Na nespavost platí bylinky, salát a šlapání vody

Autor: Photl.com

Nemůžete spát a zobete prášky? Zkuste to jinak. Do říše snů vás ukolébá voňavá koupel, bylinkový čaj i krátká chůze v ledové vodě.

Plno lidí spěchá. Snad každý třetí si stěžuje na nervozitu a poruchy se spánkem. Opakované potíže s usínáním a nepřerušovaným spánkem nutí mnoho lidí užívat nějaký lék z lékárny. Tyto chemické prostředky, ale nejsou, obzvláště pokud se užívají často a dlouhodobě, bez vedlejších účinků. Příroda nám ve své štědrosti nabízí celou plejádu bylinek, které velmi šetrně pomáhají navodit krásné sny…

Kolik hodin denně potřebujeme spát?
  • Novorozenci spí obvykle 16–20 hodin denně.
  • Malé děti potřebují spát 10–12 hodin denně.
  • Větší děti a dospělí (13–30 let) potřebují spát asi 8 hodin.
  • Člověk ve věku kolem 30 až 40 let spí zhruba 6–7 hodin denně.
  • Po čtyřicítce potřebné množství spánku opět lehce stoupá.
  • To pokračuje až do věku 70 let, kdy zase začíná klesat.

Množství spánku potřebné pro dobré zdraví závisí mimo jiné na věku. Zvyšování a snižování potřeby spát může souviset s metabolismem mozku. Čím je aktivnější činnost mozku, tím se zvyšuje potřeba spánku. Mozek velmi malých dětí je dvakrát aktivnější než mozek mladých lidí, proto potřebuje spánku dvojnásobné množství.

K tématu: Proč je chyba, aby si děti dělaly úkoly večer

Co narušuje spánek?

Důvodem potíží se spánkem většinou bývají psychické problémy, tedy starosti, dlouhodobý stres, přetížení, strach a úzkosti, trápení, nespokojenost, celkový neklid. Spánek negativně ovlivňuje i večerní přejídání, nadměrné popíjení kávy, kofeinových nápojů i alkoholu a fyzická onemocnění. Na kvalitu spánku, mají v neposlední řadě vliv i vnější podněty, jako je hluk, světlo, vzduch a teplota v ložnici i kvalita matrace.

Nespavost má obvykle tři podoby:
  • člověk nemůže usnout, místo spánku se převaluje,
  • člověk normálně usne, ale během noci se opakovaně budí,
  • člověk se probouzí příliš brzy a pak už neusne.

Velmi důležité je celkové uvolnění a příprava na spánek, protože člověk, který je napjatý a plný starostí z ukončeného dne, nemůže najít potřebný klid. Tyto přírodní receptury a domácí prostředky nám mohou při neklidu a nespavosti opravdu pomoci:

Bylinky na nespavost

Čaj na dobrou noc

Potřebujeme: 1 lžičku meduňky, 1 lžičku heřmánku, 1 lžičku chmelových šišek, půl lžičky kořene kozlíku, 2 dl vroucí vody
Postup: Léčivky smícháme dohromady, pak je přelijeme vroucí vodou a vše necháme 15 minut louhovat. Poté scedíme a popíjíme po doušcích asi hodinu před plánovaným ulehnutím.

Kapičky na dobrou noc

Potřebujeme: 1 lžičku meduňky, 1 lžičku kořene kozlíku, 1 lžičku chmelových šišek, 1 lžičku levandule, 1 lžičku máty, 2 dl 60% lihu či ovocné pálenky
Postup: Bylinky smícháme, přelijeme lihem a vše necháme 14 dní louhovat. Nesmíme zapomenout 2 x denně protřepávat, aby se uvolnily léčivé látky. Po uplynutí této doby přecedíme a při potížích se spaním užíváme 30 kapek asi půl hodiny před plánovaným ulehnutím. Chroničtí nespavci si mohou nakapat až 60 kapek.

  • Tip: Všechny uvedené bylinky jsou k dostání v bylinkářstvích, lékárnách či prodejnách se zdravou výživou.

