Hlavní navigace

Spotřebitelský trh v ČR? Úrovní na chvostu Evropy

Redakce

Česká republika se zařadila po bok nejchudších států EU, jako je Bulharsko či Rumunsko. Evropská komise ve své pravidelné hodnotící zprávě o spotřebitelských trzích zemí EU přisoudila České republice až 23. příčku. Úroveň spotřebitelského trhu v naší zemi je tak dle EU hluboko pod unijním průměrem, informuje časopis dTest.

Doba čtení: 1 minuta

Česká republika se zařadila po bok nejchudších států EU, jako je Bulharsko či Rumunsko.

Evropská komise ve své pravidelné hodnotící zprávě o spotřebitelských trzích zemí EU přisoudila České republice až 23. příčku. Úroveň spotřebitelského trhu v naší zemi je tak dle EU hluboko pod unijním průměrem, informuje časopis dTest.

Zpráva vychází z odpovědí spotřebitelů i prodejců na otázky zaměřené například na vymahatelnost práva, řešení stížností, bezpečnost výrobků a důvěru v prodejce a státní orgány. Ideálu se nejvíce blíží Velká Británie, kde ukazatel spotřebitelských podmínek meziročně poskočil na 74 %, na opačném konci se krčí Bulharsko se 42 %, avšak rostoucí tendencí. Značně nelichotivý je výsledek České republiky, která s pouhými 52 % zabírá 23. místo.

Kde nechali zákonodárci díru? Na prodej zvířat platí dvouletá záruka

„Alarmující je taktéž poznatek zprávy o tom, že evropští prodejci značně přeceňují svoji orientaci ve spotřebitelském právu,“ říká Martina Vernerová, vedoucí poradenské linky časopisu dTest, a dodává:.„Celých 82 procent prodejců považuje své znalosti za dobré, přitom ale jen 28 procent z nich dokázalo správně odpovědět na základní dotaz, týkající se lhůty pro odstoupení od smlouvy uzavřené přes internet.“ 

Spotřebitelé prodejcům nevěří

Do podprůměrných čísel se Česká republika dostává u odpovědí na dotazy ohledně důvěry spotřebitelů: jen 51 % českých spotřebitelů věří, že prodejci budou dodržovat své povinnosti a respektovat práva na ochranu spotřebitele.

Podle hodnotící zprávy zaostává ČR také ve výši státní podpory spotřebitelských organizací, která se v rámci EU pohybuje v  rozmezí od 2 do 2122 eur na 1000 obyvatel, v případě České republiky se jedná o 56 eur.

„Výsledky pro Českou republiku celkově nedopadly nejlépe a ukazují, že je na poli ochrany spotřebitele stále na čem pracovat,“ shrnuje Vernerová.