Pojišťovny nabízejí lékaře na telefonu. Vysvětlí zprávu od doktora, poradí s nárokem na lázně

Sdílet

Lékaři se snaží historky z ordinace alespoň anonymizovat
Autor: Depositphotos
Lidé, kteří chtějí zkonzultovat svůj zdravotní stav, nevyznají se v lékařské zprávě, nerozumí výsledkům laboratorního vyšetření, mohou využít službu lékaře na telefonu, který jim vše vysvětlí. Svým klientům ji nabízejí některé zdravotní pojišťovny.

Lékaře na telefonu mají zdarma k dispozici klienti čtyř zdravotních pojišťoven. Konkrétně jde o Zdravotní pojišťovnu ministerstva vnitra (ZPMV), Oborovou zdravotní pojišťovnu (OZP), RBP zdravotní pojišťovnu a Českou průmyslovou zdravotní pojišťovnu (ČPZP).

Co se dozvíte v článku
  1. Poradí, ale záchranku nenahradí
  2. Pomoc i s nalezením lékaře
  3. Dotaz prostřednictvím aplikace
  4. ZPMV: Lékař na telefonu
  5. OZP: Asistenční služba
  6. RBP: Lékař na telefonu
  7. ČPZP: Zdraví v mobilu

Poradí, ale záchranku nenahradí

S čím lékař této služby klientům pomůže? Především s ním mohou probrat svůj zdravotní stav, například ve chvíli, kdy nemají možnost se dostat ke svému lékaři. Všechny pojišťovny ale shodně upozorňují, že služba není náhradou za záchranku a při prudkém zhoršení stavu mají lidé vždy volat 155 nebo 112, případně se vydat za svým lékařem.

„Lékař na telefonu vám vysvětlí význam latinských pojmů z lékařské dokumentace, dále diagnózy (číselné kódy diagnóz), jejich možné následky a běžné postupy při léčení. Informuje o základních laboratorních vyšetřeních a o jejich účelu, vysvětlí zkratky a základní typy naměřených hodnot. Dozvíte se, jaká jsou rozmezí, ve kterých by se měl výsledek vašeho laboratorního vyšetření pohybovat a s čím by mohly souviset případné odchylky od normálních hodnot,“ uvádí ZPMV na svém webu.

Kam volat, když máte zdravotní potíže a nevíte, jestli to je na praktika, či záchranku Přečtěte si také:

Kam volat, když máte zdravotní potíže a nevíte, jestli to je na praktika, či záchranku

Koordinátor zjistí, co je podstatou dotazu, a pokud je schopen odpovědět, zodpoví ho. Pokud ne, domluví si s klientem čas, kdy zavolá zpátky, spojí se s lékařem a následně ve smluvený čas klienta a lékaře propojí.

Odborníci pomáhají také třeba vyhodnotit EKG křivku z chytrých hodinek, radí s lékovými interakcemi, preventivními prohlídkami, lázněmi i s tím, na co má člověk nárok v rámci zdravotního pojištění i fondů prevence.

Pomoc i s nalezením lékaře

Asistenční služba OZP kromě konzultací zdravotního stavu pomůže i najít smluvního lékaře. To je současně nejčastější záležitost, se kterou se klienti pojišťovny na službu obracejí. „Evidujeme celkem 18 tisíc požadavků ročně, z toho asi 12 tisíc požadavků bylo na zajištění lékaře,“ uvádí vedoucí asistenční služby OZP, lékařka Jana Ježková.

Dotaz prostřednictvím aplikace

Česká průmyslová zdravotní pojišťovna nabízí konzultace s lékařem prostřednictvím své mobilní aplikace Zdraví v mobilu. „V současné době je připraveno pro naše pojištěnce 14 odborností, například chirurgie, onkologie, gynekologie, stomatologie, urologie, revmatologie. Pro každou odbornost je nasmlouván lékař, který pojištěncům odpoví na položený dotaz v prostředí mobilní aplikace,“ vysvětluje mluvčí pojišťovny Elenka Mazurová

Aplikace je zdarma ke stažení na webu ČPZP a obsahuje i další funkce, například seznam lékařů, ke kterým klient dochází, nebo léků, které v posledním půl roce užíval.

