Hlavní navigace

Místo potravin kupujeme iluzi a vzduch – které obaly jsou nejvíc "nafouknuté"?

23. 11. 2011

Sdílet

 Autor: www.dtest.cz
Čím větší obal, tím nápadnější, tím víc místa pro obchodní sdělení a hlavně – véééliká krabice budí zdání, že si zákazník za své peníze odnáší hóóódně jídla. Jenže obal není obsah.

Někteří výrobci klamou zákazníka. Zboží zabalí do veliké krabice, kelímku, sáčku… a uvnitř najdete malý podíl výrobku samotného, zato spoustu vzduchu.

Časopis dTest spustil proto v loňském roce kampaň Vzduch, zaměřenou na výrobky prodávané v nadměrných obalech. Současně vyzval spotřebitele, aby pomohli ukázat na případy takových výrobků a zasílali do redakce jejich fotografie i další informace. Nyní na svých webových stránkách www.dtest.cz/nad­merne-obaly zveřejňuje databázi „vzdušných“ výrobků.

Je to klamání spotřebitele

Kupujete vzduch? Nadměrné obaly z galerie dTestu
Autor: www.dtest.cz

Kupujete vzduch? Nadměrné obaly z galerie dTestu

Sáčky, dózy i krabice, do kterých by se vešlo někdy o polovinu, někdy i několikanásobně více prodávaného obsahu. Na pultech obchodů se s tím setkal už asi každý. Z pohledu výrobců a dodavatelů je důvod zřejmý: větší obal je na pultech nápadnější, je na něm více místa pro obchodní sdělení a hlavně budí zdání, že si spotřebitelé za své peníze odnášejí výrazně více výrobku, než tomu ve skutečnosti je. Výrobci také někdy využívají jednu velikost obalu (například u potravinových doplňků) pro produkty, které mohou mít různý objem.

„Pokud se na danou záležitost podíváme z pohledu zákazníka, nemůžeme s takovou praktikou souhlasit,“ říká spolupracovník časopisu dTest Jan Richtr. „Jedná se podle našeho názoru často o klamavou praktiku, které se výrobci podle zákona nesmějí dopouštět,“ dodává. Časopis dTest nechce toto nežádoucí chování tolerovat, a proto spustil průběžně doplňovanou databázi, která na výsledky klamavých praktik poukazuje.

Problematiku nadměrných obalů řeší v České republice zákon č. 477/2001 Sb., o obalech. Tento zákon mimo jiné stanoví, že osoba, která uvádí na trh obal, je povinna zajistit, aby hmotnost a objem obalu byly co nejmenší. Zdánlivě je tento problém legislativně podchycen, uvedl časopis dTest při zahájení akce Vzduch. V praxi je to ovšem obtížnější. Šéfredaktorka časopisu dTest Ida Rozová vysvětluje: „Porušení této povinnosti u nás může být pokutováno pouze tehdy, dopustí-li se takového deliktu osoba, která na trh uvádí obal, tedy podnikatel, který dováží či vyrábí a prodává samotné obaly, a nikoli již podnikatel, který obal koupí a výrobek dodá do obchodní sítě.“ Praktiky prodejců by proto neměly zůstat bez povšimnutí.

Kupujete potraviny ve zbytečně velkém obalu?

V databázi dTestu je už na padesát výrobků prodávaných v obalu, který je jim značně velký. Často se jedná o potravinářské výrobky, doplňky stravy a podobně. Sušenky, krupicové kaše, mléčné výrobky, kakaové prášky, kukuřičné lupínky, čaje…

Pokud máte dojem, že taky platíte za vzduch a že vás někdo tak trochu tahá za nos (nebo peněženku), můžete do galerie rovněž přispět. (Své podněty můžete poslat buď na e-mailovou adresu vzduch@dtest.cz, případně přímo na webové stránce www.dtest.cz/nad­merne-obaly.)

„Problematika má rovněž aspekt ekologický,“ připomíná Jan Richtr. „Na výrobu se spotřebuje zbytečně velké množství obalového materiálu a kamiony pak vozí poloprázdné krabice. Velké množství obalů je třeba v lepším případě recyklovat, v tom horším končí na skládkách.“ 

Co vy na to? Neměly by obaly odpovídat obsahu?

Autor článku

Šéfredaktorka serveru Vitalia.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).