Hlavní navigace

Už i Tesco nabízí nevzhlednou zeleninu

25. 1. 2017

Sdílet

 Autor: Tesco
Dříve končila zaorána, v lepším případě v moštárně. Dnes je ale nevzhledná zelenina a ovoce artiklem, o který je zájem. Může být totiž levnější i o padesát procent. Nabízí ji Penny, Rohlik.cz a nově i Tesco.

Podle studie vypracované pro Evropský parlament byla v České republice v roce 2006 znehodnocena na úrovni zemědělské produkce téměř čtvrtina všeho vyhozeného jídla, což je asi 450 000 tun. Celkově na každého Čecha připadá okolo sto osmdesáti sedmi kilogramů vyplýtvaných potravin ročně. Nejhorší je přitom situace v zemědělství, kde se prý znehodnotí až třicet sedm procent produkce.

Všechno začalo ve Francii

Jak má jednou mrkev tři nožičky, nezapadá do tabulek řetězců a tím pádem je zaorána na poli, v tom lepší případě končí v lisu na šťávu. Alespoň tak tomu bylo ještě před dvěma či třemi lety, teď už se situace zlepšila. Může za to zejména francouzský řetězec Intermarché, který v roce 2014 spustil atraktivně zpracovanou kampaň na podporu prodeje ošklivé zeleniny. Kampaň s ošklivou zeleninou sklidila tak obrovský úspěch, že se šišatá a nevzhledná zelenina stala pravidelnou součástí sortimentu nabízenou s třicetiprocentní slevou. Více zde: To není mrkev pro dobytek, ale pro Francouze

Loni ošklivky začaly prodávat Penny a Rohlik.cz, teď se přidalo i Tesco

Inspiraci tam zjevně načerpal i český Penny Market. Od srpna loňského roku totiž Penny prodává „nehezkou“ zeleninu. Nevyhodí se a zákazník ušetří, nevzhledné plody jsou nabízeny s minimálně desetiprocentní slevou. K prodeji zeleniny  a ovoce nesplňující nastavené standardy se loni přidaly i online potraviny Rohlik.cz. V prvním měsíčním „testu“ byla zelenina na Rohlik.cz nabízena s rozdílem 30–50 %. Jak taková zelenina vypadala, se můžete podívat v naší galerii.

Galerie: Takhle vypadá ošklivá zelenina z Rohlik.cz

Čtěte k tématu: Ošklivá zelenina s 10% slevou? Není to málo?

V rámci boje proti plýtvání potravinami se k prodeji těchto jindy neprodejných produktů nově připojuje i Tesco. Od včera jsou v padesáti obchodech Tesco ve střední Evropě a ve dvanácti obchodech v České republice v nabídce jablka, mrkve, řepa a brambory, které jsou dokonale nedokonalé. Produkty s logem Perfectly Imperfect budou ve střední Evropě uvedeny jako pilotní program a jsou nabízeny se slevou kolem dvaceti procent.

Pokud bude zájem, dostupnost se rozšíří

„Tímto rozhodnutím se snažíme pomoci našim dodavatelům omezit množství znehodnocených potravin. Ovoce i zelenina v dobré kvalitě jsou často vyhazovány, protože nesplňují estetická kritéria, jako jsou standardizovaná velikost, váha nebo tvar, přitom jsou ve skvělém stavu a jsou vhodné ke konzumaci,” říká Patrik Dojčivovič, komerční ředitel společnosti Tesco pro čerstvé potraviny. V rámci programu Perfectly Imperfect budou tyto produkty od dodavatelů přijímány, a to i v případě, že má právě dané ovoce nebo zelenina zvláštní tvar, je příliš malé nebo příliš velké. Všechny tyto produkty pak bude Tesco nabízet za zvýhodněné ceny.

„Perfectly imperfect“ lze aktuálně koupit v těchto 12 obchodech Tesco: Brno Heršpice, Praha Eden, Ostrava, Frýdek Místek, Děčín, Mělník, Havířov, Karlovy Vary, Rychnov nad Kněžnou, Sokolov, Vysoké Mýto, Český Krumlov.

Tento program je velmi oblíbený mezi zákazníky ve Velké Británii. „Věříme, že stejně tak se stane oblíbeným i ve střední Evropě, protože jediným nedostatkem dokonale nedokonalého ovoce a zeleniny je to, jak vypadají, což však neovlivňuje jejich nutriční hodnoty a ani chuť,” říká Patrik Dojčinovič. Tesco ve střední Evropě spouští tento program zatím jako pilotní. „Bude záležet na zpětné vazbě od našich zákazníků, zda tuto řadu produktů zavedeme i do dalších obchodů a rozšíříme tak jejich dostupnost. Prozatím budeme v rámci pilotního projektu Perfectly Imperfect nabízet sezonní ovoce a zeleninu, konkrétně jablka, červenou řepu, mrkev a brambory. Nabídka se pak bude měnit v závislosti na sezónnosti,” vysvětluje Patrik Dojčinovič.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).