Hlavní navigace

Názory k článku Proč jsou potraviny bez obalu dražší než s obalem

  • 29. 4. 2019 19:00

    bez přezdívky

    Dobrý den,
    ze sdělení nadpisu jsem očekával, že se dozvím, proč jsou potraviny bez obalu dražší. Ale paní majitelka si dělá pouze reklamu a nikde není napsáno, proč jsou tyto produkty tak předražené. Prosím o doplnění, případně upravení špatného nadpisu.

    Děkuji, Pavel.

  • 2. 5. 2019 10:22

    bez přezdívky

    Dobrý den, Pavle,
    dle Veroniky Nováčkové, ředitelky neziskové organizace Bezobalu (nejde o majitelku), nemají obaly až tak velký vliv na cenu. "Máme ceny, které jsou srovnatelné s cenami bioprodukce a které byly dohodnuty s producentem. Někdy se stane, že bioprodukci najdete v supermarketu za lepší cenu, než máme my. A to i když je balená. Je to tím, že jsme stále malým obchodem s menšími odběry a vůči síle supermarketů zatím nemáme šanci na slevy. Je rozdíl, když jako malý prodejce odeberete padesát kilo, nebo když jako řetězec odeberete několik tun."
    Zisk, který dle slov ředitelky není nijak závratný, jde zpátky do neziskovky, aby lidem dále mohli vysvětlovat, proč má smysl nakupovat bez obalu a proč je dobré předcházet vzniku obalů.

    Kateřina Čepelíková, Vitalia.cz

  • 30. 4. 2019 15:37

    Jaromir

    Sním či bdím?

    Tak lidé platí více za dobrý pocit?

    Může mi někdo vysvětlit jaký má toto smysl? Že někdo nakoupí v plastovém/papírovém pytli čočku, pak si koupí sto plastových trubic, tu čočku do toho nasype a pak v tom krámě sedí (jeho efektivita je nula oproti supermarketu/dis­kontu, kde se lidé obsluhují sami) a ještě to prodává ZA VÍC?!!!

    Jako promiňte, ale svět se zbláznil, lidé už neví co z penězi, to by přesně řekla moje babička!

    Jistě má to šmrc prvorepublikového koloniálu, to jim neberu, líbí se mi to, i slečna je sympatická, ale v okamžiku, kdy tyhle potraviny stojí více než ty kdekoliv jinde, pak jde prostě o plýtvání penězi, které jste mohli dát na dobrou věc...

    Jako fakt prodávat potraviny bez obalu za VÍC?

    To už si rovnou někdo může otevřít potraviny s nápisem "Horší jídlo, za vyšší ceny". Cílem podnikání je tvořit zisk, super, ale lid by měli být normální a hledat co je kde lepšího a ne horšího. Holt emoce!

    Tohle bych přirovnal k církvi a jejim odpustkům, protože o nic jiného se nejedná, lidem je blivno z plastů a odpadu v přírodě, tak se snaží mít nejlépe nulovou stopu, ať se cítí líp, a pak dělají tohle... :(

  • 1. 5. 2019 8:44

    brk

    A co ti na tom tak strašně vadí? Ať si každý nakupuje kde chce co chce. Taky jsem si kupoval BIO vajíčka za 10 Kč kus místo za 2 Kč v akci v podstatě ten pro ten pocit, že kvůli mě alespoň ta jedna slepice nemusí strávit život v kleci, ale může si ďobat ve výběhu. Teď jsem na nějakých 7 Kč přímo od chovatele, kde ty slepici vidím běhat přímo na zahradě.

    Mi prostě silně vadí, že každá druhá věc, kterou si koupím, má obal, který je takřka nerozložitelný. Líbilo se mi, jak kdysi Tesco prodávalo sladkosti na váhu. Bohužel to nefungovalo, protože se z toho stal krmelec pro bezdomovce. Nekoupím si bonbóny, mezi které předtím strkal pracky nějaký pár let nemytý bezďák.

    Že to má v plastových dózách? Nevidím problém, vydrží dlouho. Ekologická zátěž polyesterové nákupní tašky je nižší, než tašky papírové, protože vydrží mnohem déle. Že se k nim dostávají některé věci v opakovaně nepoužitelných obalech? Bohužel. I tak jich je míň, než hromada malých a velké se recyklují snáz.

    Nevím, jak moc tam jsou ty ceny vysoké. Nemám tu takový obchod, ale celkově se mi ten koncept líbí.

