Co dostanete, když si koupíte harmonizovanou­ vodu?

Na internetu je předmětem vtipů. Když před rokem společnost Fruitisimo uváděla na trh svoji „harmonizovanou vodu“, nebála se odvážných tvrzení. Dnes už je opatrnější.

Řetězec ovocných barů Fruitisimo od loňského června prodává harmonizovanou vodu. Dle výrobce během stáčení protéká přes krystaly drahých kamenů ametystu a křišťálu a je tak údajně obohacena o pozitivní vlastnosti, „které jsou těmto polodrahokamům přisuzovány“. „Vodu harmonizovanou ametystem si do svého pitného režimu zařaďte, když se potřebujete soustředit a zklidnit svou mysl. Fialový polodrahokam podporuje logické myšlení, střízlivé uvažování, neutralitu a zároveň rozhodnost. Voda stáčená přes ametyst se hodí také k léčbě hrtanu, mandlí a celkové podpoře imunitního systému, protože ametyst odstraňuje negativní energie z těla,“ tvrdilo Fruitisimo v tiskové zprávě.

„S vodou harmonizovanou křišťálem zaženete žízeň, zbavíte se negativní energie a zároveň dobijete tu pozitivní. Křišťál pomáhá sebezdokonalování. Po několika doušcích se budete cítit klidní a trpěliví. Čirý křišťál je považován za velmi univerzální kámen, který pozitivně působí při všech zdravotních potížích. Po vodě harmonizované přes křišťál určitě sáhněte při potížích se štítnou žlázou, srdcem, zažívacím ústrojím či při bolestech hlavy,“ uváděla firma o druhém typu vody.

Veolia za třicet šest korun

Lahvička „zázraku“ (0,6 litru) stojí v ovocných barech Fruitisima třicet šest korun. „Fruitisimo harmonizovaná voda v našem sortimentu nahradila dražší vodu Vittel, zákazníkům jsme tak nabídli vodu s nižší cenou,“ říká marketingová manažerka Veronika Horská. Hodí se podotknout, že zmíněná voda Vittel je francouzská přírodní minerálka a jako taková obsahuje řadu minerálních látek.

„Pokud se podíváte na ceny půllitru vody v jiných řetězcích, zjistíte, že naše voda patří k průměru,“ dodává manažerka. Co přesně za tuto „nižší, průměrnou“ cenu dostanete? Vodu společnosti Veolia.

Ve Fruitisimu popisují její další úpravu následovně: „Tato voda před samotným stočením do lahví projde dvěma cykly. Prvním je třífázová filtrace, kdy je upraveno i samotné pH vody. Následuje proces harmonizace se vzácnými nerosty. Princip této metody harmonizace (neboli Juwelizace) je velmi jednoduchý a založený na tom, že vzácné nerosty mají určitou frekvenční vibraci, kterou je voda – jako surovina – schopna převzít. Podle informací čerpaných z odborné literatury, zabývající se využitím vzácných nerostů, pak voda může touto úpravou lépe fungovat v našem těle,“ tvrdí manažerka.

Podle Jany Ježkové, předsedkyně Svazu minerálních vod, je tato odpověď velmi mlžící. Pitná voda dodávaná do vodovodní sítě, běžně chemicky upravována a prohnaná filtrem, který je naplněný nerosty, je prostě pitná voda.

„Než se stane z dešťové vody přírodní minerální voda, trvá to desítky až stovky let, kde na obrovské ploše – infiltračním území – se voda díky přírodnímu filtru obohatí o minerální látky,“ pochybuje Jana Ježková o možném efektu „harmonizace“. Již v loňském roce upozorňovala společnost Fruitisimo na nesprávnou prezentaci jejich vody. Výrobce totiž může na etiketě, ale i všech ostatních propagačních a reklamních materiálech, použít pouze schválená tzv. zdravotní či léčebná tvrzení. „Domnívám se, že nemohou dosáhnout na žádný benefit z vody, která proteče přes tyto minerály, protože to by voda musela být prokazatelně obohacena o minerály v množství, které by je opravňovalo k použití schválených tvrzení pro jednotlivé minerály. A k tomu v žádném případě při filtraci přes tyto nerosty nedojde,“ komentuje odbornice.