Vojenská zdravotní pojišťovna svoji vlastní linku nemá, nicméně nabízí svým klientům přístup ke službě uLékaře.cz na tři měsíce zdarma. „Díky ní mají pojištěnci přístup k lékařskému poradenství online 24 hodin denně, včetně víkendů a svátků. Mohou se poradit s praktickými lékaři i specialisty, a to bez nutnosti osobní návštěvy ordinace. Součástí služby je také možnost asistovaného objednání k lékaři,“ popisuje tiskový mluvčí VoZP Josef Křivánek.

Máte v telefonu nějaká čísla, na která se dá volat v případě nouze

  • Ano, už dávno
    50 %
  • Ano, ode dneška
    0 %
  • Ne, až budu potřebovat, najdu si je
    50 %

Kam můžete zavolat? 

ZPMV: Lékař na telefonu

283 002 772

Funguje nonstop, pro klienty pojišťovny zdarma, případně za cenu hovoru na pevnou linku.

Co můžete konzultovat?

  • Konzultace zdravotního stavu a příznaků onemocnění, výsledků laboratorních vyšetření, léčiv, jejich nežádoucích účinků či interakcí, očkování
  • Jaké jsou lékařské postupy, všeobecné diagnostické postupy při daném onemocnění a obecné postupy léčby
  • Které výkony jsou hrazeny z veřejného zdravotního pojištění a do jaké výše a které výkony veřejné zdravotní pojištění nehradí, a to zejména z oblastí stomatologické péče a IVF (asistovaná reprodukce).
  • Jak funguje primární péče (praktický lékař pro děti a dorost, praktický lékař pro dospělé, gynekolog a stomatolog), jak se k lékaři zaregistrovat a s jakým časovým odstupem lze učinit novou registraci.
  • Problematiku preventivních prohlídek – jak u lékařů primární péče, tak u screeningových vyšetření.
  • Principy zdravotních služeb v lázních či ozdravovnách – jaké jsou indikace lázeňské léčby, jaký je postup úhrady, jak často lze léčbu čerpat, kdo vypisuje žádost, jak dlouho platí žádanka, co udělat, když žádanka vyprší, atd.
  • Jakou platnost mají lékařské recepty a žádanky a poukazy na vyšetření/ošetření.
  • Možnosti proplácení cestovních nákladů pojištěnců v souvislosti s poskytováním hrazených služeb.
  • Systém zdravotnictví v ČR, včetně s tím související právní terminologie.

OZP: Asistenční služba

261 105 555

Telefonní linka je v provozu ve všední dny od 8 do 18 hodin, mimo to je ale možné 24 hodin denně kontaktovat službu prostřednictvím Vitakarty (odpověď praktického lékaře pojišťovna slibuje do 6 hodin, specialisty pak do 48 hodin), případně formulářem přes web nebo mailem.

Co můžete konzultovat?

  • Konzultace s lékařem včetně zprostředkování druhého názoru lékaře
  • Vysvětlení lékových interakcí
  • Vyhledání lékaře a zajištění dopravní zdravotní služby
  • Objednání k lékaři (objednání k lékaři na konkrétní datum a čas, dle volných kapacit smluvního poskytovatele)
  • Poradna chronicky nemocných
  • Zprostředkování prevence (objednání ke smluvním lékařům, kteří poskytují preventivní vyšetření a screeningů)
Poznejte slavné české a slovenské lázně podle fotografií
Možná jste už v nějakých byli na léčebném pobytu, možná jste se tam vydali na wellness víkend, nebo aspoň na jednodenní výlet. Řeč je o lázních. Ty mají mnoho společného. Velice často jde o půvabná a klidná místa, kde se dá skutečně odpočinout.

RBP: Lékař na telefonu

840 111 245

Funguje nonstop, pro klienty zdarma, případně za cenu hovoru.

Co můžete konzultovat?

  • Akutní zdravotní problémy (neohrožující život)
  • Příznaky nemocí
  • Diagnózy a výsledky laboratorních testů
  • Doporučení k léčbě a užívání léků

ČPZP: Zdraví v mobilu

Aplikace Zdraví v mobilu, prostřednictvím které mohou klienti pokládat dotazy lékařům různých odborností. Ti následně odpoví.

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz. Zaměřuje se především na zdravý životní styl, pohyb a zdraví dětí. Mimo novinařinu pracuje také jako lektorka pohybových kurzů pro děti a rodiče.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).