  • 1. 5. 2019 0:19

    bez přezdívky

    Obdivuju to, ze se to snazi resit, ale nebudu chodit pres pul mesta nakupovat, snazim se chodit do pekarstvi, reznictvi, kde se jeste nezblaznili a bali vetsinu do papiru.

    Plastovy obaly jsou dobry, ale nesmeji byt na jedno puziti. Vyrobci by se meli domluvit na jednotnych a VRATNYCH obalech z odolnejsich plastu.. Kupujeme od vsech vyrobcu cca stejny mnozstvi litr mlika, 100ml jogurtu, 1kg rejze/mouky, 8 platku syru/salamu/sunky v plastu atd. atd. Zakladni krabice at je vratna, vyrobce si to muze olepit papirem s vlastni omalovankou.. jogurt muze byt shora zalepen hlinikem jako ted..

    Tohle resi lidi, vyrobci jedou na zisk.. dokud to nezacne postupne od tech nejhure balenych potrabin prikazovat stat/eu, nic se nestane.

    Nedavno jsem koupil par cokoladovych bonbonu, vyrobce ze dvora kralove.. papirovej obal a v tom papirovej sacek, nijak zataveny v plastu, obaleny folii.. prislo mi to zvlastni, doslo mi az se zpozdenim, ze je to tak spravne..

  • 1. 5. 2019 9:22

    brk

    Můžu se zeptat na výrobce, značku těch bonbónů?

    Loni mě takhle mile překvapil Amazon. Kupoval jsem tam objektiv. Balení od výrobce hodili do papírové krabice, vycpali to zmačkaným papírem, zalepili papírovou lepící páskou a na to nalepili papírový štítek s adresou. Na celém balíku nebylo nic, co by mi bráno to celé hodit to kontejneru na recyklovaný papír. S ničím takovým jsem nikde jinde nesetkal.

    Od největšího eshopu na světě mě to velmi potěšilo.

  • 2. 5. 2019 8:03

    Patrik Chrz

    Líbí se mi, že se konečně přiznává, že zboží v bezobalových obchodech je dražší a někdy opravdu výrazně, dosud jsem se totiž setkával s reklamou typu "nechci platit za obal".

    Jak ale uvedli ostatní diskutující, není úplně uspokojivě vysvětleno, proč tomu tak je. Jasně, trochu se mlží o lepší kvalitě, ale když si to člověk porovná s cenou v super-hyper (rovněž se zbožím v bio kvalitě) nebo v Makru, stále je to dražší a stále o hodně. Jasně, je to náročnější na lidskou práci, není tam takový obrat (takže obchod nedosáhne na takové ceny, jako řetězce), ale mělo by se to na férovku lidem přiznat. Dostáváte méně (bez obalu), platíte více. Je to zkrátka móda, tak taky neplatíte za šaty podle množství látky, životní styl, platíte ze značné části na ten zážitek.

    Ohledně ekologičnosti - to je na dlouhou debatu. Kdysi jsem četl porovnání vratných a jednorázových lahví a ty vratné vycházely lépe jen pokud se prodej uskutečnil do cca 80 km od výroby, dále převážila ekologická zátěž ve formě vyšší spotřeby pohonných hmot a chemikálií nutných k mytí a desinfekci.
    Nebo třeba porovnání igelitové a bavlněné tašky, která by musela být použita 7100 krát, aby srovnala svoji ekologickou stopu.

    Věřím, že tento typ prodeje má budoucnost, ale v jiné formě. S minimálním podílem lidské práce a s dostatkem informací pro nakupující. Pro mne je zásadním nedostatkem, že nedostávám informaci o trvanlivosti zboží a myslím, že je to i jeden z důvodů, který "zabil" mlékomaty. Několik metrů čtverečních reklamní plochy a nikde tam nebylo "naplnila 1. 5. 2019 v 6:30 Vonásková", zákazník tak nevěděl, jestli je to mléko v automatu hodinu nebo 2 dny a stejný problém je v bezobalových obchodech. Mám dojem, že ani sám personál obchodu netuší, jak dlouho tam jednotlivé zboží v násypnících má, jen stále přisypává další, čímž hrozí šíření plísní a hmyzu (stačí aby bylo kontaminované jedno balení, třeba i před několika měsíci a houby, plísně nebo hmyz se může v násypníku neustále množit a napadat čerstvě dosypané zboží).

