Hlavní navigace

Zabijačka v době epidemie? Jde to i podle pravidel

24. 2. 2021

Sdílet

Jak nakoupit pochoutky ze zabijaček v době koronavirové krize? Jednou z možností je nabídka v podobě „motorizovaných zabijaček“. Nabízí čerstvé jitrnice po celý rok i populární dršťkovou polévku.

Nakoupit si lokální produkty prostřednictvím prodejů ze dvora přímo u zemědělců je pro některé spotřebitele forma stále častěji využívaná. Umožňuje nahradit nákup různých specialit, které běžně nejsou v nabídce maloobchodů a které bylo možné koupit obvykle jen na farmářských trzích. Ty jsou ovšem nyní zavřené.

Při nákupu ze dvora je ale většinou nabídka dost omezená. Lze si tak většinou nakoupit pouze takové výrobky, které sám konkrétní hospodář vyrábí. Jedním z možných řešení je tak skloubit prodej ze dvora s nabídkou z pojízdných prodejen, a tím rozšířit nabídku lokální produkce pro potenciální zákazníky. Například o produkty ze zabijaček.

Zabijačka ze supermarketu? Není to ono

Jitrnice, jelita nebo tlačenky lze samozřejmě koupit i v klasickém maloobchodě, jenže na místě zároveň ochutnat nebo si také domů odnést dršťkovou nebo zabijačkovou polévku v takových případech možné není. Na farmě u Josefa Stehlíka v Chodouni na Berounsku to ale možné je a zájem o tuto službu stále roste.

S nabídkou výrobků, které jsou tradičně spojeny se zabijačkou, tam totiž zajíždí pojízdná prodejna řeznictví Třemošenská uzenina, a není to zdaleka jediné místo, kde se lze s výrobky z uvedeného řeznictví setkat.

Koupit na místě nebo objednat až do domu

Ručně vyráběné produkty bez použití náhražek si lze na webu Tremosenskauzenina.cz objednat také online, řeznictví je pak doveze až přímo k zákazníkovi, nebo právě na prodejní místo.

„Myslíme přitom i na poslední babičku, která si objedná třeba jen dvě prasečí nohy,“ podotýká Jan Mudra. S pojízdnou prodejnou jezdí už od roku 2013 až dosud, kdy do možností odbytu zasáhly regulace spojené s tlumením epidemie koronaviru. Regulace přitom zájem zákazníků o rozvoz uzenářských a aktuálně také zabijačkových specialit výrazně zvýšily.

Čerstvé jitrnice po celý rok

Zatímco klasické zabijačky jsou v zásadě sezónní akce, společnost Třemošenská uzenina dokáže zabijačkové produkty nabídnout prakticky celoročně. Například již zmiňované čerstvé jitrnice jsou na trhu obvykle teprve od května, a následně pak až na podzim, zhruba od září, součástí nabídky pojízdné prodejny jsou již v současné době.

Jediný problém je přes léto s rozlévanými polévkami, a možná i proto je vhodné využít současné chladnější počasí k nákupu poctivé dršťkovky přímo na rozvozním místě. Právě dršťková z uvedeného řeznictví je v současné době jedním z nejžádanějších výrobků, jak již ale bylo řečeno, pojízdná prodejna je schopna na prodejní místo přivézt konkrétním zájemcům zcela konkrétní „tašku z třemošenské zabijačky“, jak ostatně slibuje na svých webových stránkách.

„Motorizované zabijačky“

Pojízdné prodejny jsou v současné době jednou z legitimních možností, jak spotřebitelům nabídnout jak běžné potraviny, tak právě i specializované produkty. 

KL24

Obdobně je tomu s prodejem ze dvora, na zmiňované farmě Josefa Stehlíka je navíc také v provozu mlékomat a koupit si tam lze i výrobky z medu. Když je pak povoleno pořádání farmářských trhů, probíhají na farmě jednou za měsíc i tyto akce, takže zájemci o lokální výrobky menších a malých výrobců selských potravin mají na jednom místě možnost zakoupit prakticky celé spektrum základních potravin, a to potravin tuzemského původu od konkrétního zemědělce nebo potravináře.

I to je jedna z cest, jak zvyšovat soběstačnost naší země v produkci potravin, a zároveň také cesta, jak udržovat tradice, například v podobě „motorizovaných zabijaček“.

Autor článku

Agrární analytik, novinář na volné noze se zaměřením na zemědělství, potravinářství a životní prostředí.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).