Hlavní navigace

Dá se ADHD kompletně zbavit? Porucha pozornosti je léčitelná, pokud je diagnostikovaná v dětství, říká odbornice

23. 5. 2021

Sdílet

 Autor: Se souhlasem Soni Vancákové
ROZHOVOR – Dítě s poruchou pozornosti a často přidruženou hyperaktivitou, jejíž diagnóza noří do smutku čím dál víc rodičů, může připomínat chodící chaos. „Problematické studium, ale i neobyčejné nadání provázejí děti, ale i dospělé s poruchou pozornosti,“ popisuje pedagožka a sociální pracovnice Soňa Vancáková.

Nepozornost, impulzivita a hyperaktivita mohou děti s ADHD pronásledovat až do dospělosti, a proto je důležité, aby měl rodič či vychovatel o této poruše dostatek informací. Ty poskytne v online semináři ve čtvrtek 27. května sociální pracovnice, autorka a odbornice s pětadvacetiletou zkušeností s výchovou dítěte s ADHD Soňa Vancáková. V následujícím rozhovoru přibližuje projevy dětí i dospělých s ADHD i důsledky poruchy pozornosti pro jejich život.

ADHD

  • Attention Deficit Hyperactivity Disorder, porucha pozornosti s hyperaktivitou.
  • Porucha pozornosti s hyperaktivitou je neurovývojové onemocnění, které způsobuje obtíže se soustředěním, přizpůsobením aktivity a zvýšenou impulzivitou.

Více informací a článků k tématu ADHD.

Jak se projevuje dítě s ADHD?

Odborníci popisují různé projevy dětí s ADHD, mezi něž patří sklon ke rvačkám, absence disciplíny, nechuť podřizovat se dospělým. Existuje silná spojitost ADHD s projevy zlosti, velkými problémy v mezilidských vztazích, s emocionální labilitou a jinými psychickými problémy. U těchto dětí se často vyskytují i neurologické problémy, jako jsou noční můry, pomočování, tiky, koktavost a onanismus. Děti s ADHD prožívají ve zvýšené míře úzkost, mají problémy se spánkem, objevují se u nich problémy s agresivitou. Výzkumy poukazují i na skutečnost, že děti s ADHD mají mnohem častěji úrazy.

Musí se porucha pozornosti projevovat na studijních výsledcích dítěte?

Jelikož porucha ADHD znamená poruchu pozornosti, která se výrazně projeví právě ve škole a při učení, projeví se tedy i ve studijních výsledcích dítěte. ADHD ovlivňuje školní výkon a chování žáka. Mezi úrovní školního výkonu a úrovní intelektových schopností žáků je obvykle značná disproporce. ADHD způsobuje nižší úroveň učebních výsledků, než jakou bychom mohli očekávat vzhledem k intelektové schopnosti žáka.

Liší se projevy ADHD u dívek a u chlapců?

Ano. ADHD se mnohem častěji projevuje u chlapců než u dívek. U dívek se častěji vyskytuje porucha pozornosti bez hyperaktivity (ADD). Výzkumy poukazují na to, že počet chlapců s ADHD je čtyřikrát vyšší než počet dívek. Rozdíly nejsou jen v počtu chlapců a dívek. Výzkumy potvrdily, že ADHD se projevuje rozličně v mozcích dívek a chlapců. Existují rozdíly v bílé hmotě mikrostruktury mezi chlapci a dívkami.

Může se stát, že se ADHD diagnostikuje až v dospělosti? Jsou jeho projevy v dospělosti mírnější?

Pokud porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou nebyla diagnostikovaná a léčená v dětství, výzkumy potvrzují, že 30–70 % dětí s ADHD trpí příznaky i v dospělosti. Mnozí dospělí bojují s příznaky ADHD a přitom neví, že trpí touto poruchou. Nemají ovšem tak viditelné příznaky jako děti. Hyperaktivita u dospělých má klesající charakter a naopak – míra nepozornosti se zvyšuje. Mezi typické znaky ADHD v dospělosti patří bezohledné řízení, problémy s organizováním a plánováním úloh, neschopnost odpočívat, prokrastinace, neustálé ztrácení nebo přemisťování věcí, zapomnětlivost, neschopnost vyrovnat se se stresem a extrémní netrpělivost.

Dá se ADHD kompletně zbavit?

Porucha je léčitelná, pokud je diagnostikovaná v dětství. Aby byla terapie úspěšná, je nutná kombinace vícero metod. Ty dle odborníků musí být aplikovány bez přestávky až do dospělosti. Mezi nejosvědčenější patří výchovné působení, psychoterapie a psychofarmakologická léčba (v těžkých případech).

Může porucha pozornosti přinést svému nositeli do života i nějaká pozitiva?

Děti s ADHD mají velmi často mimořádné nadání v určitých oblastech. Velmi rády čtou, což jim v budoucnosti může umožnit stát se třeba dobrým scénáristou, spisovatelem, nebo filmovým výtvarníkem. Mívají také velmi dobře rozvinutou představivost, to je předurčuje pro uměleckou dráhu, kde se mohou uplatnit v oblasti fotografování, malířství, sochařství, architektury i hudby (častý doprovodný jev ADHD je i absolutní sluch). Jejich hudební nadání je dobré podchytit a rozvinout ve hře na hudební nástroj, který si samy zvolí.

Mezi výjimečné vlastnosti dětí s ADHD patří i velká citlivost a vnímavost vůči potřebám jiných lidí. Právě z toho důvodu se tito lidé v mnoha případech věnují opatrování nemocných a ošetřovatelství. Mnohé děti s ADHD vynikají v cizích jazycích nebo mají talent pro herectví.

PaedDr., Mgr. Soňa Vancáková, Ph.D.

Sociální pracovnice a autorka publikací. Je zakladatelkou a ředitelkou občanského sdružení Maják nádeje v Košicích, v němž se od roku 2010 věnuje rodinám v nouzi. Je absolventkou doktorského studia sociální práce a pedagogiky na Katolické univerzitě v Ružomberku. V rámci své činnosti se zaměřuje na terénní sociální práci, sociální poradenství, přednáškovou činnost na školách a také publikaci knih. Je autorkou monografií zaměřených na rodinu a na sociální vyloučení. Ve své knize Ja sa z teba zbláznim! Rodičia a výchova detí s ADHD popisuje své pětadvacetileté zkušenosti s výchovou dítěte s ADHD. Při práci s rodinami v nouzi se věnuje i penitenciární a postpenitenciární péči (pomoci vězňům).

Online webinář Jak podpořit koncentraci pozornosti u dětí se koná ve čtvrtek 27. května 2021 od 19 hodin.

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).