Lékaře na telefonu mají zdarma k dispozici klienti čtyř zdravotních pojišťoven. Konkrétně jde o Zdravotní pojišťovnu ministerstva vnitra (ZPMV), Oborovou zdravotní pojišťovnu (OZP), RBP zdravotní pojišťovnu a Českou průmyslovou zdravotní pojišťovnu (ČPZP).
Co se dozvíte v článku
Poradí, ale záchranku nenahradí
S čím lékař této služby klientům pomůže? Především s ním mohou probrat svůj zdravotní stav, například ve chvíli, kdy nemají možnost se dostat ke svému lékaři. Všechny pojišťovny ale shodně upozorňují, že služba není náhradou za záchranku a při prudkém zhoršení stavu mají lidé vždy volat 155 nebo 112, případně se vydat za svým lékařem.
„Lékař na telefonu vám vysvětlí význam latinských pojmů z lékařské dokumentace, dále diagnózy (číselné kódy diagnóz), jejich možné následky a běžné postupy při léčení. Informuje o základních laboratorních vyšetřeních a o jejich účelu, vysvětlí zkratky a základní typy naměřených hodnot. Dozvíte se, jaká jsou rozmezí, ve kterých by se měl výsledek vašeho laboratorního vyšetření pohybovat a s čím by mohly souviset případné odchylky od normálních hodnot,“ uvádí ZPMV na svém webu.
Koordinátor zjistí, co je podstatou dotazu, a pokud je schopen odpovědět, zodpoví ho. Pokud ne, domluví si s klientem čas, kdy zavolá zpátky, spojí se s lékařem a následně ve smluvený čas klienta a lékaře propojí.
Odborníci pomáhají také třeba vyhodnotit EKG křivku z chytrých hodinek, radí s lékovými interakcemi, preventivními prohlídkami, lázněmi i s tím, na co má člověk nárok v rámci zdravotního pojištění i fondů prevence.
Pomoc i s nalezením lékaře
Asistenční služba OZP kromě konzultací zdravotního stavu pomůže i najít smluvního lékaře. To je současně nejčastější záležitost, se kterou se klienti pojišťovny na službu obracejí. „Evidujeme celkem 18 tisíc požadavků ročně, z toho asi 12 tisíc požadavků bylo na zajištění lékaře,“ uvádí vedoucí asistenční služby OZP, lékařka Jana Ježková.
Dotaz prostřednictvím aplikace
Česká průmyslová zdravotní pojišťovna nabízí konzultace s lékařem prostřednictvím své mobilní aplikace Zdraví v mobilu. „V současné době je připraveno pro naše pojištěnce 14 odborností, například chirurgie, onkologie, gynekologie, stomatologie, urologie, revmatologie. Pro každou odbornost je nasmlouván lékař, který pojištěncům odpoví na položený dotaz v prostředí mobilní aplikace,“ vysvětluje mluvčí pojišťovny Elenka Mazurová.
Aplikace je zdarma ke stažení na webu ČPZP a obsahuje i další funkce, například seznam lékařů, ke kterým klient dochází, nebo léků, které v posledním půl roce užíval.
Vojenská zdravotní pojišťovna svoji vlastní linku nemá, nicméně nabízí svým klientům přístup ke službě uLékaře.cz na tři měsíce zdarma. „Díky ní mají pojištěnci přístup k lékařskému poradenství online 24 hodin denně, včetně víkendů a svátků. Mohou se poradit s praktickými lékaři i specialisty, a to bez nutnosti osobní návštěvy ordinace. Součástí služby je také možnost asistovaného objednání k lékaři,“ popisuje tiskový mluvčí VoZP Josef Křivánek.
Máte v telefonu nějaká čísla, na která se dá volat v případě nouze
Kam můžete zavolat?
ZPMV: Lékař na telefonu
283 002 772
Funguje nonstop, pro klienty pojišťovny zdarma, případně za cenu hovoru na pevnou linku.
Co můžete konzultovat?
- Konzultace zdravotního stavu a příznaků onemocnění, výsledků laboratorních vyšetření, léčiv, jejich nežádoucích účinků či interakcí, očkování
- Jaké jsou lékařské postupy, všeobecné diagnostické postupy při daném onemocnění a obecné postupy léčby
- Které výkony jsou hrazeny z veřejného zdravotního pojištění a do jaké výše a které výkony veřejné zdravotní pojištění nehradí, a to zejména z oblastí stomatologické péče a IVF (asistovaná reprodukce).
- Jak funguje primární péče (praktický lékař pro děti a dorost, praktický lékař pro dospělé, gynekolog a stomatolog), jak se k lékaři zaregistrovat a s jakým časovým odstupem lze učinit novou registraci.
- Problematiku preventivních prohlídek – jak u lékařů primární péče, tak u screeningových vyšetření.
- Principy zdravotních služeb v lázních či ozdravovnách – jaké jsou indikace lázeňské léčby, jaký je postup úhrady, jak často lze léčbu čerpat, kdo vypisuje žádost, jak dlouho platí žádanka, co udělat, když žádanka vyprší, atd.
- Jakou platnost mají lékařské recepty a žádanky a poukazy na vyšetření/ošetření.
- Možnosti proplácení cestovních nákladů pojištěnců v souvislosti s poskytováním hrazených služeb.
- Systém zdravotnictví v ČR, včetně s tím související právní terminologie.
OZP: Asistenční služba
261 105 555
Telefonní linka je v provozu ve všední dny od 8 do 18 hodin, mimo to je ale možné 24 hodin denně kontaktovat službu prostřednictvím Vitakarty (odpověď praktického lékaře pojišťovna slibuje do 6 hodin, specialisty pak do 48 hodin), případně formulářem přes web nebo mailem.
Co můžete konzultovat?
- Konzultace s lékařem včetně zprostředkování druhého názoru lékaře
- Vysvětlení lékových interakcí
- Vyhledání lékaře a zajištění dopravní zdravotní služby
- Objednání k lékaři (objednání k lékaři na konkrétní datum a čas, dle volných kapacit smluvního poskytovatele)
- Poradna chronicky nemocných
- Zprostředkování prevence (objednání ke smluvním lékařům, kteří poskytují preventivní vyšetření a screeningů)
RBP: Lékař na telefonu
840 111 245
Funguje nonstop, pro klienty zdarma, případně za cenu hovoru.
Co můžete konzultovat?
- Akutní zdravotní problémy (neohrožující život)
- Příznaky nemocí
- Diagnózy a výsledky laboratorních testů
- Doporučení k léčbě a užívání léků
ČPZP: Zdraví v mobilu
Aplikace Zdraví v mobilu, prostřednictvím které mohou klienti pokládat dotazy lékařům různých odborností. Ti následně odpoví.