Cesta k voňavému spánku

Uklidňující večerní koupel nás může příjemně ukolébat a zklidnit před usnutím.

Bylinková večerní koupel

Potřebujeme: 3 lžíce meduňky, 3 lžíce máty, 1 lžíci levandule, 1 lžíci chmelových šišek, 1 lžíci květu lípy, 3 lžíce medu, 2 litry vroucí vody
Postup: Bylinky smícháme a přelijeme vroucí vodou, přidáme med a vše necháme 2 hodiny louhovat. Poté přecedíme a nalijeme do vody ve vaně (37–38 stupňů Celsia). Koupel by měla trvat 15 minut. Provádíme si ji tak půl hodiny až hodinu před plánovaným ulehnutím.

Koupel na dobrou noc

Potřebujeme: 2 lžíce oleje nebo smetany, 3 kapky éterického oleje z levandule, 1 kapku éterického oleje z meduňky, 2 kapky éterického oleje z ylang- ylangu
Postup: Přísady smícháme dohromady, vzniklou směs přidáme do vody ve vaně. Koupel by měla trvat 15 minut.

  • Pozor: Éterické oleje musí být 100% přírodní!

Pozor na stravovací návyky

Je známo, že bohatá večeře krátce před odchodem do postele může vést ke špatnému usínání, nespavosti i nočním můrám. Nejnevhodnější jsou sladkosti, protože cukr nabuzuje a zatěžuje organismus. Ideální volbou je proto lehká večeře.

serial_prilohy

Klidný spánek podporuje hlávkový salát. Obsahuje totiž složky, které se svým chemickým složením podobají opiu, aniž by však měly jeho vedlejší účinky. Proto tato zelenina uklidňuje, pomáhá dobrému spaní a uvolňuje veškeré křeče.

Večerní šejk

Potřebujeme: 5 listů hlávkového salátu, 1 dl šťávy z mrkve, 1 dl šťávy z řepy
Postup: Přísady smícháme a rozmixujeme, hotový nápoj ihned vypijeme.

Tipy pro klidný spánek

Uspat nás mohou vhodné zvukové vjemy. Zvuky vytvářejí vibrace, které vstupují hluboko do organismu a mají silný účinek na lidskou psychiku. Pomáhají uvolňovat potlačené energie a negativní emoce. Uvolňují endorfiny a přinášejí do mysli klid. Uvolněním mysli se následně harmonizují i tělesné funkce. Jestliže patříte mezi chronické nespavce, zklidnit mysl a uvolnit tělo vám pomohou například zvuky moře, hlasy delfínů, zpěv ptáků, hra na hudební nástroje – tibetskou místu, bubínky, flétnu… Stačí si dát do ložnice přehrávač (notebook rozhodně nedoporučuji) a potichu si zapnout příslušné CD, položit se a začít se soustředit pouze na dech a příjemné tóny.

Vzduch a pohyb

Dopřejme si denně aspoň 30 minut svižné chůze na čerstvém vzduchu. Čerstvý vzduch a pohyb se postarají o to, že si „vyčistíme hlavu“ a večer budeme příjemně unavení.

Šlapání vody

Asi půl hodiny před plánovaným ulehnutím si dopřejeme krátkou chůzi ve studené vodě, maximálně 1 až 3 minuty, rozhodně ne déle! Otrlejší jedinci mohou chodit i v rose či sněhu. Pak si vytřeme nohy hrubým ručníkem a už zůstaneme v teple.

Osvědčené večerní rituály

Večerní relaxace s knihou, příjemnou hudbou či milováním jsou účinné techniky na všechny druhy nespavosti. I takový „romantický večer při svíčkách“ dokáže opravdové zázraky.

Bylinkový polštářek

Malý povlak na polštářek nebo látkový sáček naplníme směsí levandule, meduňky, heřmánku a zašijeme ho. Polštářek si položíme na postel, kde se rozvine jeho uklidňující vůně. Bylinky je třeba každé čtyři týdny vyměnit.

Čtěte dále: Chcete usnout? Čtěte nudnou knihu
3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 8. 2. 2014 10:39