Pokud děláte v restauraci tak trochu binec, není divu, že se vás chtějí zbavit. Není to ale tak jednoduché. A co když vás majitel prostě jenom nemá rád? Může vám zakázat vstup?
Pokud děláte v restauraci tak trochu binec, není divu, že se vás chtějí zbavit. Není to ale tak jednoduché. A co když vás majitel prostě jenom nemá rád? Může vám zakázat vstup?
Podobnou situaci viděl někdy v životě leckdo. Obsluha se nepohodla s hostem restaurace a snažila se ho dostat z podniku pryč. Na co má personál právo a co už zavání porušením zákona?
Ta historka vypadá jednoduše, ale ve skutečnosti je dost složitá. Majitel restaurace v jednom menším městě se nepohodl s tamní radnicí, šlo snad o výši nájemného za zahrádku na obecním chodníku. Když pak k němu zavítal na oběd jeden z radních, hospodský neudržel emoce na uzdě a místo toho, aby zachoval dekorum, úředníka prostě vyhodil, přičemž dokonce použil mírného násilí.
„Zní to logicky, byl naštvaný a je to jeho podnik, nicméně ve skutečnosti nesympatického hosta takhle vyhodit nemůžete. Nejde ani tak o použití násilí, to je samozřejmě také špatně, ale vadilo už to, že se ho snažil přimět k odchodu proti jeho vůli,“ vysvětluje právnička Monika Sýkorová. Restaurace sice není veřejným prostorem v tom smyslu, jakým jim jsou třeba zastávky veřejné dopravy, nicméně tím, že někdo poskytuje, byť ve svém podniku, služby či něco prodává, uzavírá vlastně takovou nepsanou smlouvu. Na druhé straně stojí zákazník, který akceptuje dané podmínky – těmi je třeba prostředí, v němž se jídlo a pití podává, či jeho ceny.
Majitel však může samozřejmě slušně hosta požádat o to, aby z podniku odešel a vysvětlit mu své důvody, je však na hostovi, zda podobnou prosbu vyslyší. Příčiny mohou být různé, majitelům může vadit to, že host je nemytý a odrazuje ostatní zákazníky, krká při jídle či třeba je příliš hlučný.
„Já jsem takto nedávno požádal o odchod hosta, který přišel do podniku už hodně opilý. Asi si trochu spletl dveře, někde ve čtyřce by se to možná sneslo, v naší restauraci, kam chodí na obědy rodiny s dětmi a na večeři místní honorace, to bilo do očí,“ vysvětluje jeden kutnohorský restauratér.
Opilého muže středních let dle svých slov požádal, aby odešel a zároveň s ním krátce pohovořil na téma „den, kdy se nic nedaří“, což muž ocenil a slíbil, že se někdy staví, až bude střízlivý. V případě, že už si host objednal, má však každopádně právo na to, aby si své jídlo snědl a nápoje vypil, protože objednávkou de facto došlo k uzavření oné výše zmíněné smlouvy.
Zvláštní kategorii tvoří snaha zakázat někomu vstup do restaurace nebo jiného typu podniku kvůli rasové příslušnosti. Ani tady samozřejmě není možné hosta jen tak vyhodit či ho odmítnout obsloužit. To samozřejmě neplatí v případě, že by se tito hosté nechovali v souladu s dobrými mravy. „Není však možné zakázat jim vstup preventivně,“ dodává právnička.
Někteří majitelé občerstvoven se brání vstupu nezvaných hostů tím, že je označují jako soukromý klub. Ani s tímhle trikem to však není tak snadné. „Označení, to jsou vlastně jen slova, důležité je, jak to v podniku funguje,“ říká právnička Sýkorová s tím, že pokud je zjevné, že jde o normální hostinec, platí pro něj úplně normální pravidla.
Někdy však nehraje roli antipatie mezi obsluhou či majitelem podniku a hostem, ale jeho chování je skutečně nesnesitelné či dokonce nebezpečné, pokud je nevítaný host agresivní a hrozí, že se s někým porve či že bude dejme tomu házet židlemi. V takovém případě má majitel či jím zaměstnaná obsluha právo hosta vykázat. Už proto, že zákon jako jednu z povinností komukoli předepisuje, že by měl předcházet škodám.
Pokud návštěvník neuposlechne výzvy k tomu, aby podnik opustil, může personál restaurace zavolat policii či městské strážníky. „Jedině ti mají pravomoc posoudit, zda host překračuje zákon a buď ho jen z podniku vykázat, případně mu také dát pokutu,“ vysvětluje právnička Markéta Sýkorová.
Na druhou stranu, ochranka někde v baru, byť by se tvářila sebeostřeji, pravomoci srovnatelné s policií nemá ani omylem. „Znamená to, že se vůči zákazníkům nemůže chovat jinak než třeba číšník a v případě, že je host například vulgární a odmítá opustit podnik po dobrém, měla by i ona zavolat policii,“ vysvětluje Markéta Sýkorová. Jinými slovy, ochranka se musí řídit zákonem, podle něhož se na ni pohlíží jako na kteroukoli fyzickou osobu, která pracuje dle pokynů svého zaměstnavatele. „Pokud by ochranka na hosty použila násilí či dokonce vytáhla zbraň, mohla by se dopustit přestupku nebo dokonce trestného činu,“ varuje právnička.
Už vás někdy nechtěli pustit do nějakého podniku, nebo vás chtěli „vyprovodit“? Setkali jste se situací, kdy byste uvítali, aby některý host restauraci opustil?
Pro tištěná i webová média píše od poloviny 90. let. Ve svých textech se věnuje zejména rodinné problematice, výchově dětí, zdraví a životnímu stylu.
Internet Info Vitalia.cz (www.vitalia.cz)
Chytře na život. ISSN 1802-8012
Copyright © 2009 – 2019 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena. Vitalia.cz využívá zpravodajství ČTK