Značka, pochopitelně značka, o nic jiného tu neběží. Lidé vidí povědomou značku, vzpomenou si a kupují, protože jsou na ten výrobek naučeni od dětství (toto chování máme "v genech" a souvisí např. i se současným takřka celonárodním odporem vůči koprovce a dršťkové).
A tady jsou dvě možnosti:
1) buďto má značka kontinuitu (příklad výrobků Opavie a Orionu) a pak k mršení kvality dochází průběžně, tzv. salámovou metodou, aby spotřebitel nic nepoznal a stačil na výrobek navyknout i své potomstvo, přičemž se spoléhá na to, že málokdo má doma schované balení téhož výrobku z roku 1990. Typicky dochází k tomu, že se postupně zmenšuje balení a že se kvalitní suroviny nahrazují méně kvalitními variantami nebo náhražkami. Pozor, netýká se jen potravin; nedávno jsem objevil v komoře zapomenuté houbičky na nádobí Söke někdy z roku 1993, a při porovnání s těmi dnešními jsou o polovinu větší!
2) nebo se jedná o obnovenou výrobu (příklad Pedro, Kofola, Bikava) a pak je zcela na libovůli výrobce, do jaké míry se bude držet původní receptury. Většina lidí nemá takovou chuťovou paměť, aby po patnácti, dvaceti letech poznala změny. Kofolu jsem nikdy moc nepil, takže nemůžu příliš srovnávat (ta dnešní mi přijde málo sycená, ale to je obecně problém celého dnešního nápojového průmyslu); ale třeba zmíněnou Bikavou jsem se už od mládí ládoval ve všech možných skupenstvích a mohu odpovědně prohlásit, že ten dnešní výrobek s ní nemá absolutně nic společného, ba rozdíl je patrný už při pohledu na obsah sáčku (jednolitě béžový prášek konzistence moučkového cukru nahradily nesoudržné černé a bílé krupičky). Ono totiž dost dobře nelze napodobit sušené kávové mléko tím, že se do instantní melty přimíchá rostlinná náhražka smetany.
Snaha o snizovani kvality vyrobku, aby se nemuselo sahat na cenu, je spolecna vsem, takze tohle moc s Opavii nesouvisi. A vzhledem k tomu, ze jak pisete, je v segmentu FCMG extremni citlivost na reklamu, by bylo jednodussi procpat do hlav novou znacku, nez kupovat starou fabriku a slozite menit vyrobu, ztracet cas a penize se vsemi souvisejicimi procesy ve vyrobe, obmenou zamestnancu, atd. Ne, tohle je proste porad jenom dalsi pseudonacionalni paranoia.