    Budoucnost bezobalových obchodů tak vidím - paradoxně - v obalech. Vícekapacitních a ze strany obchodníka bez možnosti manipulace s obsahem - něco jako je jednosměrný ventil na některých láhvích s alkoholem (v některých zemích povinný), které neumožňuje lahev znovu naplnit (typicky v hospodě, kde by byl dolit jiný alkohol - falzifikát, nedaněný,...). Na obalu vyznačené datum výroby a datum trvanlivosti, zákazník by si přes jednosměrný ventil "načepoval nebo nasypal" potřebné množství a třeba i ihned zaplatil (platební kartou, věrnostní kartou obchodu, čipem,...), něco na způsob konceptu Amazonu, kdy jde nákup zákazníka zcela bez kontaktu s personálem. Obchod by tak mohl mít výhodu v otevírací době (nonstop) a možnosti nakoupit jen požadované množství (třeba dle receptu na pečení/vaření). Prázdné obaly by odebíral výrobce/dodavatel zpět a po pečlivém vymytí a desinfekci by je znovu plnil nebo by je "jen" recykloval.

  • 10. 5. 2019 0:13

    bez přezdívky

    Dobrý den Patriku,
    Přijde mi pokrytecké vaše prohlášení ohledně nejasného mlžení ohledně kvality a poté ze stejných úst vycházející srovnání "stále dražší a stále o hodně". Udělejte si cenové srovnání, pokud Vám to leží na srdci a přijdete si kompetentní to veřejně komentovat, věřím že dojdete ke stejnému závěru jako ostatní průzkumy v této oblasti a to, že zboží ve srovnatelné kvalitě je v Bezobalových obchodech průměrně opravdu levnější. Mé tvrzení zde vychází z cenového průzkumu a nikoliv pocitového hodnocení.

    Porovnání odnosných obalů je hezky zpracování panem Kočím a jeho týmem z VŠCHT a nepřekvapivě tam plast dostává poslední příčky.

    Trasparentnost informací, hygieničnost, prevence výskytu škůdců - to jsou témata na delší diskuzi. Ze zkušenosti Vám mohu říci, že i ten nejzanedbanější bezobalový obchod je na tom lépe než velké provozy. I často z důvodu toho, jaké lidi zaměstnávají a jaké hodnoty zastávají.

    Jsem si vědom toho, že jste dlouhodobým odpůrcem a častým komentátorem našich aktivit, ale opravdu si myslím, že kdybyste se začal zajímat o naše aktivity více do hloubky, tak pochopíte o co nám jde. Trh potravin a zemědělské produkce je tak zkažený, že ani největší zastánce konzumu po prohlédnutí nebude kopat za supermarkety.

  • 10. 5. 2019 21:12

    Patrik Chrz

    Zásadní je, jak cenovou úroveň vnímají Vaši zákazníci, mně přijde vysoká a mohu-li soudit dle ohlasů v diskusi zde i jinde, rozhodně nejsem sám.

    Co se týče ekologičnosti různých obalů, v dánské studii https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/plastove-tasky-danska-studie-zatez-pro-zivotni-prostredi-biologicky-rozlozitelne-plasty-ekologick.A180628_134959_domaci_fer vychází nejhůře bavlněná taška a nejlépe igelitka, v české studii zase nejhůře igelitka. Osobně mám tendenci věřit spíše té dánské studii, neboť tu českou si zadalo české ministerstvo životního prostředí, aby podpořilo zákon zakazující rozdávání igelitových tašek - je zde tak patrná motivace, aby studie vyšla určitým způsobem.

    Nerozporuji Vaši snahu o udržování čistoty, ale tady má to zboží v obalu výhodu. Dobrý obal ochrání svůj obsah i proti velmi nešetrnému zacházení, třeba taková vakuovaná potravina se skoro nedá kontaminovat (a když je obal porušen, je to snadno poznat). Nicméně můžete napsat, jak řešíte problém sanitace výdejních nádob, opravdu je jednou za tři měsíce vyprázdníte, vymyjete, vydesinfikujete a neprodané zboží vyhodíte? Nebo jen stále přisypáváte další zboží? Jak to dopadne, když se výdejníku nevěnuje pravidelná péče je vidět i testu výdejníků pitné vody - https://www.idnes.cz/ekonomika/test-a-spotrebitel/co-vyteka-z-pristroje-na-vodu.A070914_820827_test_spi . Ostatně stejně to funguje i u "piva z tanku". To se také nečerpá přímo do ocelového tanku, ale do něj se umístí jednorázový plastový pytel, který se naplní pivem a po vyprázdnění se vyhodí a nahradí novým, protože pivovar i hospoda ví, že kdyby se tam pivo neustále dočerpávalo, nebude k pití, protože se zkazí.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).