Hlavní navigace

Chceme sýry čerstvé, tradiční a autentické

21. 1. 2016

Sdílet

 Autor: Nina Havlová
Jaké chtějí lidé sýry? Za deset korun deset deka? Konzumentský trend velí nakupovat sýry ještě chutnější, čerstvější, tradiční a přizpůsobené novému životnímu stylu.

Přestože se značná část spotřebitelů v naší zemi domnívá, že v porovnání s nabídkou, spotřebou a kvalitou sýrů ze zahraničí tuzemská produkce poněkud pokulhává, není na tom ČR zdaleka tak špatně, jak to občas z veřejně prezentovaných informací vypadá. Například v rámci EU, která patří mezi klíčové producenty sýrů na světě, patří naše země jak z pohledu spotřeby, tak výroby a nabídky sýrů do lepší poloviny Unie, z nových členských zemí EU je ve všech zmiňovaných parametrech absolutně a s velkým náskokem před ostatními nejlepší.

Sýry jsou nejoblíbenější mléčný výrobek

Praktické důkazy o tom přinesla i letošní tradiční Celostátní přehlídka sýrů, která proběhla tento týden v kongresovém sále Masarykovy koleje ČVUT v Praze a kterou společně organizovaly Českomoravský svaz mlékárenský (ČMSM), Ústav mléka, tuků a kosmetiky VŠCHT Praha a Odborná skupina pro potravinářskou a agrikulturní chemii České společnosti chemické.

Účastníci akce měli mimo jiné možnost hodnotit na padesát tři vzorků sýrů a sýrových výrobků od patnácti mlékáren působících na tuzemském trhu v celkem devíti kategoriích. Další vystavené nesoutěžní výrobky si pak mohli prohlédnout a ochutnat. Podle předsedy Českomoravského svazu mlékárenského (ČMSM) Jiřího Kopáčka jsou přitom sýry společně s fermentovanými produkty jednou z nejoblíbenějších skupin mléčných výrobků, což je i důvodem jejich rostoucí spotřeby. Důvodem jsou podle Jiřího Kopáčka jejich senzorické vlastnosti, ale i nutriční výhody. „Spotřebitelé ale od této skupiny očekávají stále více – chtějí vyšší přidanou hodnotu a chtějí výrobky pohodlné, ještě chutnější, přizpůsobované rovněž novému životnímu stylu,“ uvedl Jiří Kopáček. Z těchto očekávání je pak podle něj možné identifikovat následujících šest klíčových konzumentských trendů:

1. AUTENTICITA

Spotřebitelé chtějí znát původ svých výrobků, chtějí vědět, kdo a kde je vyrobil, podporují místní produkty, výrobky ze svého kraje, ze své země, zajímá je též udržitelnost výrobních tradic – očekávají transparentnost a pak „svému“ výrobku věří.

2. DOKONALÁ CHUŤ A NOVÉ PŘÍCHUTĚ

Předpokládá se, že trendem budou opět tučnější sýry s ohledem na to, že „tuk je nositelem chuti“, ale rovněž se očekávají jedinečně ochucené sýry a diverzifikace sortimentu pro „mlsné jazýčky“. Nové příchutě přináší např. Jalapeňo, různé druhy bylinek, různé plody a další ingredience, které se při výrobě sýrů využívají.

3. CONVENIENCE = POHODLÍ A PROVEDENÍ

Spotřebitelé požadují ještě pohodlnější formy a balení nabízených sýrů tak, aby jejich oblíbené produkty byly ihned připraveny ke konzumaci nebo k dalšímu kulinářskému použití – jedná se také o formy balení určené například pro sýrové party, nebo jako snacky typu „to go“, ale také různě předpřipravené sýrové pokrmy.

4. POSKYTOVÁNÍ INFORMACÍ NA VÝROBCÍCH

Moderní lidé/spotřebitelé jsou dnes čím dál tím více vybaveni smartphony či tablety, které také používají při nákupech. To také umožňuje on-line nakupování i těchto výrobků, ale rovněž je to důležité při čtení informací o výrobcích, které na obalech mají značení např. QR-kódy.

5. ČERSTVOST A SVĚŽEST

Spotřebitelé chtějí více co nejčerstvější výrobky, což také znamená, že se do popředí rychlejšího růstu dostává nyní kategorie čerstvých sýrů (fromage frais, fromage blanc) a tvarohů, samozřejmě včetně ochucených.

poporodni_deprese

6. NÁVRAT K TRADICÍM

Spotřebitelé očekávají rovněž, že „mistři sýraři“ budou opět zdokonalovat výrobu tradičních sýrů, vracet se k jejich tradičním způsobům zrání včetně takových, které jsou realizovány například ve skalních štolách, ve sklepích zámků a klášterů, ale také využívání afinačních technik při zrání. Vyšší uznání spotřebitelů budou mít sýry s chráněným původem a s chráněným zeměpisným značením.

Vyšší garanci kvality a lepší orientaci spotřebitele v případě českých mlékárenských produktů (tedy i sýrů) by také měly přinést připravované České cechovní normy (ČCN), v jejichž přípravě je právě ČMSM ze všech základních potravinářských oborů v ČR nejdále. Cílem ČCN je přitom stanovit takové parametry pro výrobu potravin, které budou v porovnání s obecně platnou legislativou představovat v měřitelných položkách vyšší kvalitu. Konkrétně v mlékárenství půjde o tři základní nadstandardní položky – oproti normě pro syrové mléko by se produkty vyráběné podle ČCN měly vyrábět z mléka obsahující poloviční množství povoleného celkového množství mikroorganismů a o čtvrtinu nižší počet somatických buněk. Třetím parametrem je pak nižší než legislativou povolený obsah přídatných látek (tzv. éček).

Autor článku

Agrární analytik, novinář na volné noze se zaměřením na zemědělství, potravinářství a životní prostředí.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).