Je to v pořádku?

Zmíněná zdravotní či léčebná tvrzení slouží právě k tomu, aby nemohl kdokoli tvrdit cokoli. Před časem byly podmínky zpřísněny, a pokud chcete byť jen naznačovat, že po vašem doplňku stravy „slepí vidí, hluší slyší“, musí to být prokázáno. Legislativa se vztahuje na potravinové doplňky a potraviny, tím pádem i na vodu.

Pavel Kopřiva, mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI), se pozastavuje nad léčebnými tvrzeními typu „…k léčbě hrtanu, mandlí…“ či zdravotními tvrzeními „… celkové podpoře imunitního systému … pozitivně působí při všech zdravotních potížích … při potížích se štítnou žlázou, srdcem, zažívacím ústrojím či při bolestech hlavy…“ z tiskových materiálů, které Fruitisimo před rokem rozesílalo (cituji je na začátku článku). „Je zde řada léčebných a zdravotních tvrzení, která by byla nevyhovující, pokud by byla použita v reklamě propagující ‚harmonizovanou vodu‘,“ říká mluvčí.

To si zřejmě uvědomilo i Fruitisimo a ve svých výrocích je již opatrnější. Na webu se spokojí s hláškou: „Udržuj pitný režim s vodou z hlubin jihočeského Pootaví, která je navíc harmonizovaná drahými kameny. Vodu harmonizujeme tak, že ji filtrujeme přes polodrahokamy ametyst i křišťál, o kterých se staletí traduje, že působí pozitivní energii.“ 

Odbornice na minerální vody Jana Ježková ale i tento text hodnotí jako jasné porušení vyhlášky: „Při jakémkoliv způsobu nabízení balené pitné vody k prodeji nelze použít zeměpisné názvy. Právě proto, aby nebyla způsobena záměna s pramenitou či minerální vodou, kde naopak musí být uveden zdroj a lokalita.“ Věta tak má ve spotřebiteli navozovat dojem, že se jedná o kvalitní pramenitou vodu, i když na etiketě je jasně uvedeno, že se jedná o pitnou vodu.

Z pohledu SZPI by měl být výrobce schopen doložit, že voda prošla deklarovanou procedurou, toť vše. „Je zřejmé, že pozitivní energie je myšlena spíše na duchovní úrovni než zdravotní, a je zřejmé, že energii ve smyslu energetické hodnoty voda nedodává,“ komentuje Pavel Kopřiva.

Fruitisimo: My nic netvrdíme

Koupili jsme si tedy lahvičku vody za bezmála čtyřicet korun, odšroubujeme víčko a nasáváme pozitivní energii. A víte, co ještě? Ještě se musíme ztotožnit.

Veronika Horská z Fruitisima odpovídá totiž na dotaz, jaké že jsou benefity harmonizované vody, následovně: „Ačkoli je na trhu více a více firem, které se harmonizovanou vodou zabývají a prodávají například harmonizéry nebo karafy s drahými kameny, ačkoli bylo provedeno několik studií a testů, které potvrdily, že krystaly vysílají vibrace různých frekvenci, a stejně tak voda reaguje na vnější vlivy změnou struktury, což se odrazí mimo jiné i na chuti vody, my sami zákazníkům netvrdíme, že by měla voda nějaké zásadní benefity. Necháváme vždy na samotném zákazníkovi, zda se s metodou přípravy naší vody ztotožní, či ne.“ Výrobce už tedy dobře ví, že je lepší říci: Ačkoli to leckdo tvrdí, my to necháváme na vás.

