Běhat ráno, nebo večer? Rozdíly tu jsou

Otázku, zda je lepší běhat ráno, nebo večer, si kladou všichni běžci, rekreační, výkonnostní i ve vrcholové přípravě. Obě varianty jsou možné s tím, že smysl se může lišit.

Volba čistě mezi dvěma termíny „ráno, nebo večer“ se týká hlavně rekreačních běžců, kteří nemají jinou možnost nebo se nechtějí „pouštět do větších akcí“. Pro výkonnostní sportovce může být ranní či večerní výběh jen doplněním denního tréninku, formou nastartování, či naopak relaxu.

Podle odborníků nelze jednoznačně ani obecně říci, co je lepší, zda běhat ráno, nebo večer. „To opravdu záleží na každém z nás, co komu vyhovuje. Pravdou ale je, že mezi ranním a večerním během je poměrně rozdíl,“ říká Martin Levý, instruktor kondičního běhu Gatorade.

Proč běhat ráno?

Martin Levý ráno doporučuje lehký běh, pro rekreační běžce maximálně tři až pět kilometrů, a ideálně v klidnějším tempu: „Takovému běhu můžeme říkat ‚zdravotní běh‘ – buduje se tím lepší imunita, také brzy po ránu bývá čistější vzduch. Když běháme, do těla se nám vyplavují endorfiny, tedy hormony štěstí, i proto člověka takový mírný běh po ránu příjemně naladí na celý pracovní den.“ Běhat krátce po probuzení delší tratě nedoporučuje, a už vůbec ne, pokud se předtím nenasnídáte.

To potvrzuje trenér atletů Miroslav Semerád z Českého atletického svazu. Podle něj benefitem ranního běhu mohou být příznivé změny tělesného složení, „nastartování“ dne nebo nastavení organismu do stavu mírného katabolismu, který je vhodný pro podání výkonu ve všech oblastech života. I on upozorňuje, že podmínkou získání těchto benefitů je se před během s dostatečným předstihem mírně nasnídat.

Snídejte a nepropásněte metabolickou šanci

Skladbu snídaně je dobré směřovat do oblasti sacharidů a proteinů. Bílkoviny najdeme v mnoha potravinách (například v mase, vejcích, mléce a mléčných výrobcích, luštěninách, celozrnných těstovinách, ořeších a semínkách). Zejména sportovci by je neměli ze svého jídelníčku vynechávat. Podle sportovního dietologa Ivana Macha to sportovci smí „přehánět“ s bílkovinami, důležité je volit vhodné zdroje proteinů a vyhnout se nekvalitním.

„Pokud už chcete podávat velké výkony ráno, vstaňte dřív, dopřejte si v klidu energicky vydatnou snídani, doplňte tekutiny třeba i isotonickým sportovním nápojem a až vám slehne, pak sportujte,“ doplňuje Martin Levý.

Galerie: 9 potravin – za jak dlouho je spálíte při běhu

Důležité je mít po ranním běhu dostatek času na celkové zklidnění, vysprchování a doplnění živin. Tato fáze se odborně nazývá „metabolická šance“ a trvá asi pětačtyřicet minut po doběhu: „Je o připravenosti příslušných biochemických systémů k optimálnímu zpracování přijatých živin,“ vysvětluje Miroslav Semerád.

Kdo tyto skutečnosti ignoruje, například během na lačno nebo nedostatečným příjmem živin po výkonu, ke zmíněným benefitům se nejspíš nepropracuje. Takový trénink tak spíše unaví.

TIP: Běhání není zdravé, když běžíte špatně

Vyspělí běžci, pokud používají běh v brzkých ranních hodinách, pak výhradně pro nastavení těla na hlavní běžeckou, dopolední fázi, upřesňuje trenér.

Večerní běh bývá spíš relax než trénink

Běhání večer má podle Miroslava Semeráda spíše relaxační účinek. Intenzita je většinou také nízká, doba trvání běhu může být delší. Tento poměr vychází z toho, že den je již vyplněn většinou pracovní činností nebo jiným tréninkem. „Neznám mnoho elitních běžců, kteří by na večer směřovali své hlavní tréninkové dávky. Výjimkou může být pobyt v klimaticky tropických nebo velmi teplých lokalitách,“ uvádí trenér. Výhodou běhu večer může být větší volnost při výběru živin z hlediska stravy a také více času.

„I když pro někoho může být představa tréninku po náročném pracovním dni děsivá, fyzická aktivita je právě to, co vám pomůže odreagovat se a vypnout,“ uzavírá Martin Levý.

Mgr. Miroslav Semerád

Český atletický svaz, www.atletika.cz, Katedra atletiky a Laboratoř sportovní motoriky FTVS UK

Bývalý běžec, profesionální trenér, aktuálně se zabývá mj. testováním v laboratoři sportovní motoriky a zajišťuje vědecko-metodický servis trenérům, realizačním týmům a sportovcům – reprezentantům ČR.


Martin Levý

instruktor kondičního běhu, Gatorade

Basketbalista, všestranný sportovec, v Running Mallu se věnuje tréninku zvanému Fun Run.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 16. 8. 2017 10:41