Hlavní navigace

Letos se na Vánocích šetřit nebude

19. 11. 2010

Sdílet

 Autor: Guardian
Davy lidí už teď míří do obchodů a nakupují jako diví. Prodává se vše, včetně úplných pitomostí. A bude hůř. Kolik jsme ochotní zaplatit za vánoční pohodu?

Každý rok je to stejné bez ohledu na právě probíhající i končící finanční krizi. Všichni bez výjimky toužíme po krásných Vánocích a stromečku obsypaném dárky. Nezáleží na tom, jestli jsme právě dědili po bohaté tetičce nebo každý měsíc zoufale počítáme dny do výplaty. Vánoce si chceme užít se vším všudy, tedy i s dárky. Ty někdy potěší a jindy bez povšimnutí zmizí v propadlišti dějin.

Jaká pitomost se stane nejoblíbenější dětskou hračkou o letošních Vánocích? Které dárky jsou pod stromečkem každý rok? Může něco ohrozit pozici hitu jménem papuče?

Zpráva o stavu Vánoc: Kouzla Štědrého dne

Není to žádná věda, jeden se nemusí příliš snažit, aby dosáhl ohromujících účinků. Vyzkoušejte… a budete šťastní, krásní, bohatí… 

Utrácíme jako diví


Autor: Guardian

Právě začíná obchodně nejúspěšnější období roku. Blíží se Vánoce a obchodníci si mnou ruce, Češi nakupují ve velkém a jsou schopni koupit prakticky cokoliv. Čím později a tedy čím blíže svátkům se do obchodů vydávají, tím méně hledí na ceny, natož aby je porovnávali. Někteří nakupují bezhlavě, jen aby něco měli. Navíc letošní svátky nebudou ve znamení šetření, právě naopak. „Letošní Vánoce v porovnání s loňskými, ovlivněnými ekonomickou situací, budou bohatší a ponesou se více v rytmu značkových produktů. Očekáváme, že průměrná výše nákupů během vánočního prodeje letos stoupne přibližně o 5 – 10 %,“ popisuje Eva Karasová, mluvčí společnosti Tesco. Podle ní obavy z krize zmizely a stále více lidí nakupuje dražší značkové produkty.

Za vánoční svátky plánují Češi utratit v průměru 11 260 korun, což je téměř o tři sta korun více než loni. Za dárky zaplatíme zhruba 7 850 korun. Na dalších 3 410 korun nás vyjde jídlo, pití, vánoční stromek, ozdoby a další vánoční zboží. Vyplývá to z průzkumu pro GE Money Multiservis. Mladé rodiny s dvěma dětmi jsou ochotné vynaložit za vánoční pohodu dokonce dvakrát tolik, tedy 22 520 Kč.

Podle tohoto průzkumu začínají Češi shánět dárky nejčastěji měsíc před Vánoci a věnují tomu v průměru 14 hodin, téměř čtvrtina žen dokonce o šest hodin více. Každý z nás obdaruje sedm svých blízkých a za jednotlivé dárky na osobu utratí v průměru 1120 Kč. Samotný vkus spotřebitelů se ale mění pomalu. Každý rok se dobře prodává oblečení, kosmetika a samozřejmě knihy, případně DVD a hudební nosiče.

Kolik utratíte za dárky?

Co rozzáří dětské oči?

Nemalé částky vydávají rodiny za dárky pro děti. Právě za ně jsme ochotni utrácet nejvíce a často i za naprosté hlouposti. Před dvěma lety byl například obrovským vánočním hitem robot – dinosaurus Pleo za zhruba 10 tisíc korun. I letos se mezi trháky dostaly hračky s vlastním pohonem, které „samy“ něco dokážou.


Autor: Sparkys

Britský deník Guardian vybral top hračky letošních Vánoc (Top 10 toys for Christmas 2010). Mezi nimi je překvapivě stolní hra Monopoly, která v Británii zažívá obrovskou popularitu, ale také figurky hrdinů z filmu Toy Story, štěkající a chodící plyšový pejsek, malá elektrická kytara a křečci Zhu-zhu. Tito plyšoví křečci na baterky jsou velcí asi jako morčata a „chovají se“ téměř jako skuteční živí mazlíčci. Kňučí, piští, vydávají nejrůznější zvuky a užívají si speciální atrakce, které je nutné jim ke spokojenému „životu“ dokoupit. Stejně jako v Británii i u nás jsou podobné hračky hitem.

Vedle zahraničních hraček a vánočních stálic jako je stavebnice Lego nebo panenky Barbie u nás boduje také lehce ošuntělý a bez zvláštních funkcí, přesto milý medvídek Kuky ze stejnojmenného filmu Jana Svěráka. V internetovém hračkářství Sparkys je dokonce druhou nejprodávanější hračkou, hned za obří skluzavkou.

Čím potěšit manžela a čím tchýni?

V dárcích pro ženy se trvalé oblibě těší samozřejmě oblečení a doplňky. Pokud si nejste jistí vhodný výběrem například velikosti či barvy, je ideálním řešením dárková poukázka na odběr zboží v určité hodnotě. Tyto poukázky nabízí prakticky všechny obchodní řetězce, například C&A, H&M, Promod nebo Baťa. Dárkové poukázky možná působí neromanticky, ale aspoň máte jistotu, že neuděláte při výběru chybu. Stačí nakoupit v oblíbeném obchodě obdarované.

„Jasným favoritem u nás v loňském roce byly různé kosmetické produkty, kolekce sprchových gelů, šampóny a také pěny či esence do koupelí. Z vůní převládá levandule, kokos a magnolie,“ popisuje Jana Matúšová, komunikační manažerka společnosti Marks and Spencer.

Dalším vánočním hitem je elektronika, ať už notebooky, netbooky, LED a 3D televize, dotykové telefony a příslušenství k nim. Drahou, ale pro mnohé lákavou hračkou jsou telefony iPhone a přístroje iPad. Levnějším elektronickým dárkem jsou herní konzole, navigace a fotorámečky.

Oblíbeným dárkem už po několik let jsou samozřejmě knihy. Opět platí, že pokud si nejste jistí výběrem, volte raději poukázky, nabízí je většina velkých knihkupectví. Klasickým dárkem pro muže je domácí obuv. Nic proti němu, ale papuče kupujte jen tehdy, když je obdarovaný skutečně potřebuje. Jinak skončí ve skříni (jako každý rok).

Pokud ale chcete darovat něco opravdu netradičního, volte zážitek. Vybrat si můžete z celé široké zážitkové škály, od dne s popeláři, jízdu ve Ferrari, kurzy vaření až po luxusní masáže.

Koupit můžete také pomoc někomu jinému, kdo je na tom mnohem hůř než vy. Humanitární organizace Člověk v tísni nabízí skutečné dárky v podobě dárkového poukazu na dvacet kuřat, krávy, šicího stroje nebo kojenecké výživy. Peníze za certifikáty putují jako humanitární pomoc do rozvojových zemí (Skutecnydarek­.cz).

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autorka je už od dětství velmi zvědavá a neustále se ptá, proč něco tak je nebo není. Miluje vaření a výpravy za chutěmi a vůněmi.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).