Na možné přínosy harmonizované vody jsem se zeptala i Františka Kožíška ze Státního zdravotního ústavu. Uznávaný odborník na pitnou vodu doporučuje ptát se na důkazy: „Odhlédněme od toho, co ‚se traduje‘ o pozitivních vlastnostech ametystu a křišťálu – jaké podle výrobce existují vědecké důkazy, že voda filtrovaná přes tyto kameny má nějaké jiné, prospěšné vlastnosti oproti vodě nefiltrované? Připusťme teoreticky, že voda ve styku s drahými kameny skutečně mění své vlastnosti. Jakým způsobem lze (měřitelně) ověřit, že voda ty vlastnosti skutečně získala? Jak výrobce sám ověřuje, že jím zvolený způsob filtrace je dostatečný ke změně vlastností vody, respektive jak je schopen svá tvrzení dokázat kontrolnímu orgánu?“ Ale výrobce, jak již víme, nic netvrdí. I když: „Ačkoli neexistuje vědecká studie, která by léčivé účinky drahých kamenů jednoznačně potvrzovala, existují studie, ve kterých účastníci pozitivní efekt kamenů potvrzují,“ uvedla loni marketingová manažerka Fruitisima pro Hospodářské noviny.

Levný reklamní dárek pro esoterické bytosti

Společnost Fruitisimo pro server Vitalia.cz uvedla, že harmonizovaná voda je vyráběná speciálně pro jeho potřeby. Nicméně výrobek je prezentován na webu s reklamními předměty, spolu s dalšími „reklamními vodami“. Cena? Devět korun.

Harmonizovaná reklamní voda je dle textu „hitem současnosti“ „Vodu filtrujeme přes ametyst, díky čemuž je tato voda malým zázrakem. Dokáže uvolnit mysl a napětí a je tak skvělým dárkem zejména pro ženy a ezoterické bytosti,“ uvádí server, který vodu prezentuje jako „skvělý osvěžující dárek, který lze využít téměř kdekoliv. Nejčastěji je firemní voda v láhvi využívána v konferenčních a zasedacích prostorách firem, kde je prezentace brandu velice důležitá. Reklamní vody lze však využít i jako levný rozdávací dárek během různých sportovních, kulturních či marketingových akcí.“

Nedivme se tedy, že Fruitisimo během června spouští vlastními silami řízenou výrobu této vody. Levný rozdávací dárek se asi špatně prodává po šestatřiceti korunách. I když… „Výsledky prodejů a vytížení stáčírny nám potvrdily, že zájem zákazníků o vodu roste. Od nasazení harmonizované vody se meziroční prodeje zvedly o osmnáct procent,“ říká Veronika Horská. Podle zkušeností jedné z prodavaček Fruitisima vodu kupují lidé typu „na cenu nekoukám“, pak ti, co už mají skutečně velkou žízeň, a občas i někdo, kdo přijde se zvláštním očarovaným výrazem, s tím, že musí zkusit ten křišťál… „Ale je mi trapně, že nemáme k pití žádnou normální vodu či minerálku,“ popisuje.

Za blbost se platí

Na internetu je mineralizovaná voda předmětem vtipů s tím, že za blbost – v tomto případě celkem neškodnou – se platí. Fruitisimu prý žerty moc nevadí: „Legrácky se objevují především na sociálních sítích, my tyto názory samozřejmě respektujeme a produkt nikomu nenutíme. Většinový názor je neutrální, pozitivní ohlasy pak přicházejí e-mailem, občas také i přes sociální síť,“ říká manažerka a doufá, že některé zákazníky produkt třeba pobaví a jiní v něm najdou oblibu. Cílem Fruitisima je prý totiž udělat z nakupování pozitivní zážitek.

„Zákazníkům nenápadně sdělují, že pijí skvělou harmonizovanou vodu, ale správně by jim měli říct, že na základě marketingového tvrzení a jednoho filtru pijí drahou kohoutkovou vodu,“ uzavírá Jana Ježková. „Na druhou stranu je dobře, že lidé pijí, protože dehydratace je ta horší varianta.“

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 27. 6. 2017 9:13