Hlavní navigace

Jsou svaly těžší než tuk? 5 největších mýtů o tělesném tuku

Susan Bowermanová

Hodně se o něm mluví a téměř všichni se ho snaží zbavit. Přitom se o něm šíří tolik nepřesností. Řeč je o tělesném tuku.

Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Co tuk vlastně je, proč ho tělo tvoří a je vůbec zdravé se ho zbavovat? Na tyto otázky si dokáže odpovědět jen zlomek lidí. Toto je pět zřejmě nejrozšířenějších mýtů na téma tělesného tuku:

5 největších mýtů o tělesném tuku

1. Pokud přestanete cvičit, vaše svaly se přemění na tuky

Na první pohled se to tak může zdát. Díky silovému tréninku dochází ke stavbě a obnově svalové hmoty. Polevíte-li ve svém úsilí tím, že vyřadíte fyzickou aktivitu ze svého života, vaše svaly začnou poměrně záhy slábnout. Mezi svalovými vlákny se pak může začít usazovat tuk. Pozor ale! Svalové a tukové tkáně nejsou zaměnitelné. Proto se svaly nikdy nepřemění na tuky.

Galerie: K čemu vede šílené hubnutí

2. Tuky můžete shazovat v konkrétních partiích

Pokud se při cvičení zaměříte na břišní svaly nebo nohy, tyto konkrétní partie se vám vyrýsují a budete vypadat štíhlejší. Pravdou ale je, že pokud se snažíte snížit váhu, zbavujete se tuku rovnoměrně po celém těle. Cílené spalování tuků není možné, proto si tělo své křivky zachová, i když jste v tréninku. Silueta, která je pro vás charakteristická, vám tedy zůstane, pouze se úměrně zmenší.

3. Tukové buňky slouží pouze k ukládání tuků

Ještě nedávno se mělo za to, že tukové tkáně jsou pouze výsledkem příjmu přebytečných kalorií a pro tělo nemají význam. Nyní už víme, že tukové buňky produkují množství hormonů, které se uvolňují do krevního oběhu a vysílají důležité signály ostatním částem těla.

Ty mohou mít dalekosáhlé důsledky pro naše zdraví, protože ovlivňují například metabolismus a tím i dlouhodobou regulaci tělesné hmotnosti. Navíc tuk se v tkáních pouze nehromadí. Neustále se přemisťuje do buněk nebo ven z nich podle toho, co zrovna tělo potřebuje.

4. Tuku v těle byste měli mít co nejméně

Je sice pravdou, že příliš mnoho tělesného tuku může ohrozit vaše zdraví, ale bez něj se náš organismus neobejde. Podporuje totiž důležité funkce. Vytváří hormony nezbytné k fungování těla, uchovává vitamíny rozpustné v tucích (A, D, E, K), poskytuje ochranu před chladem v zimních měsících a chrání nejen životně důležité orgány, ale například i chodidla. Zdravá hodnota tělesného tuku je kolem 15 % u mužů a 22 % u žen.

5. Tuk váží méně než svaly

Tento mýtus slýcháme opravdu často. Technicky to ale není správně. Kilo zůstane kilem, ať děláme, co děláme.

Pravda je taková, že tuk má menší hustotu než sval. To znamená, že kilogram tuku zabere v těle více místa než kilogram svalů. To je také důvod, proč svalnatí lidé většinou váží více, než byste hádali. V jejich těle je v malém objemu namačkaná vysoká hmotnost svalů.

Galerie: Kolik toho sní ženy různé velikosti?