absence, respektive nízké a velmi nízké hodnoty škodlivých látek. Například hodnota kadmia (Cd) je ve Všestarské cibuli menší než 0,03 mg/kg, (norma je 0,05 mg/kg), hodnota NO3 ve Všestarské cibuli je 29 mg/kg, (norma je 1000 mg/kg). Při vyšetření několika desítek možných škodlivých látek Všestarská cibule ve všech parametrech vyhověla. Tyto pozitivní vlastnosti jsou dány souvislostí s prostředím, a to hlavně „přírodními podmínkami, historií pěstování, šetrností pěstování a vhodným posklizňovým zpracováním,“ oceňuje EU.

tipli

Na cibulačku smažte cibuli půl hodiny

Jak již bylo na začátku řečeno, cibuli, pochopitelně nejen tu Všestarskou, je možné, ba nutné, použít k přípravě celé řady pokrmů. Jedním z nich, jehož název z nejdůležitější své ingredience přímo vychází, je přitom polévka cibulačka, dnes již téměř polozapomenutý pokrm našich předků. Možná je to tím, že správně připravovaná cibulačka zabere poměrně dost času, a to hned na svém počátku, při smažení cibule, které musí být pozvolné a zabere podle intenzity tepelného zdroje dvacet až třicet minut.

Variant přípravy cibulačky je celá řada, mnohé z nich jsou ale spíše cibulačky francouzské vycházející ze surovin, které v naší zemi nebyly a ani dnes často nejsou k dispozici. Naše skutečně tradiční cibulačka by ale měla vycházet z tradičních surovin a především je nutný dostatek času k tomu, aby správně a dobře chutnala. To například znamená použít skutečný masový vývar místo kostek masoxu či máslo místo oleje; na závěr není nutno posypat hladinu polévky nastrouhaným sýrem a není také nezbytné zjemnit chuť cibulačky přidáním mléka. Následující recept nicméně všechny tyto možnosti obsahuje, aby si mohl každý vybrat podle své chuti i podle svých zdravotních dispozic:

Tradiční cibulačka

Na čtyři porce potřebujeme:

  • 4 cibule
  • máslo
  • polohrubá mouka
  • slanina
  • 2 vejce
  • pepř
  • mléko
  • masový vývar (nebo masox)
  • petržel na ozdobu
  • chleba na kostky opečený na oleji
  • tvrdý sýr
Ozdobit můžeme zelenou petrželkou. Do hotové polévky nasypeme nakrájenou petrželku, osmažený chléb na kostičky a kdo má rád, posype si polévku tvrdým strouhaným sýrem.
Autor: Nina Havlová

Cibuli nakrájíme na půlkolečka (měsíčky), osmahneme velmi pomalu (po dobu 20 až 30 minut) na másle do zlatova, přidáme na kostičky nakrájenou slaninu a opět chvíli smažíme. Potom přidáme mouku, opět osmahneme, zalijeme studeným vývarem, posypeme pepřem a rozšleháme metlou tak, aby nebyly hrudky. Vše povaříme za častého míchání asi půl hodiny. Pokud nemáme vývar, přidáme kostku masoxu. Zalijeme asi 2 dc mléka, necháme přejít varem, vlijeme rozšlehaná vejce a opět mícháme. Ozdobit můžeme zelenou petrželkou. Do hotové polévky nasypeme nakrájenou petrželku, osmažený chléb na kostičky a kdo má rád, posype si polévku tvrdým strouhaným sýrem. Polévka je velmi sytá, lze ji proto využít jako zcela samostatné jídlo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).