„Klientky jsme poučili.“ Pojišťovnám se nechce do trestání ordinace s poplatky

3. 3. 2025

Sdílet

Ruka držící dvě stě korun českých
Autor: Depositphotos
Když jedna z pražských gynekologií zavedla pro své klientky plošný poplatek 300 Kč nad rámec „nadstandardu“ k prevenci, nastal poprask. Po čtyřech měsících se ale ukazuje, že pacientky, které chtěly nápravu, v tom zůstaly samy. Ordinace se zatím jakémukoliv potrestání vyhnula.

Zdravotnické zařízení GP Medical, kde ordinují manželé Kolkovi, loni na podzim klientky obeslalo s oznámením, že jim při každé návštěvě bude účtovat poplatek 300 Kč za komfortní a nadstandardní služby. Mezi nimi zmiňovala i tak samozřejmé služby, jakými jsou objednání na čas, v pozdních odpoledních hodinách či objednání telefonicky, SMS nebo e-mailem.

Reakce části žen na sebe nenechala dlouho čekat a nespokojené klientky se obrátily na zdravotní pojišťovny, pražský magistrát, ale i na Ministerstvo zdravotnictví. Z toho přišla jasná odpověď: To, co ordinace zavedla, je nelegální (odpovědi úřadů jsme přinesli v tomto textu).

Plošný poplatek 300 Kč přitom není jedinými vybíranými penězi ze strany GP Medical. Ordinace žádá také 150 Kč za preventivní prohlídku (s tím, že klientka si platí nadstandard v podobě plastového vaginálního zrcadla) nebo oznámila, že bude vybírat 1000 Kč za to, že žena nedorazí bez omluvy.

Protože magistrát, který klinice udělil souhlas s poskytováním zdravotních služeb, a pojišťovny, které ve smlouvách obecně zakazují výběr nelegálních plateb, stížnosti žen řešily, po čase jsme je oslovili s otázkou, jak jejich prověřování dopadlo.

Platíte u svého gynekologa roční poplatek?

  • Ano, přes 1000 korun
    13 %
  • Ano, do 1000 korun
    10 %
  • Ne, jen například za zrcadla
    48 %
  • Ne, neplatím nic
    29 %

Pojišťovny: Poučily jsme klientky

Pražský magistrát v řešení stížností zatím pokračuje. Šetření podnětů týkajících se činnosti společnosti GP Medical s. r. o. jsme dosud neuzavřeli. S ohledem na dosavadní vývoj však předpokládáme, že se tak stane do konce března, sděluje jeho mluvčí Vít Hofman. Počet stížností zaslaných na magistrát stále čítá do deseti, žádné další po Novém roce nepřibyly.

Naopak uzavřené je vyřizování ve zdravotních pojišťovnách. Výsledkem je, že ordinace Kolkových o žádné platby ze zdravotního pojištění nepřišly, smlouvy s GP Medical pojišťovny kvůli poplatkům nezrušily ani nepozměnily. Aktivní ale byly směrem k ženám, kterým zodpověděly otázky a poučily je o právech.

VZP podrobně klientkám, které se na ni obrátily se stížností nebo dotazem, vysvětlila celou problematiku a upozornila je na jejich práva, říká mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) Viktorie Plívová. VZP rovněž zahájila na základě zaslaných stížností s daným poskytovatelem zdravotní péče jednání, během nichž byl upozorněn na povinnosti vyplývající z platné legislativy v oblasti poplatků. VZP provedla u poskytovatele cíleně zaměřenou revizi (výsledky není možné podrobněji komentovat) a nadále jeho činnosti monitoruje, dodala. Postup pojišťovny byl podle mluvčí ovlivněn i tím, že žádná ze stížností se netýkala již vybraného poplatku lékařem.

Na klientky apelovala také Česká průmyslová zdravotní pojišťovna (ČPZP).Konkrétní případy nejsme oprávněni bez svolení smluvního partnera komentovat. Obecně máme takovýchto podnětů minimum, pojištěnkám vysvětlujeme, že poskytovatel zdravotních služeb, v tomto případě gynekologická ambulance, může vybírat poplatky pouze za nadstandardní výkony, říká mluvčí Elenka MazurováŽenám také pojišťovna radí, jak mají v případě poplatků postupovat. Vzhledem k tomu, že pojištěnky nás již následně nekontaktovaly, věříme, že vše bylo vyřešeno k jejich spokojenosti, dodává k GP Medical Mazurová.

Po vyhodnocení všech došlých podnětů můžeme říci, že k žádnému faktickému porušení smluvního vztahu s OZP ze strany společnosti GP Medical nedošlo. Od žádné klientky jsme neobdrželi podnět v tom smyslu, že by tato společnost od ní skutečně požadovala přímou platbu za zdravotní služby standardně hrazené, sděluje za Oborovou zdravotní pojišťovnu (OZP) mluvčí František Tlapák.

Vysvětluje, že všem klientkám, které se na OZP obrátily, pojišťovna odpověděla na dotazy. Ty se týkaly zejména oprávněnosti vybírání přímých plateb za péči hrazenou z veřejného zdravotního pojištění. OZP také konfrontovala GP Medical s jejím e-mailem o plošném vybírání 300 Kč a 23. listopadu 2024 firmu písemně upozornila na to, že pokud přistoupí k vybírání přímých plateb za hrazenou péči, bude to považovat za porušení smluvního vztahu a vyvodí z toho důsledky. Hraničním řešením může být ukončení smluvního vztahu, dodává František Tlapák. Pojišťovna u GP Medical ale něco takového neudělala, protože provozovatel několika ordinací jí písemně sdělil, že peníze požaduje pouze za jí (a ostatními pojišťovnami) nehrazené služby.

Neplacení není důvod k neošetření

Pojišťovny se ovšem zabývaly jen částí prohřešku. Zákon i smlouvy, které s nimi ordinace podepisují, totiž říkají kromě toho, že nesmí vybírat peníze za hrazené služby, také to, že jakýmikoliv platbami nesmí podmiňovat poskytnutí hrazené péče.

Poskytovatel je vždy povinen poskytnout služby hrazené plně nebo částečně zdravotní pojišťovnou, nezávisle na tom, zda se pojištěnec rozhodl čerpat služby nabízené ze strany poskytovatele jako nadstandardní, píše třeba Ministerstvo zdravotnictví ve svém starším, ale stále aktuálním vyjádření věnovaném poplatkům (vyjádření najdete zde).

Čtenářky Vitalia.cz a klientky GP Medical neuváděly, že by je tamější lékaři odmítali ošetřit. Z některých zkušeností i samotného e-mailu rozeslaného loni na podzim ordinací ale vyplývá, že s platbami nebyly seznámeny jako s něčím, co není nutné hradit. Některé ženy dle vlastních slov poté požadavek na zaplacení nerozporovaly, protože se nechtěly dostat do konfliktu nebo nevěděly a nebyly ordinací informované, že peníze hradit nemusí.

Vitalia.cz v minulosti oslovila i spolumajitele GP Medical, lékaře Petra Kolka, ten na otázky k poplatkům ale neodpověděl.

Galerie: Poplatky v GP Medical

Některé ženy platí, jiné ne

A jak tedy funguje ordinace nyní po vlně kritiky a upozornění ze strany pojišťoven? O informace se s Vitalia.cz po Novém roce podělily dvě čtenářky a zároveň pacientky GP Medical. Jejich zkušenosti se ovšem rozcházejí. 

Do ordinace docházím už několik let a dnes jsem byla zaskočena při preventivní prohlídce. Poplatek 300 Kč je vybírán za údajně nadstandardní služby (voda v čekárně, Wi-Fi zdarma, rychlé objednání apod.). Zároveň mne nechali v ordinaci podepsat souhlas s poplatkem a pokutou za pozdně zrušený termín návštěvy (pod 24 hodin před termínem) ve výši 1000 Kč. Do přečtení vašeho článku jsem popravdě netušila, že by mohlo jít o nezákonné poplatky, uvádí čtenářka, jež do redakce napsala na konci ledna 2025 s tím, že nyní řeší, jak se z pokuty vyvázat.

Po objednání již v říjnu jsem dnes absolvovala pravidelnou roční preventivní prohlídku a nic jsem neplatila. Ani zrcátka 150 Kč jako před rokem, ani od listopadu avizovaných 300 Kč za návštěvu ordinace, dodává jiná žena, která redaktorce napsala v polovině února.

Sanopz, OÚNZ, MRI. Zkuste kvíz o zkratkách, které souvisí se zdravotnictvím.
Milujete knihy a seriály ze zdravotnického prostředí? Pak by pro vás náš test mohl být hračkou, protože zkratky týkající se medicíny vám nejsou cizí.

Rozdílné zkušenosti dvou návštěv uskutečněných v GP Medical během necelých tří týdnů ukazují, že žena, která má štěstí na recepční, nebo ta, která sdělí, že si nadstandard nepřeje, peníze nehradí. Zaměstnanci gynekologické ordinace nejspíše ví, že na vybírání či vymáhání plateb nemají nárok. Tedy až na situaci, kdy pacientka podepíše souhlas se smluvní pokutou za pozdně zrušený termín (o tom, jak fungují smluvní pokuty, jsme psali třeba zde).

Rozdíl dokládá také to, že obrana vlastních práv je plně v rukou pacienta. V ordinaci se až na výjimky to, že poplatky hradit nemusí, nedozví a jednání zdravotních pojišťoven k tomu, že by lékař s vybírání poplatků přestal, nevede.

Výsledkem je zmatek a náhodné vybírání peněz od těch pacientů, kteří poplatky skousnou, aby se nemuseli s lékařem hádat, nebo o jejich nelegálnosti nevědí, takže platbu mylně pokládají za nutnou.

Autor článku

Redaktorka Vitalia.cz. Vystudovala žurnalistiku a češtinu na Univerzitě Palackého v Olomouci, pracovala v Deníku, na webu TV Nova a iDNES.cz. Píše o zdravotnictví. Je držitelkou novinářských cen Psychiatrické společností ČLS JEP za rok 2021 a 2022. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).